När jag var i Stockholm…

…så bjöd sonen på ett mycket gott belgiskt öl.

Vanligtvis är jag ingen större öldrickare men denna gång smakade det väldig bra och passade perfekt till kycklingrätten som vi åt. Husse som verkligen gillar öl blev dock lite avis men i slutet av förra veckan tipsade sonen mig om en ny sort som tillfälligt fanns på marknaden. Bara på tre bolag i hela landet just då och bara ett fåtal flaskor men jag lyckades beställa hem en som jag hämtade i går. En liten överraskning till Husse helt enkelt.

Den heter Gouden Carolus  och är en ”strong blond ale blended with Lambic from the Zenne valley”. 75 cl och en alkoholhalt på 9,8% innebär att det är något helt annat än en burköl som kan svepas på två röda en varm sommardag. Hade jag inte vetat att det var öl hade jag trott att det låg något mousserande på kylning. Ska bli intressant att testa denna för jag hoppas verkligen att Husse delar med sig…

Annars fredag vilket känns väldigt bra. Gårdagen blev inte tokig alls och ett mail från en förälder fick mig att inse att stormen nog verkligen har bedarrat. För denna gång i alla fall och med det låter jag mig nöjas. Är inte den som drar saker i långbänk…

Vad föredrar du, öl eller vin?

Hoppas du får en bra dag och en fin start på helgen!

ale

Categories: Uncategorized | 59 kommentarer

Inläggsnavigering

59 thoughts on “När jag var i Stockholm…

  1. Mysigt🙂 kram Diana

  2. jag gillar lager, maken gillar ale – odrickbart🙂

  3. Jag är absolut icke någon öldrickare😉

    Ha en fin fredag, kram

  4. Man tackar för tipset. Mannen min älskar öl så kanske man ska ta och överraska honom med en god middag och ett glas öl
    Ha en under helg/annette

  5. Föredrar vin… Aldrig lyckats förstå mig på öl faktiskt.. Men det kanske kommer, det säger vissa i alla fall.. Haha!😉

  6. Öl eller vin… Beror på tillfället det. En iskall öl på en uteservering när det är varmt ute sitter inte dumt🙂 Men jag brukar inte gilla öl som är sådär stark…

    Ha en härlig och ostormig fredag!

    • Man kan inte dricka den på samma vis som en vanlig fatöl utan den blir väl mer en dryck som man dricker som vin. Den sonen bjöd på var väldigt god till maten.

      Tack och det samma😀

  7. Öl har det inte blivit så mycket av, men jag har vaknat upp lite där – inte ofta jag provar nya smaker heller. Beror lite på vad jag äter om det bli vin eller öl. Så roligt du fick en återkopplande mail från en förälder.
    Fredagskål med kram!

    • Ja, det var verkligen skönt så nu lägger jag denna händelse bakom mig!

      Skålen får anstå lite men ha en härlig fredag i alla fall😀

      Kram

  8. Det är kul att prova hantvetksöl men vin är vad jag föredrar.

  9. Dricker inte öl längre. Förr tyckte jag det var gott, det kan jag tycka än, men dricker det bara inte. Starköl har jag aldrig förstått mig på, det ger mig ingen större upplevelse. Ett glas vin då och då kan jag tycka är gott, men börjar nästan tröttna på det också.

    • Jag tycker att man blir så mätt och däst av öl så därför blir det inte mycket av den varan. Vin däremot gillar jag och då helst rött.

      Ha en bra fredag!

  10. Gärna ett glas rött, ibland två, hellre än öl. Men måste tillstå; under ett par år som vi bodde i Belgien fick vi smak för en hel del goda ölsorter, så de finns.
    Härligt att lugnet lägger sig så här inför helgen. Fast den kanske inkluderar fullt ös av mer angenämt slag, vad vet jag.🙂 I vilket fall hoppas jag att du får en härlig helg och möjlighet att ladda batterierna.
    Kram Mia

    • Sonen har fått upp ögonen just för den belgiska ölen och det sprider sig. Själv föredrar jag dock vin även om det är kul att testa något annat.

      Helgen blir nog tämligen lugn. Ungdomarna kommer på middag och så ska svärmor besökas men sedan får det bli avkoppling för resten.

      Kram och ha en bra dag!

  11. Kan väl säga att jag knappt dricker öl längre. I Belgien tyckte jag dock om starkölet Leffe, en ale.
    För många år sen tyckte vi det var kul att smaka dansk årgångsöl, fattar inte, så här efteråt.
    Nej, rött vin, det är gott, det.
    Fredagskram❤

  12. Va roligt ja öl är jag inte glad för alls, så det blir vin, men när vi var på gässlingen o åt så blev maken erbjuden öl till maten som inte finns i hans öl sinne he he men ha sa dom var goda så det finns nog massa goda öl sorter o du har nog hittat en🙂 trevlig fredag kram❤

    • Det finns väldigt stort utbud inom ölsortimentet men oftast håller man sig nog till vanliga sorter. Lite synd för det finns spännande varianter att testa. Sedan så föredrar jag ändå vin men någon gång kan det vara gott med ett glas.

      Kram och det samma!

  13. Prova på nytt kan va kul! .-)

    Kram ♥

  14. Som glutenintolerant så är öl inte ens ett alternativ. Men eftersom jag ändå inte gillar det så spelar det ingen roll. Dricker hellre vin, gärna vitt, alltid torrt. Och så bubbel förstås, också torrt.
    Ha en mysig fredag och trevlig helg!

    • Då är det verkligen inte drycken för dig! Jag gillar vin men föredrar rött eller gärna rosé sommartid. Bubbel blir det inte så ofta.

  15. Så skönt att du fick det där mejlet av föräldern!
    Och spännande med ölen. Hoppas den ska smaka🙂
    Och visst smakar det bra ibland med en riktigt kall öl till maten!
    Ha en trevlig fredag
    Kram

    • Ja, det var en lättnad med mailet.
      Är det riktigt varmt så är en kall öl onekligen uppfriskande men jag tar nog ändå hellre kallt rosé.

      Tack och det samma😀

      Kram

  16. Jag föredrar vin, om det nu ska vara några starkare till maten😉 annars går det bra med vanligt lättöl. Starköl dricker jag i stort sett bara utomlands och då smakar det jättegott. En Birra Messina i solskenet på Sikelia, det kan inte bli bättre.
    Trevlig fredag!
    Kram, Ingrid

    • Men så är det! En öl smakar alltid bäst utomlands och i värmen😉 Lättöl dricker jag aldrig utan väljer då hellre mineralvatten om det alternativet finns.

      Tack och det samma!

      Kram

  17. rödvin till ost, gott öl till kött, fisk, sill ❤️

  18. Ser verkligen ut som en vinflaska eller mousserande! Själv tycker jag det beror på vad man ska äta som avgör om det blir vin eller öl. Men ska jag bara dricka något gott en kväll så blir det nog ett glas vitt som vinner 9 av 10 kvällar!:)

  19. champagne! är heller ingen öldrickare, dricker kanske öl ett par gånger om året. och då måste det var ljust öl. men jag föredrar vitt vin och mest av allt champagne. det är gott!!

  20. på din fråga. Både öl och vin. Ingen starksprit. Någon gång om någon kan blanda något syrligt. Inte starkt dock.
    Just nu dricker jag en fulöl, som jag hittade i kylen.
    den där ölen såg intressant ut. ska hålla den i minnet.
    stor kramis

  21. Jag gillar inte öl över huvud taget. Men ett gott vin så … Kram.

  22. Det blir mest vin nu men eftersom sonen jobbar i ölbranschen så blir det nån öl ibland

  23. Ja för mig blir valet lätt det är öl. Men jag är inte någon gourmé när det gäller drycker, utan det räcker så väl med ljus lager.
    Hoppas att Husse blev glad🙂

  24. Belgisk öl är inte dumt, liksom Geddfish så gillar jag ”Leffe”, som ju faktiskt är en ale. Jag gillar öl, men är nog främst en vindrickare, och då ska det vara rött…och gärna Zinfandel, eller en Cabernet savignon. Ha en skön helg!

  25. Rött vin är aldrig fel!

    Kram och det samma😀

  26. Ibland kan jag gärn adrick öl och när jag varit i Belgien så har jag provat olika sorter och med stor glädje. Nu är denna sort noterad och kansk ekan jag veställa den. Hoppas!
    Annars dricker jag helst vin.
    Skönt att stormen bedarrat och att vatten nivån är mer konstant.
    Kram!

  27. Den där ser lyxig ut! Jag dricker öl eller vitt vin. Rött vin får jag migrän av…

  28. Jag är nog en vinmänniska, även om öl kan vara gott på sommaren.
    Skönt att det lugnat ner sig på jobbet.
    Njut nu av helgen!
    Kram

  29. Skönt att stormen bedarrade. Hoppas den inte tar nya tag.
    Jag är förbjuden att dricka något alkoholhaltigt sedan ett år tillbaka och fram till efter återhämtningen men jag tyckte att det var godare med ett glas vin än med öl. Egentligen saknar jag inget av alternativen. Jag kan bli lite sugen på en god drink när jag tittar in i mitt barskåp men det är inga problem. Lite tråkigt att inte ens få ta en glögg i advent men det finns ju saftglöggsalternativ🙂

  30. Öl faller mej mer och mer i smaken. Tycker om vitt vin. Spännande att få smaka en ovanlig sort. Ha,det bra👍👍🍻

  31. sockenvagenssota

    Kul att testa något annorlunda!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

