Vissa dagar…

…tar verkligen på krafterna och måndagen var en sådan.

Hyfsat utvilad återgick jag till vardagen igen och det blev verkligen ur askan i elden. Inte helt ovanligt efter ett lov tyvärr.

Det bråkades hit och dit, kors och tvärs och min uppgift blev naturligtvis att reda ut det. Något som faktiskt inte är helt lätt för ibland undrar man om adepterna ens har varit med om samma sak.

Jag har alltid som princip att vara helt opartisk men ändå försöka få klarhet i vad som hänt. Alla får komma till tals och berätta utan att bli avbrutna. Nästa steg för min del är att ge redskap för hur man kan undvika att en liknande uppstår igen och har man ska agera i stället om det ändå blir fel.

Två timmar tog det och jag tyckte ändå att vi lyckades bra men det blev ändå en fortsättning och jag fick fortsätta arbetet hemifrån. Det gjorde att jag inte hann med hela inläsningen med det får vara som det är med den saken.

Visst ska föräldrar hålla på sina barn men en sak är viktig att vara medveten om. Barnet man ser hemma är inte samma barn när det samspelar i en större grupp vilket är nog så viktigt att ha i åtanke.

Jag hoppas alltså på en betydligt lugnare tisdag men jag är inte helt övertygad om att det blir så…

Hoppas du får en bra dag!

slagsmal

 

Categories: Uncategorized | 57 kommentarer

Inläggsnavigering

57 thoughts on “Vissa dagar…

  1. Håller tummarna för en lugnare tisdag kram

  2. Jag önskar dig också en riktigt lugn och fin tisdag!

    Är det vanligt med mer konflikter mellan barnen efter lov? Det borde vara tvärtom, kan jag tycka, kul att ses igen…🙂

  3. Åh, men mina barn skulle aldrig göra så!!!!
    Eller hur…
    Hoppas tisdagen blir lugnare. Gillar bilden du illustrerar med😉

  4. Mer kan man inte göra än att vara så opartisk som det går. Förstår att det tär. Trots att jag är så gammal kommer jag ihåg, det som du säger, att man är en person hemma och en annan i skolan. Helgon hemma, en liten djävul i skolan, för att överdriva en aning😉.

    Önskar dig en lugn tisdag! Jag skriver vidare…

  5. opartiskhet är svårt

  6. Här blev det sjukdom… Elin hemma idag,
    Jag trodde först att det var ”den gamla vanliga visan” då Elin klagade över huvudvärk och ont i magen,
    men gårdagen avslutades med feber och kräkning – Elin kräks alltid då hon får feber – så idag har jag en sjukling här hemma.
    Kontaktade läraren som sa att Elin varit krasslig under skoldagen,
    men läraren hade tänkt… det går väl över,
    Nåväl, nu blir det att vara hemma idag å i morgon för Elin,
    längre än så planerar jag icke.

    Ha en fin tisdag, må solen lysa på Dig🙂

    • Vilken otur för Elin. Men på ett vis känns det bra att det i alla fall är en bacill även om man självklart vill att barnen ska vara friska! Hoppas att det är snabbt övergående!

      Tack och det samma😀

      • Jo det kändes ju faktiskt bättre att det dåliga måendet var typ mer verkligt😉
        Efter ha ropat ”Vargen kommer” så ofta blir det ju lätt att inte riktigt tro på att det verkligen är sjukdom. Jag förstår ju att läraren inte tog det på allvar… det gjorde ju inte jag heller först.

  7. Nej så jobbigt med tjafs… Kram

  8. Tråkigt med dessa konflikter och vilket jobb lärare och förskolelärare gör för att minska dem. Kan inte vara lätt att få vissa föräldrar att förstå att deras barn inte alltid är en ängel! (min egen mor jobbar inom förskolan så får höra en del därifrån också). Kämpa på och hoppas ni får en lite lugnare tisdag!:)

  9. Ser på kommentarerna att du verkar få fortsätta din medling idag… Lycka till! Hoppas allt löser sig.
    Kram

  10. Usch vad jobbigt. Det finns föräldrar som håller på sina barn oavsett vad dom gjort. Inte lätt att vara lärare. All heder till er som tar ett jobb på allvar!
    Kram

  11. Det var verkligen en jobbig start för dig. Det tar på krafterna att hantera relationsproblem även om du säkert har kunskap och erfarenhet att göra det

  12. Det låter som en riktigt kämpig måndag, men att du redde ut problemet är jag övertygad om. Föräldrar är nog överdrivet partiska ibland när det gäller de egna telningarna.
    Hoppas den här dagen blir lugnare!
    Kram, Ingrid

  13. (tre timmars väntan på vinterdäck… två sjuka, tog med en tråkig bok 😊)

  14. Att säga tack för ett inlägg om det här är kanske inte det bästa att få – men du får det får det – jag fick många reflektioner och tankeverksamheten spinner. Anar som du att det kommer mera …. klokt gör du att reda ut …
    Så god dag som det går och det kommer alltid något ur det dåliga också🙂
    Kram till dig!

    • Tack i alla fall och nog kom det mera att att reda ut… Jo, förhoppningsvis så leder det till något positivt i förlängningen. Annars känns arbetet en smula ogjort😉

      Kram

  15. Förstår att det tar på krafterna! Hoppas verkligen ni kommer till rätta med problemet på bästa sätt!
    Kram

  16. Hoppas det blir lugnare, ja viktigt att lyssna på alla.
    Och en lärares jobb är inte alltid slut när man kommer hem vet av egen erfarenhet med en gubbe som varit lärare i många år men som just nu gått i pension ,-)))
    Så sant ens egna barn kan nog dom också, viktigt att förstå om det ska bli bra.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Ja, jag förstår att du vet hur det är då. Har väl fått lyssna en del på gubben din kan jag tänka. Alla barn kan och även ens egna vilket man som förälder måste vara medveten om😉

      Kram och det samma!

  17. Puh, inget lätt jobb du har, är imponerad av dej! Kämpa på och hoppas det snart löser sig till det bästa! Kram!♥

  18. Ja, sannerligen vad man har att rodda i som lärare. Hoppas du fick en lugnare dag i dag. Kram.

  19. yfronten

    Föräldrar ska absolut stötta sina barn, men måste inse att även deras lilla ängel kan göra fel! Ända upp hos oss på gymnasiet har vi elever vars föräldrar ringer och skäller när de får räkningar på böcker som deras barn inte lämnat…

  20. Beundrar alla ni lärare, ni är fantastiska. Ibte lätt att handskas med stora klasser ich alla olika behov. En eloge till er. Hoppas det varit en lugnare dag. Kramar

  21. Ajaj, vissa tror på allvar att just deras unge är en ängel och Guds gåva till mänskligheten! Hua mig, som norrlänningen säger! Kram

  22. Tråkigt att det blev osämja. Bra att du tar tid till att lösa det. Bra att alla får komma till tals.
    Hoppas din tisdag blev lugnare..
    Kram

  23. Hoppas du fick en bättre tisdag. (har inte läst de andras k och dina svar). För du hade ju krafter kvar till att fixa ten Points.🙂
    Kram Bosse

  24. Det låter jobbigt! Hoppas att nästa dag blir bättre🙂

  25. Jag kan inte låta bli att fundera på hur jag själv skulle ha reagerat om jag fick veta att något av mina barn hade betett sig illa i skolan. Om de var med och mobbade någon skulle jag ha blivit ursinnig på dem men skulle jag ha trott på det? Jag hoppas verkligen det men jag har sluppit få reda på det – tack och lov. Jag önskar att alla klasser hade lärare som var lika lösningsfokuserade som du. Att inte ge sig innan allt är utrett måste vara viktigt för stämningen i klassen och skapa trygghet. Bra kämpat men synd att du måste fortsätta när du kom hem.
    Kram.

    • Man vet aldrig säkert hur man skulle reagera men jag tror att man måste förstå att barnet hemma är annorlunda än barnet i storgrupp. Många föräldrar gör det medan en del lita blint på sin telning. Det kan göra det väldigt svårt…

      Just nu känns det som en följetong men det ska väl ordna sig!

      Kram

  26. Trist att föräldrar många gånger inte förstår att det barn de ser hemma inte alls är detsamma i en grupp i skolan eller inom en fritidsaktivitet där det gäller att samverka med andra.
    Känner så väl igen situationen.

    Och tänk att man i detta läge ska ta tid från andra elever för att reda ut en massa brå och osämja. Visst måste det göras men tiden tas alltid från någon/några andra.

    Skickar tankar och en kram.

    • Ja, det är onekligen lite trist men som du skriver så måste det göras. Dock på bekostnad av övriga elever som fick en sämre förmiddag på detta vis. Men förhoppningsvis gynnar det alla i längden…

      Tack och kram tillbaka!

  27. Bråk är jobbigt och svårt att reda ut. Ibland har det som just sker en historia sedan tidigare med retsamhet och småknuffar som trappats upp och blir en fajt. När jag hade klass med ettor / tvåor så fick antagonisterna gå ifrån och sätta sig ensamma någonstans och prata om saken tills båda var nöjda. Då måste de komma till mig och bara säga att det var bra nu och jag berömde dem för god konfliktlösning. Jag gjorde så i alla år och det var effektivt, men fungerar nog bara med små barn och endast med två åt gången. Tillagt hur de kunde ha agerat för att undvika liknande i fortsättningen hade varit bra men det kom jag inte på då. ;- ))

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

