Vad gjorde jag…

…en nästan ledig dag?

Jo jag såg till att komma iväg från gruvan redan vid halv tio innan någon kom på att jag behövdes!

Lagom tills affärerna öppnade var jag framme vid gallerian i lilla grannhålan och mitt första mål var att hitta en passande julklänning. Jag köpte förvisso en ny förra julen men den klänningen visade sig vara för stor. Kärt besvär i och för sig. Jag visste direkt vad jag var ute efter för jag hade spanat in klänningen tidigare. Turligt nog så fanns den i min storlek och med 20% i rabatt så blev det snabbt affär.

Sedan blev det storhandling och eftersom Husse inte var med passade jag på att köpa en kalkon. Efter att ha ”offrat mig” i flera år så bestämde jag raskt att i år blir det kalkon på julafton. Julmat är inte min grej alls så då får man kompromissa men sill och lite annat småplock blir det till förrätt. Lite får man ändå hålla på traditionerna.

Sedan blev det snitslad bana till macken för att hämta några hemklickade klappar och sedan så var det bibliotekets tur.

Väl hemma slängde jag ihop en saffranskladdkaka som får ersätta mandelmusslorna. Tyvärr läckte formen en smula så kakan blev kanske i tunnaste laget men efter en julmiddag brukar alla ändå vara så mätta.

Min lediga dag blev väl ingen dag som tillbringades i soffan men det var ändå skönt att få fixat vissa saker.

I dag är det dags för medarbetarsamtal och jag har förberett mig en smula. Hur det går återstår att se men jag hoppas i alla fall på ett bra samtal.

Trevlig torsdag!

klanning

Categories: Uncategorized | 61 kommentarer

Inläggsnavigering

61 thoughts on “Vad gjorde jag…

  1. Så fin klänning😀

  2. Vi fick våra käningar båda två🙂
    Som det ser ut nu ska jag avlasta Yngsta efter jobbet, B5 har gråtit (vrålat) sen omställningen igår, så hon behöver få någon timmes sömn. Önskar jag varit ledig, så jag kunde gjort det direkt…

    • Tur att du kan rycka in och avlasta. Men visst hade det varit enklare om du varit ledigig. Ja, nu är klänningarna i hamn i alla fall😀 Har du bestämt dig för vilken det blir?

  3. Kalkon är jag nyfiken på… jag har pratat om det under ett par år, här säljs dock inga kalkoner utan tydligen måste man beställa å då känns det svårare… vet ju knappt hur en kalkon ser ut😉
    Fin klänning🙂
    Ha en fin torsdag, kram

    • Tänk dig en jättestor kyckling med lite längre ben. Jag köpte en fryst från Ingelstad och de brukar vara väldigt bra.

      Tack , kram och det samma!

  4. Jösses. Jag måste lägga mig och vila en stund efter att ha läst detta. Vilken effektivitet!🙂

    Snygg julklänning!

  5. Kalkon är jättegott, men helstekt så kräver den tid och tålamod vid tillagningen. Och ösa bör man nu och då. Fin klänning, förstår att det är kärt besvär att du måste köpa en mindre storlek. ;- ) Lycka till med samtal, det går säkert bra. Gissar att du är en uppskattad lärare som får en hel del beröm.

    • Jag gör det lätt för mig när jag tillagar kalkon för jag tillagar den i stekpåse. Då behöver man inte ösa och ugnen håller sig nästan ren!

      Oftast brukar det går bra men man kan inget ta för givet…

  6. Grattis till att ha fyndat en fin julklänning! Jag äter inte heller julmat, så jag hade varit överlycklig om det bjöds på kalkon.
    Saffranskladdkaka lät mycket gott🙂

    • Tack! Julmat är inget för mig så jag ser fram emot kalkon. Alla jublar väl inte men det bjuder jag på😉

      Det är mycket gott, speciellt med en klick grädde och några syrliga bär till!

  7. Lycka till på samtalet.
    Klänningen blir du ursnygg i!

  8. Verkligen en jättefin klänning!
    Önskar dig en bra dag!

  9. Så lyckat köp!🙂

    Kram ♥

  10. så nu ska du rengöra ugnen…🙂 ska till biblioteket och lämna tillbaka Ferrantes andra bok.

  11. Skönt att få så mycket gjort på en dag! Och klänningen var jättefin🙂
    Kram och trevlig torsdag!

  12. Men så snygg o kul när man hittar det man vill, o baka mums låter gott🙂 så fint det snöar här inne🙂 hur gör man sånt?? ha en fin dag kram❤

    • Tack! Snöandet är en funktion som man kan välja till när man bloggar på wordpress. Snöar tills efter nyår om jag inte minns fel…

      Kram och det samma❤

  13. Så fin klänning, härligt att du fick rabatt på den!🙂

  14. Lika bra att fly gruvan genast. Behov av tjänster uppstår lätt! Klokt beslut!
    Och farten hade du ju redan uppe. Vilket dagsverke!
    Klänningen är jättesnygg! Verkligen! Och lka bar att slå till när en hittar något som känns bra.
    Julmat är inte min grej heller men nu har jag ätit ett fantastiskt gott julbord (sovrade noga och tog kanske inte det juligaste…) förra helgen och till jul är vi i andra trakter så mer julmat blir det inte.
    Kalkon låter perfekt!
    Trevlig torsdag från ett strålande vackert Stockholm.
    Kram!

    • Ja, det var lika bra för risken att någon haffat mig hade varit stor vilket inte var meningen. Skönt att få sakerna avklarade utan att behöva stressa för det innebär stor skillnad. Tack, jag är nöjd med den och tror att bröllopsskorna blir perfekta till.

      Visst finns det rätter på julbordet som är goda men det är inte den klassiska julmaten. Därför tror jag det blir bra så här.

      Önskar dig det samma från ett gråmulet Skåne

  15. Du utnyttjade verkligen din lediga dag till max. Klänningen ser jättefin ut!
    Hoppas att du får en lugn och skön torsdag och att medarbetarsamtalet går bra!
    Kram, Ingrid

  16. Lycka till med medarbetarsamtalet😀 Och klänningen är jättefin! Jag har ju en likadan fast röd, den ska jag ha på nobelfesten i första hand.
    Kalkon är jättefint. Jag behöver inte tänka på julbord annars. Ska äta ett om en vecka och till jul åker jag till barnen.
    Kram❤

    • Du har god smak😉

      Kalkon passar mig bra för julmat är så kraftig mat på något vis… Men visst, hade jag blivit bjuden hade jag säkert hittat något som fallit mig i smaken😀 Trevligt att resa iväg till barnen och få umgås med dem!

      Kram❤

  17. Eftersom jag och barnen äter vegetariskt och hustrun kött så brukar det bli många olika smårätter till jul. Svärson och barnbarn äter dessutom kött så vi vegetarianer blir i minoritet den hör julen. Fast svärsonen är en bra kock även när det gäller vet mat

    • Det låter som en jul mat i min smak för jag väljer gärna vegetariska alternativ då. Skinka, korv, syltor och annat är absolut inget för mig!

  18. Vilken klok kvinna du är. Kalkon på självaste julafton och utmana traditionerna. En riktig höjdare. Dessutom blir det också en riktigt snygg klänning. Kram

  19. Vilken lyckoträff med klänningen, jättefin!:) Och en väl tillagad kalkon är bland det bästa man kan äta till julmiddag (tycker jag) så heja dig!:D

  20. om man har lista så går det mycket snabbare att fixa allt. och klänningen var fin, och dessutom gillar jag färgen. kul när man behöver en ny klänning av ditt skäl.

  21. Lucka 1 min bloggjulkalender är öppnad, gå gärna in och kika!🙂

  22. Fin klänning! Jag har aldrig ätit kalkon förutom som kallskuret pålägg och någon gång hoppas jag på att få smaka en tillagad på annat sätt.

  23. Lycka till med medarbetarsamtalet och grattis till fin julklänning. Kram.

  24. Kalkon går ju alldeles utmärkt på julen ifall man inte är så förtjust i julmat.
    20% rabatt är inte dumt inte och klänningen är jättesnygg. Helt i min smak.

    Kram och ha en underbar kväll nu.

    • Visst är kalkon ett lysande alternativ och i år får övriga anpassa sig. Tack, jag gillar den också och 20% är inte fy skam!

      Kram och det samma😀

  25. Vilken fin Jul känning!!
    Jag är tillbaka till min blogg efter en lång tids sjukdom. Jag har inte glömt bort dig och alla andra fina bloggvänner. Vad härligt att du fann en klänning som även var lite nedsatt. Kram på dig🤗🤗

    • Tack! Jag blev väldigt nöjd med den.

      Så roligt att du är tillbaka igen. Hoppas du är helt pigg och kry. Visst undrar man alltid när någon bara slutar blogga.

      Kram

  26. Jättesnygg klänning, först och främst.
    Det där med kalkon har jag tänkt på mkt i den senaste tiden. Har givetvis ätit kalkon, men aldrig en hel i ugn. Ser så festligt ut. Min väninna , som har danska föräldrar berättade att detta är dansk tradition. Senare fick jag höra att det är vanligt i Finland med. Jag som är finne. Men jag gör mycket traditionell finsk julmat med.
    Jag tänkte ge mig på kalkon till nyår. Är livrädd att den ska bli torr och jävlig, så jag tar in alla tips som det går. Tydligen, ska man linda in den med fläsksvål, ha ugnspåse, fylla med äppel, samt sviskon.
    Tillbehör? Men gräddsås, potatis ska väl bli gott.
    Du får väl ge tips. Om ni ska ha det på julafton, och jag ska göra det till nyår, hihih.
    kramisen

    • Tack! Är supernöjd med den så det blir nog bra.

      Helstekt kalkon är en vanligare tradition än vad man tror och det äts i många länder. Jag brukar fylla den med lite gott och blandat, penslar den med smält smör och så kryddar jag den. Sedan tillagar jag den i stekpåse. Skinnet blir inte lika knaprigt men jag tycker det är enklare och ugnen ser inte ut som en katastrof.

      Jag bukar servera med gräddsås, kokt potatis, kokta morötter, rödkål (eftersom det är jul), ibland brysselkål och så gelé och inlagd gurka. Så man får räkna med att alla kastruller går åt😉

      Kram

  27. Så snygg klänning och färg ,-) Bra pris också.
    Tur du hann smita iväg ,-)
    Kalkon har vi på Nyårsafton då vill min gubbe ha Engelsk julmiddag!
    Saffranskladdkaka lät gott, något jag aldrig ens hört talas om .
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Ja, det var det verkligen för jag blev så nöjd med klänningen! Kalkon är alltid ett säkert kort så i år får det bli bra. Passar utmärkt på nyår också!

      Ha det fint du med!

      Kram

  28. Oj vilken snygg klänning, bra köp.
    Kalkon måste jag ju också inhandla, blir juldagens middag.
    Härlig dag, kram kram

  29. Så roligt med en ny, fin klänning. Jag har en i en liknande stil men alla mina klänningar får vänta något år i garderoben och sedan kommer de att kännas som nya allihop🙂
    Saffranskladdkaka är planerad här också. Ena dottern gjorde en sådan för några år sedan och det var himmelskt god.
    Jag skulle gärna byta ut en del av julmaten men vissa rätter har jag svårt för att avstå från. Kalkon brukar vi ha på juldagen eller annandagen och då brukar det vara helt perfekt efter allt som har rört om i magen.
    Hoppas medarbetarsamtalet gick planenligt🙂

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

