Kungen och jag…

…är väl inte alltid helt överens men jag tycker att kronprinsessparet gör ett fenomenalt bra arbete!

Mänskliga, inkännande och kompetenta. Förvisso inte folkvalda men tio gånger bättre än Trump även om diskussionen monarki eller republik inte är inläggets syfte. Sonen berättade att han och hans sambo kommit gående i närheten av slottet. Plötsligt mötte de en ung man som hälsade glatt på dem. Det tog några sekunder innan polletten trillade ner så de fick vända sig om och ropa hej till Daniel. Vid ett annat tillfälle mötte de Victoria men ”our dog from Brazil” uppförde sig inte så hon vek av men efter att ha hälsat.

På söndagen besökte vi tillsammans med min kusin Stockholms slott för att titta på brudklänningarna. De såg väldigt små ut så antingen hade de krympt i tvätten eller så är kungligheterna väldigt smala. Där fick jag en snabb association till bröllopsdieten… Utställningen som visas i Rikssalen var fin och vi tyckte det var ett givande besök. När vi ändå var i farten så klämde vi representationsvåningarna som är nog så imponerande. Förvisso en repris men vi var ju ändå där och hade betalat… Livrustkammaren och Skattkammaren fick anstå till en annan dag dock för hungern satte in!

Så några bilder

Detta bildspel kräver JavaScript.

Categories: Uncategorized | 41 kommentarer

Inläggsnavigering

41 thoughts on “Kungen och jag…

  1. Tycker också att dom är mycket trevliga och sympatiska, ha drt bra kram👍😀🌼

  2. trevligt att få se

  3. Jag är ganska neutral till kungahuset och jag har inte tagit ställning till monarki eller republik. Men jag gillar trevliga människor och därför tycker jag mycket om Victoria och Daniel. Varma, ärliga leenden ger mig mycket mer än nuvarande kungens stela, formella sätt. Om jag ska tycka något om kungahuset så är det nog mest så att jag tycker synd om dem och jag är väldigt glad för att jag slipper deras liv. Jag är hellre en obetydlig person med ett privatliv🙂

  4. Jag uppskattar kungahuset och jag måste verkligen ta mig till slottet för att se utställningen. Och att kungafamiljen är närvarande i samhället, synliga och hejat glatt är ett gott tecken på ett tryggt och öppet samhälle.

    • Det håller jag med om. Men det är nog extra viktigt för dem att vara en del av samhället för deras roller är ganska så ifrågasatta. Men jag tycker att kronprinsessparet är trevliga representanter för vårt land!

      • Jag har uppfattat att kungafamiljen ser sig som en del av samhället, jobbar för vårt samhälle och har gjort så i alla år. Som jag uppfattar det har det inte med ifrågasättande att göra, primärt. De har stort engagemang. Men självklart, alla blir ifrågasatta ibland och det kan kännas.

  5. Det där hade varit kul att få se. Får nog ta och boka in ett besök till Sthlm. Kram.

  6. Hellre kungahus än Trumph,

  7. Vilka klänningar! Jag tror förresten att Anders skulle klä i den där sjömansoutfiten, men som du säger – kläderna verkar lite i minsta laget…😉

    Ha en skön söndag!
    Kram

  8. Vilka klänningar! Visst är det roligt att titta på tjusiga kläder och saker🙂
    Kram och trevlig söndag!

  9. Fina klänningar… Jodå de kungliga kan dyka upp som gubben ur lådan lite varsomhelst.🙂
    Är ju granne med Vickan och Danne… 😜

  10. De hade snygga klänningar när de gifte sig. Jag gillar kungafamiljen och är glad att vi har just dem till representanter!

  11. Överens eller inte – njutet går bra att känna då klänningar visas🙂
    Som norska så tycker jag det svenska kungahuset har öppnat upp sig på senare tid. Det blir folkligt och vem vet vad som händer när tiden går …. det är med de kungliga som med hemlösa . de är människor om än skillnaden är stor …
    Kram

    • Kan bara hålla med. Man får skilja på sak och person! Tycker det samma gäller det norska kungahuset. Var väl inte helt lätt när kungen skulle gifta sig med Sonja en gång i tiden men Mette-Marit passerade ganska lätt och verkar förankrad i familjen nu. Även hennes son. I alla fall tycker jag man får den bilden i medierna. Precis. Alla är vi bara människor…

      Kram

  12. Dem är väl ok🙂 men va roligt att du visar bilder på detta super kul att se🙂 ja vi har länge pratat om att besöka staden då maken bott där över 20 år så han vet vad han vill visa mig kanske till våren🙂 blir ju sugen efter att läsa dina inlägg🙂 kram å fin söndag

    • Stockholm är alltid trevligt att besöka. Har blivit några gånger genom årens lopp och jag gillar staden. Ett besök fram på vårkanten känns därför bra.

      Kram och det samma😀

  13. Vilka vackra klänningar…verkligen!☺ Gillar också kronprinsessparet bäst…dom känns mest jordnära.

  14. Bryr mig inte direkt om kungafamiljen, men det är trevligt när de är folkliga och hälsar🙂
    Snygga klänningar i alla fall…

  15. Jag gillar vackra kläder, hade varit kul att se dessa.
    Sedan så håller jag på kronprinsessparet, så naturliga och duktiga🙂 en fin reklam för Sverige.
    Skyltsöndagskram❤

  16. Jag håller med dig. Jag tycker att vårt svenska kungahus och speciellt kronprinsparet är väldigt fina representanter för Sverige.
    Slabb och slask och klass2-varning har vi idag. Hoppas det är trevligare i Skåne!
    Kram, Ingrid

  17. Den utställningen skulle jag velat se. Tack för att du visade en del. Jag tycker Victoria och Daniel gör ett bra jobb och verkar vara mycket sympatiska. Precis som bland kungligheter så finns det ”vanliga” människor som inte alltid visar sig från sin bästa sida. Dessutom är det en omöjlighet att vara alla till lags.

  18. Vad roligt att se klänningarna! Ska absolut ta mig en titt här.
    Vad gäller kungafamiljen och medlammar ur den så kan man se dem då och då på stan, på Svenskt Tenn, på restauranger m.m. något som ju inte direkt förekommer så ofta i andra länder (Bortsett från Norge och Damnmark då…)
    (Och vad gäller ktomprinsessan är hon ju ganska liten till växten och väldigt smal. )
    Roligt att se dina bilder på de vackra klänningarna.
    Kram och trevlig söndag.

    • På något vis så ser de så långa och ståtliga ut på bild men jag förmodar att klackhöjden gör sitt till😉 På Svenskt Tenn var de dock inte. Här vi vår lillhåla dyker familjen gärna upp under hästtävlingarna och deras båt ligger ibland i hamnen…

      Kram och det samma!

  19. Men åh så kul att få se! Tycker våra prinsessor alltid klär sig så himla vackert!

  20. Läckra bilder på lika läckra klänningar! jag är 100% för monarki så länge dom sköter sig så bra som vårt kungahus gör!
    Det är en sammanhållande länk och i många länder är man avundsjuk på oss. Det blir som en liten sagovärld! PR! Kram

  21. ÅH, vilka klänningar! Å gillar din nya väska som du köpt,så elegant!
    Ja, de verkar vara lättsamma och trevlig kronprinsesseparet. Min kollega med syster har nyligen varit på Ulriksdals trädgårdscafé, och där satt hela lilla familjen avspänt och åt lunch, Victoria hade hejat på dem när de gick..vilken tjej!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

