I går när jag körde hem…

…noterade jag att lilla grannhålans träd hade fått julbelysningar.

På tok för tidigt tänkte jag för mig själv men så insåg jag plötsligt att det är 1:a advent om drygt en vecka. Lätt inspirerad av det körde jag in om stora växthusbutiken för att ta en snabbtitt på deras utbud. Amaryllis ska inhandlas och lite annat smått och gott blir det säkert.

När jag ändå var där passade jag på att titta på konstgjorda julgranar. Själv har jag alltid hävdat att en sådan aldrig skulle komma innanför dörren men plötsligt så kändes det behändigt att slippa ha barr överallt. Samma sak skulle det naturligtvis inte vara för doften den får man inte på köpet.

Jag konstaterade snabbt att det fanns en hel del granar som var riktigt vackra och hade inbyggd led-belysning. Smidigt och bra det med men priset! En anständig gran i normal storlek kostade runt 5000 kronor så någon affär blev det inte. I stället kommer det att bli en vanlig gran här hemma och förhoppningsvis får jag sällskap av yngsta fröken. Husse brukar nämligen bli lite gnällig när det kommer till inköp av gran…

Hur ser det ut hos dig? Konstgjord gran, riktig eller ingen alls?

Ha en bra dag

gran

 

Categories: Uncategorized | 65 kommentarer

Inläggsnavigering

65 thoughts on “I går när jag körde hem…

  1. Riktig gran kram

  2. Tyvärr konstgjord, ibland har vi vanlig, men Maken vägrar oftast. Men även konstgjord barrar. Mina föräldrar hade en konstgjord, min gamlamoster hävdade jul efter jul, att det var den grannaste gran hon sett, hon trodde aldrig på att den var konstgjord…

  3. Ja tiden har verkligen gått snabbt nu, men tycker det ska bli mysigt med advent nästa helg – ryktas dessutom att backen öppnas denna helg här🙂
    Vi har haft vanlig gran här i huset varje år, men av någon anledning ger julgranar mig rysningar när jag tänker på julgransbelysningen😉
    Kram

    • Jag ser också fram emot advent. Gillar ljusen och blommorna… Julgransbelysningen har jag inga problem med men det eviga barrandet stör mig!

      Kram

  4. Ja det är inte klokt, det är första advent nästa helg!! Jag har en liten plastgran som jag skaffade när jag flyttade in i min lägenhet, väldigt smidigt. När vi bodde i hus hade vi äkta gran, de sista åren var det mina barn som brukade köpa granen och den blev bara större och större… en av mina katter älskade att ligga under granen och hon gick sen med barr i sin tjocka päls länge!
    Kram

    • Visst verkar platsgran smidigt men jag vet inte ändå. När vi hade katter fick granen fästas i taket för att inte vältas omkull…

      Kram

      • Haha 😊 ja en av mina katter lyckades välta min minigran en gång och fastnade under och gick liksom iväg med granen över sig 😊

  5. Alltid konstgjord gran då jag är allergisk,
    helst ingen gran, ingen JUL alls om jag fått bestämma…
    men nu gör vi JUL eftersom Elin finns.
    Ha en fin torsdag, kram

    • Då förstår jag att det blir en konstgjord gran. För barnens skull får man hålla fast vid en del traditioner för i deras värld är det väldigt viktigt.

      Kram och det samma!

  6. Här har vi en En🙂
    Ha en underbar dag!

    /Jam & Kram

  7. Jag har TRE granar. Små rackare i plast från IKEA som står klädda och klara i garaget och bara väntar på att få ta plats i perrosarna på terrassen🙂

    Jag hävdade att det skulle vara en äkta gran och smet iväg till BP-skogen och högg en varje år (och betalade för den också, såklart😉 ). Till slut ledsnade Anders och inhandlade en riktigt fin fuskgran. Och jag måste medge att det var himla praktiskt att slippa alla dom där barren…🙂

    Men inte gav vi 5000 spänn för den inte. Jösses vilket pris!

    Ha en skön torsdag🙂

    • Visst var det dyrt och visst fanns det billigare alternativ men de såg inte kloka ut! Får väl bli en vanlig gran som hos oss ”bara” kostar 550 kr…

      Tack och det samma!

  8. Det var ett tag sen jag hade gran. De senaste åren var den konstgjord då jag varit allergisk.
    Numera firar jag hos något av barnen och där finns äkta granar. Det är ju helt klart finast😀
    Torsdagskram❤

  9. Jösses vilka priser! Till jobbet hittade vi en jättefin gran för 999:-. Hemma har jag en minigran av plast.

  10. November är den mörkaste månaden – inte en dag för tidigt! Fjorton (14) dagar till 1:a Advent, dessutom inte roligt att klättra i träd i kylan… 🙂

  11. Konstgjord, och en vit liten 1,5 meter det räcker för oss i vår lilla lya🙂 ja ljusslinga på balkongen blir det i helgen många har gjort det o det är så mysigt nu i mörkret🙂 5000?? såå dyrt kram

  12. Vi har en konstgjord som står i förrådet ifall att….Men om det går att ta sig fram i skogen så blir det en äkta. Älskar Advent. Tycker att det är mysigare än självaste Julen faktiskt. Ha det gott. Kramelikram

  13. Vi har haft konstgjord gran sen 1997 då vår hund kom in i familjen….det där årtalet lät som en hel evighet sen🙂
    Men här i Spanien är vi utan gran!
    Kram

  14. Hade så gärna haft en konstgjord men precis som du skriver så kostar de ”verkliga” skjortan så man får väl inhandla en liten söt riktig gran istället/annette

  15. Ingen gran men mycket belysning, blommor……..

    Kram ♥

  16. Här är den liten konstgjord gran som gäller för den kan man placera så inte hankatten kommer åt den. Efter 11 år lyckas vi fortfarande inte banka in i skallen på honom att han blir dålig av att äta upp allt i växtväg så vi har givit upp och försöker se till att det inte finns någon för honom att få tag på!:P

  17. Vi tar helst gran från gården men i år blir det sladdfria julgransljus

  18. Ja här hemma har vi en konstgjord gammal gran som är 30 år gammal. Still going strong haha

  19. Den stora granen ska vara äkta vara – för doftens skull. Sen adderar jag gärna med fejk i små krukor … Kram.

  20. När vi bodde på gården så skulle jag gå och hämta gran. Gubben min är heller inte den som är så intresserad och snabb ( jag vill ju helst ha saken gjort igår. …) jag gick ut med yxan och tog en gran. Gubben frågade var jag tagit den. Jag berättade…hmm det var på grannens mark….har aldrig haft så fin gran i alla fall. Ha det.

  21. yfronten

    Jag har också sagt nej till plast men sett att det finns många som är fina. Fast vi har egna granar (och grannar man kan sno av) så det blir nog en liten inne och en stor ute.

  22. Ingen gran hos mig sedan några år, men lite lagom annan pynt har jag och tycker det är mysigt.
    Ha en fin kväll!
    Snart är det fredag🙂
    Kram

    • Visst är det mysigt med lite gott och blandat. Julblommor tycker jag gör mycket och så levande ljus så klart…

      Ja, tack och lov!

      Kram och god natt för i dag😀

  23. konstgjord gran med inbyggd belysning, en ny sån inhandlades förra året.då hade vi haft den gamla i kanske tjugofem år. men inte behöver den kosta så mycket. för tusenlappen kan du få en riktigt fin gran. en konstgjord gran barrar också lite. men det bästa är ju naturligtvis att den inte luktar och avger gas, är himla allergisk. kan inte ens ha en pyttegren inne i adventstaken…. har provat, men nix.

  24. Snygg gran och visst går tiden fort jag hänger inte med ,-)))
    Riktig gran det var så viktigt för oss, men så helt plötsligt så blev det konstgjord gran vi såg en vacker som såg naturlig ut. Den är vi jättenöjd med, men då hade alla barnen flyttat hemifrån ,-))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Våra barn blir lätt upprörda bara men nämner ordet plastgran och det trots att de inte bor hemma längre. Men vissa traditioner är viktiga…

      Kram och det samma😀

  25. sockenvagenssota

    Konstgjord. Här såg jag flera som nu tänt sina utegranar… så i helgen börjat jag nog höra advent! Kram

  26. En riktig gran, luktar så gott. Har köpt konstgjord slinga till balkongen. Advent är så mysigt. Kram🌲

  27. Jag trodde inte att jag skulle ha lust att fira jul i år men när snön kom började jag känna samma längtan efter jul som jag brukar känna. För min man dög inget annat än riktig gran men numera är det plastgran som gäller. Ingen dyr variant utan en billig för bara några hundralappar. Ledbelysning satt på plats och ingick och när den är klädd och lyser är den helt ok. Skönt att bara kunna bära ner den i källaren när julen är slut och inga barr🙂

    • Låter smidigt och bra. Praktiskt dessutom att belysningen finns på plats. Våra granar barrar alltid så jag börjar fundera på om den rostiga foten kan spela in…

  28. Sedan 2002 har jag ingen gran och fram tilld sedda fick vi alltid en färsk gran av vänner som levererade den. Men 2002 blev ett speciellt år, bla. dog min mamma, pappa väldigt sjuk i alzheimer och en del annat så julen kom av sig och sedan an dess har jag/vi inte haft gran men jag har haft liten en eller tallkvistar.
    Men en riktig gran tycker jag fortfarande är vackrast men det finns även fina konstgjorda granar.
    kram!

    • Ibland kommer man av sig i traditionerna eller så skapas nya. En en eller en tallkvist är väldigt vackert det med. En riktig gran är definitivt vackrast men jag förstår inte varför våra alltid barrar…

      Kram

  29. Så fint😀😀

  30. 5000 var väldigt dyrt för en gran! Det är ju så kort tid den ska användas om än i många år. Här får det bli en naturgran som vanligt med de traditionella sakerna i. Tänk att det är första advent nästa helg! Det går så fort. Måste nog börja tänka på allas julklappar. Börjar bli många som ska presentas.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

