Alltså det här med…

…att boka hotell är inte lätt!

Jag letar en del på Expedia men hade det inte varit för att de oftast är billigast hade jag inte besökt sidan. Visst är priserna bra men ack så svajiga. De ändrar sig helt enkelt som den mest ostabila börskurs så det gäller verkligen att boka vid rätt tillfälle.

Om mina teorier stämmer så stiger priserna ju fler som är inne på deras sida och tittar på olika alternativ. Verkar vara rena snurren men jag misstänker att det är så. På morgonen är priserna oftast lägst men vem har tid att boka hotell då? Eller så är det bara ett sammanträffande. Men så fort vi hittat ett hotell så och tittat på det några gånger så ökar priserna alltid kvällstid.

Själv ställer jag mig tveksam till att det kan skilja så pass när man bokar fyra månader före…

Nåja, I-landsproblem trots allt.

Nu mot gruvan och en lång dag där. Hoppas du får en fin tisdag!

hotell

Categories: Uncategorized | 55 kommentarer

Inläggsnavigering

55 thoughts on “Alltså det här med…

  1. Oftast billigast på morgonen och tisdagar har jag lärt mig🙂 kram

  2. Det är en djungel på nätet men lovar att du hittar ett prisvärt hotell när det väl är dax

  3. Jag läste nånstans att allra bäst pris får man om man bokar direkt med hotellet, lågprissajter till trots. Vet inte om det stämmer.

  4. Märkligt om de höjer priset på samma hotellrum beroende på om det är morgon/kväll vardag/helg.
    Jag hoppas det ordnar sig för Dig.
    Ha en fin tisdag, kram

    • Antalet visningar och aktiviteten på sidan tror jag kan pressa upp priserna för man märker en väldigt tydlig skillnad!

      Det gör det säkert.

      Kram och det samma!

  5. Hm vilket härligt ord avajiga – men med mindre härlig verkan.
    Ha en bra tisdag på din plats i gruvan!
    Kram

  6. massa svenska företag ordnar paketresor, ofta billigare än för privatpersoner, kolla resor i söndagstidningen.

  7. Känns nästan som falsk marknadsföring. De har hittat en liten listig affärsidé, kanske de tycker.

    Hoppas du får en fin tisdag! Jag strävar på med NaNoWriMo. Imorgon är det bara en vecka kvar. Otroligt. Det är intressant och utmanande, men det ska blir skönt när det är över.

  8. Har aldrig kollat priserna, men det verkar ju helt galet!
    Ha en bra dag!

  9. Har aldrig testat den sidan. Skulle nog bli superstressad om priserna ändrar sig så… Vi använder så gott som uteslutande booking. Där är priserna stabila så länge rumstypen inte blir utsåld.

    Ha en bra dag!
    Kram

  10. Jag bokade genom Expedia på båda mina Gdansk resor. Jag var inne under ganska många tillfällen och kollade innan bokning, både kvälls och dagtid men upplevde att priserna var ungefär detsamma. Jag kanske bara har haft tur?🙂 Kram

    • Jag tror det beror på resmålet också. London är alltid efterfrågat medan Gdansk inte är lika i ropet vilket gör att priserna säkert ligger mer stabilt.

      Kram

  11. Mystiskt med priser som ändrar sig, men kanske en viss logik i det du tänker att man höjer när många är inne. Vi reser ju aldrig utomlands så det har vi ingen koll på. Men inom Sverige blir det ett antal hotellnätter varje år. Vi brukar boka på Scandic och får då som tack för ”trohet” ett antal frinätter, så jag gissar att det jämnar ut sig med det något billigare priset att boka med lågprisalternativ.

    • Skulle tro att det jämnar ut sig i längden. I alla fall hoppas jag det för trogna gäster borde premieras på något vis kan jag tycka. Förr minns jag att man fick gratisnätter lite då och då.

  12. Jag har märkt detta så du har nog rätt. Tvekar man så tickar det pengar, ha ha…

    Kram ♥

  13. Dem säger att vissa dagar är dyrare än andra men det finns ju fler sajter med hotel som du kan titta på🙂 hoppas du finner det du söker kram å fin dag i gruvan kram❤

  14. Känner igen detta! Vi brukar ta booking,com eller se vad Trivago erbjuder. Ibland kan Ticket ha bra fygpriser och hotell liksom Airtours.
    God idé att använda olika datorer för att få bättre priser. Bolagen märker om du varit inne på sidan.
    Lycka till!
    Önskar dig en bra dag trots att dne blir lång.
    Här hemma är det studiedag idag inför stundande jobbresa. Men trevligt är det med studier också.
    Kram!

    • Visst märker bolagen det och på något vis är det extremt irriterande. Så vi växlar helt enkelt mellan datorerna och olika tider för att se.

      Resa och jobb låter som en lyckad kombination och då kan det verkligen vara värt att studera lite.

      Önskar dig det samma och lycka till!

      Kram

  15. Visst är det jobbigt när priserna ändrar sig!
    Patrik och jag satt en gång vid varsin dator och tittade samtidigt på samma resa….fast till olika pris😦
    Kram

  16. Det låter ju oseriöst att priserna ändras hela tiden!? Har ni fastnat för något område i London som ni ska bo i?
    Önskar dig en bra dag!

  17. Ja, herregud vad allting registreras som man gör på nätet. Det kommer upp som annons sen. Håhåjaja.
    Men tänk, det var inte längesen som man inte kunde boka själv alls. Måste till resebyrå, som tog massa avgifter.
    Lycka till och ha en bra tisdag, kram❤

    • Något obemärkt är det onekligen svårt att göra på nätet! Men jag uppskattar i alla fall att slippa besöka resebyrån för att boka en resa. Minns hur man satt och tittade i kataloger först och många gånger var det som att köpa grisen i säcken!

      Kram och det samma❤

  18. Det har jag faktiskt inte tänkt på men det är säkert som du tror att det blir dyrare ju fler som är inne och tittar. Annars är det ju smidigt att boka på nätet. Ha en fin dag. Kram Annika

  19. Expedia är inte ensam om detta fenomen….det är många sidor för hotell och resor som verkar använda sig av cookies och har koll på hur många gånger du från samma ip-adress tittat på samma hotell/resa. Nästa gång priset stiger så testa att gå in från en annan dator så brukar inte priset ha påverkats! Själv kör jag Hotels.com och tycker inte att deras priser varierar så mycket.

  20. kolla centrala hotellen längst ner på sidan: http://www.shakespeare.nu/kurs-i-london-18552384

  21. Att boka hotell är verkligen inte lätt..

  22. Tror benhårt på din teori. De som alla andra vill väl suga ut så mycket pengar de bara kan. Hoppas att du lyckas boka till ett rimligt pris.

  23. Jag tycker att det är likadant när man ska boka flygbiljetter. Priserna varierar hur som helst och det verkar vara rena slumpen hur mycket man får betala. Hoppas att dagen blev dräglig!
    Kram, Ingrid

  24. Ja man kan ju fråga sig vad gäller priser och så stora skillnader .

    Ha det gott och kram.

  25. yfronten

    Jag har aldrig testat Expedia och det låter inte riktigt som att det passar mig om det är morgon som gäller… Det låter lite som SJ var förut i alla fall, ibland kunde man få billigare första klass än andra beroende på efterfrågan.

    • Lite irriterande är det allt men samtidigt så ligger de prismässigt bra till och jag vill inte gärna betala mer för samma vara. Men visst stör det mig för boka hotell tidigt på morgonen är inte min starkaste sida…

  26. Har ingen stor erfarenhet, men tråkigt att det ska skilja så på när man bokar. Men lycka till i alla fall.
    Trevlig kväll kramar

  27. Ibland är det faktiskt billigare att boka på hotellets hemsida och priserna är inte så svajiga där. Ibland lönar det sig att slippa en mellanhand! Lycka till! Kram

  28. Jag skulle nog tycka att det vore värt besväret att stiga upp en halvtimme tidigare på morgonen för att på ett bra pris. Eller ställ klockan på 03,00 och somna om igen efter utfört uppdrag. Men jag är ju oförskämt morgonpigg och har dessutom möjlighet att slumra en stund på dagen som kompensation. Hoppas ni får tag i en prisvärd resa🙂
    Kram

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

