Nej…

…det blev ingen ny dörrkrans på gårdagens julmarknad.

Dels hittade jag ingen som det stod mitt namn på, dels så drabbades jag av en viss sparsamhet. Det finns liksom en gräns för hur jag spenderar mina surt förvärvade slantar.

Apropå spendera så vaknar språkpolisen i mig till liv när detta ord används felaktigt. Det enda som spenderas är pengar och när det gäller tid så handlar det om att tillbringa. Det fick jag i alla fall itutat mig under min skoltid men förmodligen är det inget som man hänger upp sig på i dag.

Hur som helst så kom vi iväg till grannhålans julmarknad i går. Den var väl inte mycket att hänga i julgranen och dessutom så var det mer än lovligt kallt. Det blev varken några inköp eller lotter men vi tillbringade lite tid med äldsta fröken och hennes man innan vi stelfrusna begav oss hemåt. Dessutom hann vi byta några ord med syster min och min svåger som var i sommarstugan och ägnade sig åt trädgårdsarbete.

Den biten behöver jag inte tänka på för jag valde att låta min syster överta min del i samband med arvskiftet. På något vis kändes det inte relevant med en sommarstuga sex kilometer från vårt permanenta boende. Hus kostar, ska skötas och vårt intresse för den sortens arbete är inte tillräckligt stort. Lite vemodigt ja, men stugan stannar inom familjen och vår mamma hade uttryckt en önskan om att det skulle bli på detta vis. Mig ger det en frihet att köpa något söderöver i värmen för den tanken finns. Kanske blir det så, kanske inte men jag har möjligheten precis när som helst.

Ny vecka och måndag igen. Dessa helger…

par

Categories: Uncategorized | 51 kommentarer

Inläggsnavigering

51 thoughts on “Nej…

  1. En puss behövdes nog i kylan! Vi gick också iväg. Jag hittade dörrkransar, men tyckte inte om dem. Det var i princip det ståndet som fanns. Vi häpnade, gick ett kvarter längre, nä ingenting? Så vi gick hem och drack glögg😉
    Just spendera tid säger jag ibland, det minns jag inte att jag lärt annat? Men jag har säkert fel. Annars är jag också språkpolis, fast jag kallar mig hellre ordbrukare.

    • Hade vädret varit bättre hade nog mitt tålamod varit större men n’är man fryser så man hoppar då är det trevligare att komma hem och dricka te!

  2. Tror jag möjligtvis an spendera tid…
    men ytterst sällan då jag inte använder ordet spendera speciellt ofta🙂

    kram

  3. Spendera och tillbringa två vitt skilda begrepp,även enligt mej.
    Ibland kommer sparsamhet in och det är väl bra.
    Söt bild, ha en bra dag kraam

    • Ja, ibland får man faktiskt skärpa till sig. Kransen duger gott och jag är nöjd med den. Fokus på väsentligare saker framöver alltså!

      Kram och det samma!

  4. Det jag lärde mej i skolan är stenåldern… Ordens valens ändras hela tiden, speciellt verbens, visst är det grymt! Och intressant! Själv spenderade jag varken pengar eller tid på julmarknaden (båda korrekt enligt 2016 års ordböcker 😊)

    • Jo men visst är det så. Vårt språk är i ständig förändring vilket är helt normalt. Fast vissa kunskaper sitter djupt rotade hos mig😉

    • Om du har en ordbok i närheten, kolla och se att den är gjord i Göteborg!🙂 (inte i huvudstaden!) Sture Allén började tidigt samla ord i datorn och han satt i Göteborgs universitet.

    • (i min antika Svensk Handordbok från 1966 spenderade man pengar – men det har hänt en hel del sedan dess. i Nordstedts stora Svensk Ordbok från 1986 spenderar man både pengar och tid – och det var för 30 år sedan🙂

  5. Det beror helt på vad man gör. Ibland spenderar jag min tid på nåt skittråkigt. Men oftast tillbringar jag tiden😉
    Fick precis in en låtslinga i skallen ”Spending my time watching the days go by”, med Roxette. Kommer inte på resten av texten men dom orden går runt runt nu. Tack för den! Anders hälsar och tackar han med…😉

    Fin pussbild!

    Ha en fin måndag.
    Kram

  6. Julmarknad mysigt hoppas vi hinner till någon ,-)
    Det är födelsedagar och mycket annat som brukar stoppa oss ,-)
    Kallt är det igen, det svänger fort.
    Kändes nyss som slutet av Mars och nu Sibirien ,-)
    Härligt att kunna resa var man vill, en stuga som vi har fast inte gärna vill ja det låter konstigt men lite så är det, att bara kunna åka iväg det är en härlig frihet.
    Så fint kort ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Jag hoppas på att komma iväg på ytterligare någon julmarknad. Den i går var så där men jag tror det berodde på att det var så utspritt. Bättre när allt är samlat inom ett mindre område. Ja, visst är det en härlig frihet även om vi inte är där än på långa vägar. Kanske kommer vi inte ens dit men möjligheten finns i alla fall och bara det är en frihet.

      Tack och kram!

  7. Låter mysigt trotts kyla och utebliven shopping

  8. December månad med alla förberedelser inför julen kan jag tycka är fint, men annars föredrar jag också lite varmare väder. Vårt språk förändras hela tiden, men det jag reagerar mest för är alla amerikanska ord som kommer hit och inte ens översätts till svenska innan de används. Löjligt! Ha det bra.

    • Visst är advent och december en härlig tid. Ibland nästan bättre än själva julen. Vi är väldigt snabba på att anamma vissa amerikanska ord och uttryck. Lite av en generationsfråga dessutom skulle jag tro…

      Tack och det samma!

  9. Bra tankar, något lite ställe utomlands är inte helt dumt. 😊

    Kram ❤

  10. Åh utomlands är ju inte helt fel, bra tanke o kanske handling ….ja kallt var det som tusan vi var i stan brrr ha en fin måndag i gruvan kram❤

  11. En riktig julpuss! Så fina de är🙂
    Ett klokt val tycker jag, att du lät din syster överta din del av stugan. Och att den dessutom stannar inom familjen!
    Och jag tycker absolut att du ska skaffa dig något söderöver…..det är väldigt skönt att slippa snö och kyla🙂
    Kram och trevlig måndag!

    • En julpuss ska det alltid vara😉

      Jag tror och hoppas att det blir bra så här. Känns i all bra för min del. Sol är värme är mer mitt element så vi får väl helt enkelt se…

      Kram och det samma😀

  12. Det blev i alla fall en trevlig träff med äldsta dottern men man och att ses på julmarknaden blev ju en bra kombo.
    Kan förstå dig vad gäller en ny krans men du kan kanske piffa upp den du köpte.
    Vad gäller sommarstugan så stannar den i familjen och det var ju din mammas önskan. Och jag kan förstå att det kändes lite onödigt med en sommarstuga på cykelavstånd/gångavstånd.
    Att köpa något söderut är en god idé! Vi har ju vår sommar/vinterstuga där och vi pendlar vilket vi tycker känns bra.
    Önskar dig en fin måndag.
    Soliga hälsningar från ett lite vitt Stockholm.
    Kram!

    • Vi hann i alla fall träffa dem en kort stund och pratas vid lite. Gott nog så. När det gäller kransen så har jag vant mig vid den så den får helt enkelt vara som den är.
      Det kändes verkligen onödigt och jag tror inte vi hade utnyttjat den alls. Att då lägga tusentals kronor varje år samt även tid var liksom inget alternativ. Ett varmare klimat passar mig bättre så vi får väl se hur det blir. Än är vi som sagt inte där men möjligheten den finns…

      Soliga hälsningar från ett grönt men kallt Skåne!

      Kram och ha en bra dag😀

  13. Pussbilden var härlig! Gläder mig åt de ungas kärlek❤
    Oh, så härligt att ha möjligheten till ett boende söderöver i värmen😀
    Måndagskram❤

    • Kan bara hålla med! Kärlek är viktig så fokus på den❤ Det känns bra att ha möjligheten i alla fall. Om det blir så vet vi inte men…

      Kram❤

  14. Julmarknaden i Visby höll på att blåsa bort och det gick att vara på Stora torget som brukligt. I stället fick man flytta in den i S:t Karins ruin där det var lite lä för stormbyarna. Tur att vi hade bättre tur med vädret när det var julskyltningi Klintehamn.
    Kram, Ingrid

    • Det har verkligen varit vassa vindar denna helg! Granen i lillhålan lutade betänkligt så det var ett under att den höll sig upprätt. Yngsta frökens flyg från Stockholm var försenat men hon kom hem i alla fall.

      Kram

  15. Vilket gulligt foto!
    Nu för tiden verkar det vara okej att hantera det svenska språket lite som man vill. Ofta förstår ju folk ändå vad som menas, brukar jag få höra, när språkpolisen i mig löper amok över direkta felaktigheter. Just spendera i kombination med tid, har jag hört så länge att jag inte reagerar längre.

    Kanske blir det så att ju mer något används, om än felaktigt, desto mindre ork att reagera har man. Här använde jag precis ett språkbruk som försvinner mer och mer. Hör och läser så otroligt ofta ju – ju, i stället för det korrekta ju – desto.

    • Tack.

      Ja, det verkar vara fritt fram för det numera. Vissa saker vänjer man sig vid på något vis och orkar helt enkelt inte reagera längre. Även hos mig slinker det säkert med felaktigheter men vissa reagerar jag ändå starkare på. Kanske får jag se det som en yrkesskada.

  16. Så fint foto…men det ser verkligen kallt ut! Mysigt ändå med lite kvalitetstid tillsammans trots att det inte blev någon shopping gjord!:)

  17. Ja, helgerna går fort och måndagen kommer allt för kvickt.
    Julmarknader framstår alltid så trevliga och när jag hör andra berätta att de varit på en, önskar jag alltid att jag gjort detsamma. Men när jag väl kommer till skott tycker jag tyvärr sällan att de motsvarar mina förväntningar. Kanske lägger jag ribban för högt. Men drömmar och planer om möjligheter framöver, som till exempel att köpa något söderöver i värmen, eller något annat som gärna får uppta ens tid och tankar, det är riktigt fina grejer.🙂
    Hoppas du får en härlig adventsvecka!
    Kram Mia

    • Precis så upplevde jag julmarknaden i går. det lät väldigt mysigt men det var ändå inte alls som jag hade tänkt mig. Tror att jag föredrar en annan typ av julmarknad och en mer sammanhållen sådan. Men visst, vi kom ut och fick frisk luft i alla fall. Kanske lade jag också ribban för högt…

      Tack och det samma!

  18. Skönt att ni är överens i arvskiftet. Jag gillar heller inte ordet spenderas nya användning

  19. Vilken fin och värmande bild.❤.
    Kasst att det inte fanns någon dörrkrans med Znogge på. Skällde du ut dem?🙂
    Bra att det gick att lösa sig med stugan. Förstår dina tankebanor.
    Kram från han som har tre minuter på sig att stänga.

    • Tack, det är rara och kära ungdomar❤ Jag höll mig väldigt lugn och bestämde mig faktiskt för att lite perspektiv på tillvaron. Med andra ord så blir kransen jag köpte utmärkt och får hänga kvar😀

      När det gäller stugan så tror jag att jag fattade rätt beslut. Just nu känns det i alla fall så och det är utifrån här och nu man får fatta sina beslut.

      Stängningstider får man inte slarva med😉

      Kram

  20. yfronten

    Nej, det låter överflödigt med sommarstuga så nära och ni redan bor så bra på sommaren. Men kul att ni ändå kan åka dit.

    • Jo men visst är det så. Vi hade förmodligen aldrig bott där men bara betalat. bättre att vi lägger energin här.Däremot är det fint att stugan finns kvar inom familjen eller släkten.

  21. Jättekul att någon annan än jag är noga med språket och reflekterar över hur det används😀 Just ”spendera” vet jag faktiskt inte hur jag själv har använt men hädanefter kommer jag alltid att tänka på denna lärdom när det blir aktuellt. Jag är språknörd och kan lätt gå igång på sådana saker🙂
    En jättehärlig bild som man blir väldigt glad av🙂

    • Jag förmodar att det delvis är en yrkesskada men jag månar om språket. Självklart förstår jag dock att det förändras över tid men det finns bättre och sämre förändringar.

      Tack, visst blir man😀

  22. Jag spenderar pengar ibland…. men spenderar tid!? Njaee… jag har hört det, men tror jag inte jag använt mig av det uttrycket. Det känns inte riktigt precis som du skriver.

    • I mina öron känns det väldigt fel men kanske är det bara en vanesak. Tydligen är båda alternativen okej numera enligt ordböckerna…

  23. Pingback: Julmarknad och ”vanvitteaffärer” | Miatankar

  24. sockenvagenssota

    Boende söderöver låter inte dumt! Spendera/tillbringa tid, det var nytt för mig men låter logiskt! Tack för det! Själv ryser jag av hur de och dem förväxlas och används fel både här och där i media, sociala flöden och inte minst av mina studenter… kram!

    • De och dem är tyvärr ett gissel för många men jag brukar rekommendera att testa med jag och mig. Då blir det glasklart. Själv retar jag mig på när man säger eller skriver fel på han och honom. Inte helt ovanligt heller…

      Kram

  25. Klokt beslut om stugan om du inte har nytta och glädje av den. Fnissar lite när jag läser att du tyckte den var för nära ert vanliga boende ;- ) Vi bor just nu i en av våra stugor 7 kilometer från vårt hus, bara för att den ligger så fint vid sjön och vi trivs så bra här. Vi har den ju uthyrd större delen av sommarhalvåret så då kommer vi inte in här och tar igen det nu av och till fram till april nästa år. Språkpolis är jag också apropå det, och har svårt för den nya tidens vårdslösa hantering av de / dem , han / honom och en del annat. Men säkert bara att vänja sig. Vi lär inte kunna vrida tiden tillbaka.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

