På allmän begäran…

…är verkligen till att ta i men Bosse, vår lekfarbror, ville gärna se min första sko och klassfotot från årskurs 1.

Eftersom jag hade en smula bloggtorka så var jag inte sen att hörsamma hans önskemål. Förvisso fick jag leta en liten stund för ordningen i lådan är verkligen inte den bästa. Men den som söker skall finna! Oftast i alla fall…

När jag ändå var i farten så snubblade jag över ett gammalt räknehäfte som jag hade på höstterminen i årskurs 3. Flera av uppgifterna påminde en del om dagens så det var väl ingen större skillnad. Men en sak slog mig och det var hur prydligt jag skrev i mitt räknehäfte. En siffra i varje ruta och uppgifterna prydligt rakt under varandra. En självklarhet när jag gick i tredje klass för så skulle det vara och då gjorde man som man blev tillsagd.

Annat än i dag kan jag säga!

Trots att vi har tragglat och tjatat om hur det ska se ut i ett räknehäfte så ser det ut som en katastrof hos flera elever i åk 4 i dag. De suddar inte, linjal är onödigt och en siffra i varje ruta tycks vara en utopi. Dessutom är det många som inte formar siffror och bokstäver rätt utan börjar fel när de skrivs. Det kan kanske tyckas som en bagatell men det gör faktiskt såväl bokstäver som siffror betydligt mer svårlästa och dessutom så blir det inte samma flyt när man skriver.

På min tid fanns det pilar i räkne- och skrivhäften som visade hur man skulle skriva men det tycks inte vara så viktigt numera. Förvisso är förståelsen A och O men det underlättar faktiskt med en läslig handstil även i vår IT-värld, tycker i alla fall jag.

Trevlig fredag på det!

Categories: Uncategorized | 37 kommentarer

Inläggsnavigering

37 thoughts on “På allmän begäran…

  1. Är imponerad över att Du har dessa saker i Dina gömmor,
    kan väl säga att från min tidiga barndom finns det ingenting.

    Kul att få se Dina minnen.

    Nu är det bara timmar kvar till höstlovet!!

    kram

  2. Vad roligt att se!☺ det verkar ha förändrats en hel del i skolan på inte allt för många år ändå känns det som, jag skrev också sådär prydligt som du när jag gick i skolan…för det var ju så det skulle skrivas. Snyggt, prydligt och lättläst!
    sv: lamm är inte för alla har jag märkt men lovar att det smakar väldigt gott när det är tillagat på rätt sätt!☺

    • Jo men så var det och då gjorde man så!

      Tyvärr så går inte lamm även om det är rätt tillagat. Finns inte på kartan men det finns ju så mycket annat gott!

  3. Man ska kanske ta och gå igenom sina gömmor i förrådet. En och annan skatt kan man nog hitta där.
    Väl stavning finns det ens på skolan idag ( men Lillfisen hade det i 4an till 6an pga en äldre lärare tyckte att man fick mycke till där med finmotorik, läsvänligt mm)
    Ha en underbar dag /annette

    • Finmotoriken behöver tränas så det är inte fel med olika övningar. Men det får naturligtvis vara en balansgång!

      Tack och det samma😀

  4. Vilken nostalgitripp! Lustigt sammanträffande att jag satt i går kväll med en klasskamrat från skoltiden och kollade på gamla skolkort! Vi har inte setts på 55 år. En fantastisk upplevelse!

    • Visst är det kul med gamla minnen men samtidigt så är det lite vemodigt med tanke på tidens gång… Kan tänka mig att det var en givande upplevelse!

  5. Så kul att se dig som så liten och det du sparat på! Snyggt räknehäfte du har – du gjorde som du blev tillsagd🙂 Apropå det så kan jag berätta att jag också gjorde som jag blev tillsagd; men det räckte inte. Stor förtvivlan och mycket sudd och kladd blev det ju. Min fröken skickade ut mig ur klassrummet då jag var så slarvig och jag skulle stå där tills jag lärt mig göra det vackert. Straffläxa två gånger i veckan ett tag. Det jag skrev, vare sig siffror eller bokstäver blev aldrig vackert eller ordningsamt utfört. Svårläsligt än idag :-)Min son och båda mina barnbarn är likadana. Deras mamma gör det ursnyggt!
    Senare i livet då jag började i vården och fick ta del av flera läkares skrivstil – ja då använda jag det till att försvara min🙂 jag kunde ha blivit läkare ….🙂
    Ha en fin fredag!
    Kram

    • Aj då, det var ingen bra metod. Naturligtvis måste man vara flexibel för vi är inte stöpta i samma form. Tack och lov är det annorlunda i dag. Men av barn som inte har några skriv- eller motoriska svårigheter kan man ställa vissa krav. En personlig handstil är sällan fel och det kan du bjuda på!

      Kram och det samma!

    • Jo Doktor Tove. Jag har ett dilemma ….😉

  6. Jag håller verkligen med dig. Det är ingen bagatell att kunna skriva siffror och bokstäver läsligt. Jag hoppas verkligen inte att vi kommer att förlora hantverket att skriva. Ett brev skrivet med en vacker handstil är ett konstverk.

    Önskar dig en bra fredag! Solen är på väg uppåt bakom huset mitt emot vårt och snart… snart når den över taket.

    • Hantverket behövs verkligen och jag håller med dig om att ett vackert handskrivet brev är inte fel!

      Här håller sig solen undan men det regnar i alla fall inte lägre. Alltid något.

  7. gulligt (och jag som ”förbjuder” suddgummi ibland när vissa elever suddar nästan hål i pappret, viktigare att de skriver än att allt blir perfekt)

    • Det håller jag med om. Man får se till elevens förutsättningar. Men om inga specifika svårigheter finns och finmotoriken är normal så behöver man inte slarva. Då kan vi också ställa krav…

  8. Men gud så roligt, fick scrolla ner för jag har inte varit vid datorn , kände ju igen lite av dina saker där🙂 super kul o kul att se en bild på dig😉 ja tur att inte jag är med för jag har inget sånt kvar alls😦 ha en fin fredag kram

    • Jag är glad för att en del är sparat men jag måste dock få bättre ordning på sakerna vilket får bli vinterns projekt…

      Kram och det samma!

  9. En manlig lärare på universitetet berättade om sin hopplösa tid i skolan – och att utan datorer skulle han inte ha skrivit så många böcker, inte en enda!

    • Självklart får man ha fingertoppskänsla. Har en elev skrivsvårigheter eller om finmotoriken inte är vad den borde så bortser man. Men handlar det om elever som har förutsättningarna men bara slarvar eller inte bryr sig då kan man ställa krav tycker jag.

  10. Så gulligt, både bild och sko, har du sparat så länge så får du aldrig komma
    på tanken att kasta.

    Kram ♥

  11. Men, så mycket fint som du har sparat, beundransvärt! Och så gulligt😀
    Fredagskram❤

  12. Lika söt då som nu🙂 Skon är också jättesöt.

    Det där med att skriva siffrorna i rutorna underlättade väldigt mycket när man skulle plussa eller minusa😉
    Sen fanns det ”lutningspapper” som man la under papperet i skrivboken som stöd så att skrivstilen kom i rätt lutning. Nåde den som skrev ”rätt upp” eller – hemska tider! – med bakåtlutad stil!

    Haha! Det var ordning och reda förr😉

    Ha en fin fredag!

    • Hmm… Men skon är det inget större fel på i alla fall😉 Hur som helst är det kul att ha vissa minnen kvar.

      Precis! Räknar man med algoritm så är det mer eller mindre ett krav så det finns allts även synnerligen praktiska skäl. Själv skriver jag numera rakt så även solen har sina fläckar😉

      Ja, det var det!

      Tack och det samma😀

  13. Vad roligt med dina sparade saker! Verkligen! Kul att se!Had ocksås må skor sparade men de är borta. Klassfoton och lite skolböcker finns dock kvar. Än så länge…
    Instämmer helt med dig i detta om att elever nu är mindre bra på att både träffa rader och rutor och värre tycks det bli. I många skolaor har de inte skrivhäfte/räknehäften i klass 1-3 utan använder sig av sina ”paddor” och då blir dte därefter. Allt nytt är inte bara till fördelar för att kunna skriva sin namnteckning lär nog behövas ett tag till.
    Men jag tycker som gammal i leken att man ska kunna skriva bokstäver och siffror från rätt håll, kunna träffa rader och rutor, sudda och använda linjal. Tur att jag inte längre är ”ung”.
    Kram och trevlig fredag!

    • På vår skola används paddor så eleverna skriver knappt siffror numera vilket säkert påverkar en hel del. Visst behöver vi kunna skriva för hand också så det ena utesluter inte det andra tycker jag.Kan bara hålla med dig för visst ska man kunna skriva så om man har förutsättningarna-.

      Kram och det samma!

  14. Verkligen roligt att du har sparat de här sakerna!
    Men visst är det synd att inte eleverna idag är lika noga med hur de skriver siffror och bokstäver!
    Kram och trevlig fredag!

  15. Vad bra att du fick bloggtorka och jag tjatade lite ödmjukt.🙂 Många väljer att se/läsa i mobilen. Jag går andra hållet. Därför njuter jag extra av den söta lilla tösen och den gulliga skon i ”femtiotumaren”.😀
    Vi tycks ha många gemensamma åsikter om skolvärlden.
    Jag önskar dig ett fint höstlov och en trevlig tripp norr ut.
    Kram Bosse

    • Jag läser bara i mobilen i nödfall och föredrar datorn! Men femtio tum blir det inte utan jag nöjer mig med mindre😉 Husse har dock större skärm när han skannar bilder.

      Tur att någon håller med😉

      Tack! Önskar dig en fin vecka, med eller utan lov😉

      Kram

  16. Men tänk att du har kvar din första sko! Så gulligt klassfoto🙂 Jag förstår inte varför dagens samhälle och skolan i förlängningen, är så förbaskat kravlöst nu för tiden. Att lära sig rätt och sträva efter något, har inte skadat tidigare generationer. Barn som det aldrig ställs krav på, blir outhärdliga vuxna, så enkelt är det.

    • Kan bara hålla med dig till 100%! Detta curlande leder absolut ingen vart. Som förälder ska man finnas där och stötta men det är en helt annan sak.

  17. Ja, du har ju koll på nu och då inom skolans värld. Roligt att kunna jämföra. Hittar du något som är bättre idag bortsett från teknikens utveckling?
    Jag skrattade gott när jag såg ditt foto. Jag såg precis likadan ut i lågstadiet med undantag för hårfärgen. Jag var betydligt mörkare😀

    • Visst finns det fördelar också. Eleverna är mycket mer talföra och vi diskuterar på ett helt annat sätt. Det bokför jag på pluskontot i alla fall.

      En vanlig frisyr på den tiden. Nästan alla tjejerna hade samma variant😀

  18. Klassfoto hade jag klarat, men inte det andra. Min mor (och inte heller jag) har varit så mycket för att spara på saker och ting.
    Ha en skön fredagskväll!
    Kram, Ingrid

    • Jag har rensat ut väldigt mycket genom åren men vissa guldkorn har jg varit mån om att spara! Det ångrar jag inte😀

      Kram och det samma!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

