Våra nya sedlar…

…gillar jag högt och rent!

Tycker att de är lite roligare än tidigare varianter och dessutom så är det inte fel med lite omväxling.

Men…

…när det gäller våra nya enkronor vet jag inte vad jag ska säga.

Fick fyra stycken tillbaka i går när jag för ovanlighetens skull betalade kontant och trodde först att det var fel. Att jag fått någon sorts polletter men så var det naturligtvis inte. Men så små, lätta och tunna de är! Dessutom är de så högblanka att jag, trots normal syn, faktiskt har svårt att se vad det står på dem. Förmodligen är det en vanesak men dessutom så känns det som om de är värda mindre…

Har du sett dem och vad tycker du om dem?

Helt positivt inställd är jag dock till att det är fredag. Men samtidigt lite skrämmande för var det inte måndag alldeles nyss…

Hoppas du får en bra dag och en fin start på helgen!

enkronor

 

Categories: Uncategorized | 42 kommentarer

Inläggsnavigering

42 thoughts on “Våra nya sedlar…

  1. Har icke sett de nya mynten ännu.

    Vi har en tiggare som sitter utanför ingången till ICA å de ånger jag har mynt – mycket sällan – hamnar de i hennes mugg.

    Veckan rullar på snabbt.

    Ha en finfin sista vardag i gruvan. kram

  2. Jag har bara sett tvåkronan. Men idag ska vi ha kundbesök på jobbet, jag ska köpa med frallor. På vårt fik tar de bara kontanter, så kanske jag får se någon idag.
    Ha en skön helg!

    • Inte otänkbart alls. Så ovanligt att de bara tar kontanter. Verkar bli mer och mer kort och en del vill knappt ha kontanter…

      Tack och det samma!

  3. har inte sett nya kronor… om jag beralabrm kontant, försöker jag bli av med de gamla samtidigt.

  4. Har inte fått de sista nya sedlar eller mynt. I min bankomat kommer det ut gamla sedlar som knappt håller ihop. De känns så äckliga att man vill antingen gå och växla dem eller så vill jag bara bli av med dem så fort som möjligt. Tar jag mig till Kungsgatan så får jag de nya…..

    Glad fredag ♥

  5. Jag lyckades tigga till mig en ny femhundring igår plus en hundralapp i ICAs kiosk. Har ännu inga lösa mynt, så vet inte.
    Glad fredag, kram❤

  6. Nej jag har inte sett några nya mynt. Däremot fick jag se den nya 500-lappen för några dagar sen. Fantastiskt fin! Snygg rosa-röd färg och vacker Birgit Nilsson på den.
    Kram

  7. Jag har inte sett dom annat än på bild. Och jag tycker att dom påminner om den senaste varianten av femöringen som försvann för typ 100 år sen…

    Ha en härlig fredag!🙂

  8. Jag har inte sett de mynten än!
    Men visst går veckorna fort….lite för fort när man tänker efter!
    Ha en trevlig fredag!
    Kram

  9. Lite ovant är det! Fick en tvåkrona och tittade flera gånger på den och likaså när jag fick en enkrona för den kändes som en leksakspeng.
    Fenhundralappen var fin tyckte jag. Men visst tar det ett tag att vänja sig.
    Ja, fredag idag! Känns som om det bara finns måndagar och fredagar.
    Önskar dig en bra dag.
    Kram!

    • Håller med om att mynten påminner om leksakspengar men jag förmodar att man vänjer sig. Fördelen kan väl vara att de väger mindre vilket är okej så länge värdet består😉

      Önskar dig det samma!

      Kram

  10. Snygga vinröda byxor, har mest svart själv, men snygg färg och kul med något annat.
    De nya mynten har jag inte sett, men så små de var ,-))
    Ska bli kul att få se dom, värst blir det för gamla och de med synnedsättning.
    Gamla använder ju sällan kort.
    Ha det fint och hoppas ”förkylningen” bestämmer sig för att dra sig tillbaka ,-)
    fredag igen, det är inte klokt! Snart November.
    KRAM Primrose ,-)

    • Jag har också mycket svart men känner att jag behöver förnya mig en smula. Tycker faktiskt att jag är på god väg. Mynten vänjer man sig säker vid men för människor med dålig syn kommer det nog inte att vara helt lätt. Samtidigt så förmodar jag att man måste ha tänkt på det…

      Faktum är att förkylningen känns lite bättre i dag så det går nog på rätt håll.

      Kram

  11. Sedlar har kommit till mig, men än inga mynt. Ja, se pengar de är ….:-)
    Trevlig helg!
    Kram på dig!

  12. de gamla sedlarna gjorde vi av med – maken hittade nyss två 500-lappar nyss mellan en bok!

  13. Har inte sett något nytt mynt. Har aldrig några pengar, inte kontanter iaf. Nästan. Men fredag känns fint även om man är befriad från lönearbete. Konstigt.
    Trevlig helg!

  14. Jag har inte fått vare sig mynt eller sedlar ännu men jag använder nästan aldrig kontanter

  15. Ingrid

    Jag har sett de nya mynten och enkronorna tycker jag inte om. En fördel är förstås att det inte blir så tungt i plånboken om man skulle råka samla på sig några.
    Sedlarna däremot gillar jag!
    Kram, Ingrid

  16. Det kommer nog att dröja innan jag får se dom nya mynten så sällan som jag har kontanter. Sedlarna har jag sett och dom är fina tycker jag.
    Tiden springer iväg alldeles för fort känns det som, och fortare går det ju äldre man blir??
    Kram och ha det gott♥

    • Jag har sällan kontanter så därför hade jag nästan glömt bort att nya mynt var på gång. Visst går tiden fortare ju äldre man blir. Tyvärr…

      Kram och det samma!

  17. yfronten

    Jag gillar inte förändringar men gillar 200-lapparna, eftersom jag hunnit vänja mig vid de danska först.🙂 Mynten har jag inte stött på ännu, men de ser inte riktiga ut, nej.

  18. Nej, mynten har jag inte fått än..tror jag?! 200kr sedeln har jag ju fått, och jag blir förvirrad varje gång jag ska betala med den,tror ju att det är en hundralapp! Ha en trevlig helg!!

  19. Jag fick mina första enkronor idag. Blev väldigt förvånad! Kändes supersmå… Kan inte påstå att jag gillade dem, men man vänjer sig väl…

  20. Jag har lite problem att vänja mig vid våra nya pengar och tycker dom påminner om euron för mycket!😋

  21. Har inte sett så många ännu, men dom jag sett tycker jag om. Ha det bra👍😀

  22. Jag har nästan aldrig kontanter i plånboken men jag har sett några av sedlarna. Jag tycker också att det är roligt med lite omväxling och förnyelse och jag lär väl få se alla valörer så småningom🙂

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

