Ett lyft…

…tackar man inte nej till!

Just nu pågår ett omskrivet sådant inom min yrkeskategori. Personer om visade på särskild skicklighet inom några områden kunde söka för att på så vis få sin lön höjd och det handlar om en statlig satsning.

En del menade på att det skulle komma att splittra kåren och generera ett A- och ett B-lag inom personalen. En del var däremot odelat positiva och tyckte det var ett bra sätt att få upp lönerna.

Själv tvekade jag inte utan sökte. Tänkte som så att söker jag inte får jag inte del av kakan men söker jag så finns det i alla fall en möjlighet. Visst har jag funderat på hur jag skulle ta ett avslag, om det skulle påverka min ambitionsnivå eller om jag skulle fortsätta som tidigare.

Nu behöver jag inte tänka i sådana banor för i går kom ett positivt svar vilket innebär en tilltalande löneökning. Förmodar att alla som sökt har fått besked men än har ingen sagt något. Trodde det skulle kommit upp till diskussion men alla tiger som muren. Jag med för den delen…

Annars onsdag och storhandling står på dagordningen. Sedan son med flickvän var här gapar det tomt i kyl och frys så visst märks det om man är två eller fyra som äter. Men kärt bekymmer skulle jag vilja säga.

Hoppas du får en fin onsdag!

lone

 

Categories: Uncategorized | 51 kommentarer

Inläggsnavigering

51 thoughts on “Ett lyft…

  1. Grattis!

  2. Det är Du värd. Grattis!!

    Onsdag, mitt i veckan… kram

  3. Stort grattis så roligt, jag hade nog inte kunnat vara tyst. 🎉👍ha en fin dag och fyll kylen igen. Stor kraaam

    • Tack! Det verkar som om alla går som katten kring het gröt… Den kommer att bli välfylld för gäster vankas på lördag😀

      Kram tillbaka

  4. Grattis! Själv tycker jag dock att pengarbehov mindre när barnen flyttat hemifrån 😊💰

  5. Ingrid

    Grattis! Det lyftet har du säkert gjort dig förtjänt av, men det vore tråkigt om det här skulle påverka stämningen er kollegor emellan. Det är ju det där med ”den kungliga svenska avundsjukan”….
    Kram, Ingrid

  6. Men va roligt grattis det är du väl värd🙂 ja så klart man märker av om man är 2 eller 4 så bara att fylla på🙂 hoppas du får en bra dag i gruvan kram

  7. Stort GRATTIS till dig! Välförtjänt och kul med den typen av uppskattning🙂

  8. Grattis!

  9. Ett stort grattis!

  10. Vad bra att du sökte och fick detta! Grattis! Och söker man inte så kommer ju inte direkt pengarna av sig själv. Och lönerna för lärare behöver absolut höjas rejält. Tyvärr har ju de kommunala satsningarna varit skrämmande låga och skrämt goda lärare från sitt arbete.
    Skönt att det nu handlar om mer än ”fickpengar”.
    Trist dock att man inte inom lärargruppen pratar om detta.
    Är man en bra lärare med allt det innebär så ska man ha rejält betalt.
    Stor kram och ett extra grattis! Väl förtjänt!

    • Tack! Visst var det bra att jag sökte för denna gång handlade det ändå om lite mer pengar. Tidigare har det mest varit fagert tal och tomma löften. Jag håller med. Visst ska lönen spegla arbetsinsatsen men plötsligt blev det en smula känsligt.

      Tack och kram!

  11. Så bra att du sökte! Det måste vara ganska vanligt att man inte vågar söka i rädsla av ett nej/negativt besked. Så onödigt.

  12. Bra inställning!
    Gissar att det är knepigt att kategorisera lärarna på ett bra sätt. Vi har nog alla haft ”favoritlärare” som vi tyckt varit extra bra, men jag är inte insatt i vilka kriterier som används.

    • Det har nog många haft. Här fanns det tydliga kriterier som tagits fram och det handlade direkt om undervisningen. Ganska så högt ställda krav tyckte jag men friskt vågat😉

  13. Men grattis! Jätteroligt🙂
    Kram

  14. Grattis!
    Men ett lite märkligt sätt att fördela lön på. Att ansöka om lönepåslag alltså. Vem vill inte ha mer i börsen?

    • Vi har fått den vanliga löneökningen också men detta är en statlig satsning och då fick man ansöka om man ansåg sig vara kvalificerad. Friskt vågat, hälften vunnet var min tanke. Problemet är att det finns inte pengar till att höja upp allas löner…

  15. Härligt och helt rätt att du sökte! Grattis till ett fint lönelyft!:D

  16. Grattis, sånt är roligt att läsa….🙂

    Kram ♥

  17. Stort grattis😀 !

  18. Grattis! Jag kan förstå om en del är oroliga för att fet ska skapa osämja men det vore dumt att inte utnyttja den här extrasatsningen. I det långa loppet gynnar det alla lärare. Jag är övertygad om att du är värd löneförhöjningen!

  19. Det där tror jag kan vara en bra sporre. Även ett eventuellt avslag. Jag tror, och hoppas, att jag skulle lägga i en ännu högre växel och sedan söka på nytt. Lycka till! Kram.

  20. sockenvagenssota

    Så otroligt roligt -grattis!!! 👏🏻🍾 en sporre i yrkeslivet och en bekräftelse är aldrig fel! Kram

  21. Stort grattis! Bra jobbat!

    Kram och ha en fin torsdag🙂

  22. yfronten

    Grattis! Jag antar att det är lärarlönelyft. Här är det 37 lärare av ca 150 som ska få löneök i ett år. Det känns väldigt orättvist men såklart kul för dem som får det.

  23. Bra jobbet och grattiskram!Sökandet leder till – gillar din tanke om det nu inte blir positivt så ja vad då?

  24. Jättegrattis🙂 Det är något jag unnar alla lärare men det är synd om det ska spridas misstämning och avund på grund av detta. Det är inte konstigt om det är en lite känslig tystnad men låt inte det minska din glädje. Du är värd varenda krona🙂

    • Tack! Jag kan förstå att personer som sökt men inte fått på något vis känner att de inte duger… På kvällens konferens så diskuterades det en del i alla fall. Själv är jag i alla fall glad och det känns som en bekräftelse på utfört arbete!

  25. Jag hör till dem som tycker att bra lärare ska ha högre lön än mer medelmåttiga. Och då bör själva lärarskickligheten belönas, inte att gå en massa kurser och utbildningar eller att göra extrauppdrag åt rektor. Den som år efter år kan visa upp goda resultat med sina elever, som är duktig på att samarbeta med kollegor, som klarar föräldrakontakterna bra osv, den lärare ska ha högre lön.
    Grattis till dig! Jag är säker på att det är välförtjänt!

    • Jag håller helt med dig. Under en period har det pedagogiska arbetet och undervisningen nästan glömts bort men i vår kommun är det fokus på det igen. Det gillar jag för det var av just den anledningen jag valde yrket!

      Tack😀

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

