En god bok…

…måste alltid finnas på mitt nattduksbord!

Tyvärr lever inte alla böcker som jag lånar upp till förväntningarna men vad gör väl det. Med tanke på den uppsjö av böcker som finns på våra bibliotek och den konstanta tillströmningen av nya så går det verkligen ingen nöd på mig.

Jag vet att många är tappra och kämpar sig igenom halvtråkiga böcker men det gör aldrig jag. Med tanke på så många böcker som väntar på att bli lästa så går jag raskt vidare. Fast ibland måste man ändå ge vissa en chans för det finns författare som behöver hundra sidor på sig innan de är i form. Sedan beror det självklart också på vilken genre det är.

När jag hälsade på äldsta fröken i går så passade jag på att låna en bok. Fast låna och låna, jag fick den faktiskt så nu läser jag Hilary Boyds ”Våra bästa år”. Hon har även skrivit ”Torsdagarna i parken” och ”Handen på hjärtat”. Jag gillade båda böckerna och så här långt verkar även denna ha potential.

Lawrence och Joanna har varit gifta i nära 40 år och nu närmar sig pensionärslivet. Äntligen ska de få tid att göra den där långresan till Kina som de talat så länge om. Eller ska de det? Joanna tycker att Lawrence verkat osedvanligt frånvarande och disträ, för att inte säga retlig, på sista tiden. Efter sin avtackning från universitetet släpper Lawrence bomben: han har förälskat sig i sin yngre kollega Arkadij, en manlig gästforskare från Ryssland.

Så till något annat. Någon som har ett tips på en bra restaurang i Stockholm?

Trevlig tisdag

bok

 

Categories: Uncategorized | 46 kommentarer

Inläggsnavigering

46 thoughts on “En god bok…

  1. Den har jag inte läst, de andra har jag. Jag brukar läsa, jur kass boken än är. Tror bara det är en bok jag gett upp. Inbillar mig att den blir bättre snart, men ibland är det inte så.

  2. Jag har inte läst den jag heller. Verkar trevlig🙂. Jag kan meddela att Nora Roberts Lögnaren som jag har tragglat mig igenom. Jag gav upp till slut. Helst vill jag inte det. Gör sällan det. Men nu skummade och hoppade jag över de sista 100 sidorna. Ingen bra bok alls.

    Tyvärr är jag sällan i Stockholm. Hade du frågat om restaurang i Göteborg hade det varit en annan sak😉.

    • Jag tragglade mig igenom den men hade först tänkt att ge upp. Håller med om att det var en dålig bok. Tidvis rena dravlet…

      Återkommer om det blir Göteborg😉

  3. Läser sällan böcker, men tidningar japp du kan ju fråga Ditte om bra mat där det vet hon säkert🙂 fin dag i gruvan kram

    • Tidningar är inte fel alls det heller. Lagom krävande när man vill ha lite avkoppling. Bra tips och jag kommer faktiskt att läsa lite i Dittes blogg för där finns garanterat en del tips…

      Tack och kram

  4. Vi, jag å Elin var på biblioteket igår, många böcker finns det… jag är ju sån som typ alltid läser ut boken hur jäkla trist jag än tycker den är😉

    Duggregn å +1 grad så snön har försvunnit🙂

    Ha en fin tisdag, en dag närmare lovet😀 kram

    • Imponerande att du gör det. Själv vägrar jag att kämpa med en tråkig bok. Om jag inte är tunven förstås… Måste nästan vara bättre med lite snö än duggregn…

      Kram och det samma! Precis😀

  5. Tack för boktips!🙂 Restaurang? Hmmm… lite trött just nu. Vad för typ av restaurang? Vilken del av stan?

  6. Bra böcker är viktiga. Och det finns så mycket jag vill läsa. Jag gillade ”Torsdagar i parken”. Men har inte ”hunnit” läsa fler än.
    Jag tror att Augustprisnomineringarna kom igår. Där kan det finnas fina tips.!

  7. halvtråkig är en definitionsfråga….

  8. Känner jag efter flera sidor att jag inte kommer in i handlingen lägger jag absolut boken åt sidan!
    Kram och trevlig tisdag!

  9. Förr om åren tragglade jag mig igenom även den allra tristaste bok, men det har jag slutat upp med nu. Finns alltför många bra böcker där ute för att slösa tid på sånt! 🙂
    Ha en braig tisdag!

  10. Finns många bra restauranger i Stockholm. Vilken genre och prisklass?

  11. Oj så det kan gå med böcker – läsa med nöje och behållning eller skippa!
    Det är till att välja och som du säger, det finns i sjön🙂
    Intressant bok du tar upp där …
    Ha en fin dag!
    Kram

  12. Ditte har nog perfekta restaurangtips till dig.🙂

    Kram ♥

  13. Det finns en liten restaurang som heter Abbesinia där man kan få jättegod etiopisk mat.
    Jag läser aldrig ut en halvbra bok när det finns så många bra som väntar i högen. Jag har alltid minst 5 olästa i mobilen nu så jag är aldrig utan.

  14. Börjar med att tipsa om restaurang: http://minhmat.se/
    Sedan måste jag säga att du har tålamod som ger böcker hundra sidor. Själv ger jag inte mer än 30-35, innan jag eventuellt slutar läsa p g a den är för dålig.

    • Tack för tipset! Det verkar vara en populär och spännande restaurang. Hundra sidor ger jag bara boken om jag känner författare sedan tidigare för annars blir det bara något kapitel…

  15. Instämmer helyt i detta om att läsa böcker. Fastnar jag inte så får boken vila.
    Jag har läst ”torsdagarna i parken” och tyckte om den spå jag skulle nog ge ”Våra bästa år en chans”.
    Vad gäller restauranger i Stockholm har jag massor med tips och frågan är närmast vad ni vill äta och var i stan.
    Och om det är lunch eller middag.
    Jag mailar dig.
    Välkommen till huvudstaden.
    Kram!

    • Tack, det låter bra! Jag håller utkik på mailen. Det som är aktuellt är middag och jag vet att son med flickvän uppskattar kött. Själv föredrar jag nog kyckling eller fisk. Lunch får vi ta som det är.

      Tack och kram!

  16. gillar Hilary Boyd ♥

  17. tack för boktips!
    jag läser aldrig ut en tråkig bok. har inga problem med att lämna den oläst. har ännu en gång läst en bok som jag läst för många år sen (och det är farligt, den kan ju vara dålig) men den var bra, om inte bättre, denna gång. det var gräshoppan av barbara vine.

    • Det händer att jag läser om vissa böcker men inte så ofta. Hittills har jag inte blivit besviken men en del böcker skulle jag aldrig läsa idag. Smaken ändras och utvecklas en del förmodar jag. Just den boken har jag inte läst men väl hennes deckare.

  18. Har du läst Brott och straff? Den boken tog jag mig inte igen förrän på tredje försöket, skam den som ger sig!😋
    Tyvärr är jag helt off på Sthlm nu för tiden så har inget bra restaurangtips där att bidra med!

    • Den läste jag på gymnasiet när vi läste litteraturhistoria. Inte helt lättsmält när man var i den åldern… Minns att vi läste ganska mycket tung litteratur och i ärlighetens namn har jag nog glömt mycket av den… Det ordnar sig nog ändå😉

  19. Du är duktig att läsa böcker , och vilket tålamod du har.
    Om inte handlingen är tillräckligt spännande efter några sidor så ger jag tyvärr upp. Jag har inget tålamod.
    Hoppas du får bra restaurangtips.

    Kram på dig

    • Det gör jag också men vissa författare som Stephen King maler på ganska många sidor innan boken tar sig och då uthärdar jag. Annars slutar jag läsa mycket tidigare.

      Det tror jag nog.

      Kram

  20. Det finns förstås bra restauranger i Stockholm, Gyldene Fredens strömming ska vara nåt extra påstår Roland. Jag äter ju inte sån fisk. Japansk streetfood på Mama Wolf på söder gör himla god o kul japansk mat som inte är sushi, Okonomiachi tror jag är paradrätten, men jag kan ha stavat fel. Tror den ligger på Hornsgatan, men osäker på adressen. Om du går dit så kan du hälsa ägarinnan Kaori från familjen Kylen i Årjäng. Sen finns ju Sue Ellen som har ett spektra av väldigt god mat i alla kategorier. Det ligger lite norr ut från centrum tror jag. Om du åker dit o träffar ägarna så kan du hälsa från Sillerud o Årjäng. Museerna har ofta god mat. Moderna går inte av för hackor och Fotografiska har fått pris för maten (Dit ska jag nog på lördag em eller på söndag!) Lycka till med ditt val.

    • Tack för tipsen! Ni verkar vara en del i Stockholm. Fotografiska vill jag också besöka och det bör hinnas med. Deras öppettider verkar synnerligen generösa…

      Tack och hoppas du får bra dagar i Stockholm!

  21. yfronten

    Det låter intressant och den var ju väldigt fin! Min brors familj gillar Oaxen, men det är väldigt fint och dyrt och man måste boka bord långt i förväg.

    • Det låter lite för dyrt för mig känner jag. Finns liksom en gräns… Dessutom är vi ganska så sent ute. Nåja, mat finns det väl alltid😉

  22. Jag hör till dem som brukar försöka läsa färdigt även tråkiga böcker. Men nu har min dotter lärt mig att det inte är rationellt att göra så. Varför slösa bort sin tid med att läsa sånt man inte gillar när det finns så mycket bra? Även om man har betalat för boken så är det slöseri med tid och energi. Ändå tänker jag som du, att det kan ju bli bättre😉

  23. Malde

    Är dålig på restauranger i Stockholm fast jag jobbar mitt i stan. Har ju med mig lunch 19 dagar av 20. Skulle du råka ha tid för en lunch på stan får du gärna höra av dig, men jag förstår fullständigt om det inte hinns med.

    Ska du äta lunch i stan kan du räkna med köer mellan 11:30-12:45 ca.

    Välkommen hit!

    Kram❤

    • Förstår att det blir både smidigare och billigare med matlåda. Sonen berättade att priserna för en dagens är inte nådiga så på hans jobb kan de köpa färdigrätter till ett bra pris. Ännu är dagsprogrammet inte klart men har jag tid så hojtar jag till. Kan tänka mig att det är köer då så det får bli en senare lunch. Ju senare desto finare😉

      Tack och kram❤

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

