Vad var då bäst…

…i Stockholm?

Självklart att få umgås med son och hans sambo, för att träffa nära och kära överträffar det mesta.

Men om man bortser från den ”lilla detaljen” så gillade jag verkligen Millesgården. Hade inte varit där tidigare så dit begav vi oss ganska så omgående.

Utställningen med Tove Janssons verk var intressant på många vis. Dels fanns hennes Muminbilder, dels hennes oljemålningar vilka flera av dem var självporträtt. Mumin är Mumin och bekant men det var intressant att få en bild av personen bakom så därför uppskattade jag nog del delen bäst.

Sedan var såväl den inre som den yttre miljön en behållning. Utsikten fantastisk, den privata bostaden väldigt vacker och så alla dessa skulpturer! Skulle bara haft med systemkameran…

Helt enkelt njutbart och sevärt på alla vis. På minuskontot bokför jag dock dåligt bryggkaffe som var halvljummet och på tok för dyrt. Inte ens Millesgården får slarva när det gäller något så pass enkelt

Snart en flyttning på agenda men jag är hemma som hundvakt.

God natt och god morgon!

Så några bilder…

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

 

Categories: Uncategorized | 47 kommentarer

Inläggsnavigering

47 thoughts on “Vad var då bäst…

  1. Fina bilder🙂

  2. Viken fantastisk fin header, känner allt igen mig.🙂
    Hoppas du så till om kaffet för det får dom inte slarva med.

    Kram ❤

    • Det förstår jag att du gör😉

      Nej, vi sa inte till. Det var ont om personal, fanns inga rena koppar och tjejerna bakom disken gjorde vad de kunde. Men nej, ljummet blask imponerade inte😉

      Kram

  3. Härlig header! Kännner igen mig, för detta är ju mina trakter.
    Jättefina bilder från Milllesgården! Och dit blir det helt klart en tur i slutet av november.
    Millesgården gillas, men kaffet skajag inte prova.
    Jätteroligt att besöket i Stockholm blev lyckat trots lite krasslighet och hoppas du kommer tillbaka i vår. Önskar dig varmt välkommen.
    Kram!

    • Besöket blev superbra men eftersom jag inte mådde bra hann jag inte med allt. Tanken var att luncha med en bloggvän men det fick utgå vilket var synd. Men jag tar nya tag i vår!

      Tack och kram

  4. Millesgården har jag inte besökt så den får stå på agendan nästa gång jag kommer upp.
    Kram

  5. Jaha, då blev det dags för mig att skämmas då… Bodde 25 år i Stockholmstrakten och har inte en enda gång varit inne på Millesgården. Varför inte? Ingen aning, blev liksom aldrig av även fast vi turistade väldigt mycket i och runt omkring stan.

    Haha! Älskar Mumintrollet som står där bland alla trasiga skulpturer😀

    Ha en finfin lördag!

    • Du behöver inte skämmas! Det tog mig fyrtio år att komma till Sofiero som ligger så pass nära oss.

      Där står han bra ja😉

      Tack och det samma!

  6. Teve Jansson är fantastisk. Roligt att få se olika saker, sånt gillar jag mycket. Ikväll kommer hela familjen och svärsonens föräldrar, trevligt att umgås som du säger med nära och kära. Ha det bra och kramar🌼💚

  7. Vilka härliga bilder!☺ har aldrig varit där trots besök i huvudstaden otaliga gånger så kanske skulle ändra på det. Men hur svårt ska det vara att brygga en kopp ordentligt kaffe då?😋

  8. Tack för bildspelet med många fina bilder.
    Önskar dig en fin och skön lördag och hoppas det går bra med flyttningen.

    KRAM

  9. Ja visst är det fint på Millesgården. Kul med Muminutställningen. Jag älskar de här figurerna som jag har fått återuppleva när jag har tittat på dvd tillsammans med barnbarn

  10. Poseidon hade du kunnat se i Göteborg – visste faktiskt inte att han fanns i Stockholm. Mycket intressant du visar!

  11. (sonen har byggt fina garderober till lillebror – maken hjälper tapetsera dem, försvinner helt!)

  12. Det finns mycket att se i Stockholm också, men huvudnumret var väl ändå sonen med sambo! Vi har bara varit i Stockholm en handfull gånger. Roligt att göra det som inte alla andra gör! Kram

  13. Du hade fint väder också, det gör mer än halva upplevelsen. Men räligt kaffe kan man klara sig utan!

    • Vi hade perfekt väder lördag till måndag vilket var väldigt skönt när man är ute så mycket! Normalt dricker jag mest te och det borde jag nog gjort på Millesgården också…

  14. Visst är Stockholm en vacker stad som har mycket att erbjuda!
    Trist bara att du kände dig lite krasslig! Men ni hann med mycket ändå!
    Kram och trevlig lördag🙂

  15. Stockholm i ditt hjärta med familjen, Mumin och Milles🙂
    Lördagskram!

  16. En mysig resa med andra ord, och allt kul du gjort🙂 fin utställning kunde tagit med hem saker därifrån🙂 gillas🙂 är nyfiken på din väska kanske visa?🙂 ha en fin lördag kram

  17. Håller helt med dig. Millesgården är mycket sevärd. Ligger fint till också. Nu fick jag lust att besöka den en gång till, länge sedan senast.
    Härliga bilder.
    Trevlig helg.
    Kram!

    • Visst ligger den vackert så dit blir det absolut ett återbesök. Den saken är säker. Gärna redan i vår…

      Kram och jag önskar dig det samma!

  18. Kul att få se en sån utställning. Kram

  19. så fin blogg du har!

  20. Vad var det där om Bagarens barn ,-))
    Så är det har själv aldrig varit till Millesgården, men nu kanske jag åker dit någon dag ,-)
    Det man har nära eller ganska nära missar man ofta.
    Härliga bilder syns att du haft det jättefint.
    Ha en fin Helg KRAM Primrose ,-)

    • Jo men så är det väldigt ofta! Vi har i alla år pratat om att åka till Ven som inte ligger så långt ifrån oss. Men hittills har det stannat vid prat tyvärr. Men till sommaren kanske…

      Kram och det samma önskar jag dig!

  21. Skönt Du är nöjd med Ditt Stockholmsbesök, ja förutom kaffet då😉 Att träffa sonen å hans sambo förstår jag kändes bäst❤
    Till Stockholm hoppas jag komma inom snar framtid, men jag satsar på sommar å sol… Stockholm vintertid tillhör inte min favorit, tidigare brukade jag hälsa på min 08a syster runt den 15 november då hon fyller år… alltid kyligt å grått.

    Vem flyttar nu?

    Ha en fin lördag, kram

    • Håller med om att vår- eller sommarvärme är att föredra när man är på resande fot. Men vi hade fint och soligt i väder i tre dagar vilket jag var tacksam för!

      Det är yngsta fröken som flyttar till stora staden där hon jobbar.

      Ha en fin lördag du med!

      Kram

  22. Stockholm är en vacker stad!
    Förstår att du njöt mest av att umgås med nära och kära!
    Förra helgen var vi I Karlskrona och det är alltid så mysigt att komma dit och träffa sonen som bor där sedan ett bra tag.

    Ha en fin allhelgonahelg!
    Kram

  23. sockenvagenssota

    Har aldrig varit där så det tar jag som ett tips, men får väl dricka gott kaffe innan jag beger mig isf😉 ha nu en skön lördag ❤️

    • Det var kanske bara en engångsföreteelse så jag ska väl inte avråda någon från en fika där. Mysig miljö så jag skulle göra ett nytt försök vid ett annat tillfälle!

      Tack och det samma❤

  24. Jag har gått igenom ditt Stockholmsprogram med min syster i dag och det var en hel del av dina utflyktsmål som vi kommer att haka på. Millesgården är givet, men sen tänkte vi oss Bergianska trädgården också. Var du där? Jag kommer inte ihåg, men jag har en annan bekant som varit där nu i veckan och hon säger att det var jättefint där.
    Ha en skön fortsättning på helgen!
    Kram, Ingrid

    • Nej, det var jag inte så nu är det jag som tackar för tipset! Har faktiskt aldrig hört talas om den men desto mer spännande då! Har du fler spontana tips efter ditt besök så hojta bara till😀

      Kram och det samma!

  25. Så fina bilder har du tagit i Millesgården! Himla fint är det och du gör den rättvisa. Stockholm är verkligen en pärla att besöka och du har haft tur med vädret.

  26. Gott kaffe är viktigt så det borde de tänka på. Jag förknippar alltid Carl Milles med statyn ”Europa och tjuren” som finns på torget i Halmstad. Jag bodde där tills jag var 14 år och läste om hans staty i skolan. Vet inte varför det fastnade så hårt men för mig är han den statyn🙂
    Alla gillar väl Mumin och hans familj så det måste vara ett besök väl värt att göra.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

