1:a advent…

…är här i dag!

Det firar vi så klart med att tända det första ljuset och mjukstartar dagen med en lite senare frukost.

Om någon timme ska vi sammanstråla med äldsta fröken, hennes man och några bekanta till dem för att gå på julmarknad. Vi åker inte in till stora staden utan nöjer oss med lilla grannhålan vilket säkert blir bra.

En sak har jag bestämt mig för och det är att inte titta in i nya blomsteraffären. Definitivt inte. Köpte en dörrkrans men nej, den är jag inte nöjd med. Två saker är viktiga för mig (kanske tycker någon det är töntigt men det bjuder jag på) och det är gran och dörrkrans. Så i går kom min granne som alltid har en tämligen ful krans (måtte hon inte läsa bloggen) hem med ett praktexemplar och jag kände att jag nästan gnisslade tänder.

Äldsta fröken som har en sund syn på det mesta sa ”Köp en till om du hittar en fin!”. Men nej, det finns gränser. Tror jag i all fall… Husse morrade i bästa Herr Hund-stil så vad han tyckte behövde jag inte tvivla på.

Önskar dig en fin 1:a advent och en trevlig söndag!

advent

Categories: Uncategorized | 47 kommentarer

Inläggsnavigering

47 thoughts on “1:a advent…

  1. God tidig morgon!
    Ja , första advent är här. Tror inte det hinns med någon mjukstart hos mig direkt, men den får jag ta på måndag.
    Tycker det låter fint med julmarknad för er och grannhålan låter lagom. Ska också på en sådan i morgon, men tyvärr är detta är inte min ”bästa gren”.
    Och hittar du en fin krans så köp den. Det är bara jul en gång om året. Den andra kan kanske hänga någon annanstans….
    Önskar er en fin dag och lycka till med krans och gran.
    Kram!

  2. Roligt med egna små måsten till advent och jul. Jag har alltid en enbuske med ljus utanför dörren, en tomte som är jätteviktig och lite annat. Mysigt med julmarknad, önskar dej en trevlig första advent, kram

  3. Här blir det också sen adventsfrukost, med några nära och kära som är hitbjudna.
    En dörrkrans är viktig, hoppas på att finna en idag för ännu ekar platsen för dörrkrans tom här på våran dörr.
    Hoppas att ni får en fin adventsdag!

    Kram

  4. Låter som e mysig 1:a advent kram

  5. Låter trevligt, önskar en trevlig 1:a advent!
    (inget är evigt, inte ens blomsteraffärernas utbud ❤️)

  6. Fina dörrkransar är viktigt. Jag fick en helt fantastisk hemgjord igår, så glad för den är jag. Den lägger jag ut på bloggen i kväll.

  7. Inget är töntigt om en inte tycker det själv🙂
    Nu har jag följt dig en tid regelbundet och då blir det jag läser liksom znoggiskt, det betyder att du skriver och jag läser det på så sätt – men hur blev nu detta då – troligen har du läst mig såpass att du fattar precis ..🙂 – kanske? Läsarglädje är att lära känna den en läser …
    Ha en fin första andvent!
    Stor kram

  8. Haha! För grannsämjans skull är det kanske bäst att granntanten inte tillhör din läsekrets…😀 Jag tycker också att du ska slå till på en finare om du hittar en – julen varar ju ända till påska!🙂

    Ha en härlig första advent!

  9. Haha! Ja, men åk iväg och köp en ny krans….Du har kanske en annan dörr som den gamla kransen kan hänga på🙂
    Hoppas ni får en trevlig dag tillsammans på julmarknaden!
    Kram

  10. Haha 😊 är det lite tävling om finaste dörrkransen?
    Önskar dig en fin första advent!

  11. Ful fdörrkrans, ja, jag tror inte jag ska sätta upp min, ifall du har vägarna förbi!😉

  12. Köp en ny krans, vettja, det är ju ER dörr och inte granntantens😉
    Du är inte alls töntig, jag hade tyckt detsamma.
    Glad 1 advent kram och det låter som en superdag! Kram❤

  13. HA HA ja kransen är viktig o granen dock har jag en icke äkta men fin är den🙂 köp en ny om du hittar🙂 här blir både Vellinge o stora staden kram å fin 1 advent

    • Ja, visst är den! Vi brukar alltid ha äkta gran men det skulle vara smidigt med en konstgjord… Vellinge hoppar vi över i dag.

      Tack och jag önskar dig det samma!

      Kram

  14. Huvudsaken är ju att Du (och Husse) är nöjda, det är ju Ni som bor i huset å passerar oftast ut/in genom dörren. Förra året köpte jag en krans från Lions på den yttepytte lilla julmarknaden som hålls 1a advent på Hembygdsområdet, eftersom vi även idag ska göra ett besök där… 16.30 finns Tomten på plats🙂 så kanske det blir även en krans inköpt idag. Fast egentligen har jag tänkt mig en julkärve till vår Fågelrestaurang😀
    Jag har ännu icke kommit längre än till gardin + stjärna i köksfönstret,
    adventsljusstaken har kommit vilse så nått 1a ljus har vi inte kunnat tända.

    Jag hoppas Du har en skön söndag å en fin 1a advent, kram

    • Kärve är alltid fint och det hade vi ofta förr men numera verkar de inte säljas här… Hoppas tomten är vänligt sinnad och har många paket med sig😉

      Kram

  15. Kanske kan du lite försiktigt byta ut kransarna, hi hi hi…😀

    Första advents kram ♥

  16. Du får ta på dig de rosa glasögonen så ska du se att kransen ser riktigt fin ut.😉
    Du kanske hittade en fin på julmarknaden.. Kram

  17. Tittar in och önskar en fin första advent!

    Kram Jenny

  18. En snygg dörrkrans ska det vara … jag gör min själv och det blir lite olika hur den ser ut. Den jag gjorde idag blev bara halvklar, men sitter på dörren i alla fall. Ska komplettera den i morgon om det slutar storma runt knuten🙂
    Ha en skön kväll!

    • Ja, visst ska det! Gör man den själv blir den dessutom personlig vilket inte ska underskattas. Jag ser fram emot en bild på det färdiga resultatet.

      Hoppas verkligen vinden lägger sig. Yngsta dottern är i Stockholm och ska flyga hem…

      Önskar dig det samma😀

  19. Härligt, jag var också på Julmarknad idag!😀

  20. Alla har vi våra egna idéer om vad som är viktigt och det ska vi värna om. För mig är Rudolf, den lysande renen med röd clownnäsa, det viktigaste julpyntet. Det är så mycket av min man i den och massor av minnen.
    Hittar du drömkransen så tveka inte. Den kommer att göra din jul extra fin🙂

    • Jag hittade den inte men är nöjd med den vi har. Någon måtta får det trots allt vara. Dessutom så hittar man ibland viktigare saker på en julmarknad…

      Jag förstår att Rudolf ligger dig varmt om hjärtat❤

  21. Haha …skrattade lite till då jag läste om dörrkransen. Kul.

    Julmarknad är mysigt och det Hsr jag åxo varit på idag.

    Ha en fortsatt fin kväll och kram.

  22. Gör en dörrkrans av hundben😉

  23. Men haha….klart du ska köpa en ny om du inte är nöjd med den kransen du har! Lär ju vara bättre än att irritera sig på den hela julen!? Mysigt med julmarknad!

  24. yfronten

    Vad synd att du inte är nöjd med kransen när det nu är viktigt för dig! Krans är inget måste för mig, tror inte att det blir någon här.

  25. Hoppas att det blev trevligt på julmarknaden och att du hittade den ultimata dörrkransen. Husse får väl morra lite ett tag. Han lugnar sig nog bara du är nöjd!
    Kram, Ingrid

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

