Jo men visst…

…gick mötet bra och föräldrarna verkade i stort sett nöjda.

Som vanligt drog det dock ut på tiden men det var inte för att vi pratade för pratandets skull. Nej då, sådant försöker jag avstyra. Men ett par föräldrar stannade kvar och önskade en privat audiens hos mig. Självklart tog jag mig tid till det medan mina två kollegor körde hem. För så blir det. är man gammal i gården och har två nya kollegor så blir det lätt att man blir den som föräldrarna väder sig till. Men det var viktig information så det var bra att jag fick veta.

Två lustiga saker hände dock. En förälder brev riktigt irriterad på en annan men det kunde vi ta med ro eftersom det inte hade med oss att göra. Sedan var det en lite yngre mamma som både tog i hand och neg när mötet var avslutat och det gjorde mig lite ställd. Förvisso är jag inte tjugo längre men därifrån till att niga…  Nåja, nu är höstens sittning i alla fall avklarad.

Nu har det redan hunnit bli onsdag och jag har en hyfsat kort arbetsdag. Egentligen skulle jag varit på återbesök hos min hudläkare men han var tyvärr sjuk i dag så det blir direkt till gruvan. Nu gäller det bara att jag kommer ifrån i tid för det brukar bli lite si så där med den saken. Storhandling står på dagordningen och jag tycker det är väldigt smidigt att handla en gång i veckan. Lite struktur även på matveckan liksom. Storhandlar du också!

Hoppas du får en bra onsdag!

niga

Categories: Uncategorized | 50 kommentarer

Inläggsnavigering

50 thoughts on “Jo men visst…

  1. Lite gulligt att niga 😊 fast jag hade nog känt mig gammal om någon neg för mig. Men bättre att vara för artig än motsatsen.
    Önskar dig en bra onsdag!
    Kram

  2. Måste vara spännande att vara lärare🙂 kram

  3. Niga… det trodde jag försvann på Hedenhös😉
    Struktur på matfronten, nää inte mycket, är expert på att handla 7 dagar i veckan😉
    Om typ en timme ska jag till Sjukstugan med min far, provtagning å återkoll.
    Jag hoppas Du får en bra onsdag, kram

    • Det trodde jag också att den gjorde men igår dök den upp igen😉 Handla sju dagar i veckan hade gjort mig superstressad men man är ju så olika. Hoppas återbesöket går bra i dag!
      ¨
      Kram

  4. Jag är ju inte en sådan som åker in på affären varje dag, försöker göra en två större handlingar i veckan istället och då utifrån alla reklamblad som skickas ut med erbjudanden. Mycket kan man spara om man handlar utifrån dem🙂
    Kram

  5. jag var runt tolv år när de små grannflickorna neg för mej för första gången!

  6. storhandlade med pappaledig son och två småttingar igår – och sonen bjöd på lunch 😊

  7. Niga är något vi nästan glömt bort. Kul att du tog upp detta. När jag var liten neg man hela tiden, tror inte alla barn gör det längre. Ett trevlig sätt att visa respekt, tycker jag. Både bland barn och vuxna!
    Ha en bra dag!

    • Numera ser jag aldrig någon som niger så därför var det så oväntat i går. Ibland är det lite si och så med artigheten i vårt land…

      Tack och det samma!

  8. Vi gjorde det förr men inte nu längre. Tar det ihop med våra promenader och lite och ofta så blir det inte så tungt för mysingen. Förr tog vi bilen.
    Det var länge sedan jag såg någon niga och jag kommer inte håg att någon någonsin har nigit för mig. Jag skulle inte gilla det, konstigt nog, jag är ju i alla fall 75 år, men inte inuti.
    Men du ska vara glad och stolt, hon gjorde det av respekt till dig. Inte på grund av någon ålder utan för att du är lärarinnan, så kände hon det så.
    Kram till dig.

    • Kanske har du rätt men jag kände mig plötsligt gammal som gatan! Men jag väljer att tänka som du gör😉 För trots allt så är artighet aldrig fel!

      Kram

  9. Jag tror kvinnan snappade upp din kungliga börd, känn dig hedrat…🙂

    Kram ♥

  10. Skönt att mötet avlöpte väl och att det ibland drar ut på tiden är sådant man får räkna med i branschen. Och info om nya barn är bra att få, kan underlätta i många sammanhang.
    Att niga! Jo då, jag tror det lever kvar lite av det.
    Önskar dig en bra handling!
    Vad gäller att storhandla så blir det nu inte alltid så, (är icks bilburen) men jag brukar fundera ut mat till några dagar i taget både här i Spanien och hemma.
    Önskar dig en trevlig onsdag!
    Kram!

    • Jo men så brukar det vara och det får man ta. Adekvat information kan verkligen underlätta så det var väl värt det. En trygghet för föräldrarna också att skolan är informerad.

      Är man inte bilburen så räcker några dagars framförhållning gott.

      Tack och det samma!

      Kram

  11. Niga känns ju som 1800-talet, hoppas inte det är på väg tillbaka. Vad bra att det blev ett lyckat möte.

  12. Så skönt att kvällen avlöpte väl! Du får väl känna dig hedrad av att den unga mamman ser dig som en person som man visar respekt för. En nigning får man ta i det läget!
    Ha en skön onsdag!
    Kram, Ingrid

  13. Tack, en påminnelse om att jag ska strukturera upp min storhandling. Den unga mamman som neg, förstår att du blev lite ställd. Det var nog bara ett sätt att visa respekt och måste vara ordentligt inlärt..🙂

  14. Hellre artig än otrevlig😉 Vart jobbar du någonstans?🙂

  15. Varför är nigandes tillbaka tro? Även många vuxna niger nu också.

  16. Jag skulle nog inte ha tyckt om att bli nigen inför. Inga bra vibbar hos mig, jag associerar till någon som är underdånig, undergiven. Så bra att sittningen är klar!

    Jag storhandlar inte precis, men handlar lite mer på fredagar, inför helgen. Annars inget direkt planera, går när jag ser att saker fattas😉.

    • Lite så kände jag också och det passar inte mig alls. Alla ska vi vara jämlika oavsett vem vi är!

      Ofta blir det något extra inköp på fredagen. Den där lilla extra godbiten…

  17. Skönt att mötet gick bra🙂

    Niga? Det trodde jag att man bara gjorde inför kungligheter nuförtiden, så du kan kanske känna dig som en prinsessa nu?😉

    Vår ”storhandling” innebär att vi tar bilen till nåt storköp och hamstrar vatten. Annars blir det mest småshopping från dag till dag…

    Ha en finfin dag!

    • Jag är med andra ord uppgraderad😉

      Vattnet slipper jag i fall bära hem. Med tanke på att ni äter ute ofta kan det inte bli lika mycket som handlas. Skönt bara det😀

      Tack och det samma!

  18. Det var många år sen jag såg någon niga! Lite synd att sådant försvinner, men jag förstår att du blev ställd🙂

  19. Borde nog storhandla, blir nog billigare. Men handlar lite när jag åker hem från jobbet. Skönt att drt gick bra på föräldramöten, men niga hihi. Trevlig kväll och kram

    • Jag tror att storhandla blir billigare för man gör inte några spontana inköp alls på samma sätt.

      Niga, nej säger jag bara!

      Kram och det samma!

  20. yfronten

    Nej, niger gör vi väl inte längre i det här landet. När jag såg Emil Jensen i somras neg han och tackade publiken.🙂

  21. Jodå. Här nigs det och bockas inom kyrkan. Att visa vördnad. Vid kollektens välsignande och vid nattvardens intagande. Jojomen. Gamla hundar får lära sig sitta. För jag har väl inte nigit annat än på begravning förut. Återigen vördnad. Men niga för fröken?
    Och på konserter när folket klappar i händer där i slutet, då bugar man. Hupp, det blev mycket😀
    Kram❤

    • Min farmor var lärarinna som det hette på den tiden. Då neg man för prästen, läkaren och lärarinnan. Andra tider är det nu och inte mig emot! Självklart att buga för en applåd tycker jag!

      Kram

  22. Det är ganska länge sedan jag såg någon niga, men det kan vara lite trevligt om någon gör det.
    Jag förstår att det känns skönt när höstens föräldramöte är historia! Kram

  23. Vad bra att du tog dig tid och stannade lite efteråt. Sånt uppskattas av föräldrarna🙂
    Vi storhandlar inte utan vi går och handlar lite pö om pö när något saknas. Säkert jätteosmart och dyrare haha Kram

    • Jag tror också att det uppskattades för det var viktiga saker som jag behövde känna till. Förmodligen är det så men samtidigt så kan man lättare handla det som man är sugen på.På gott och på ont😉

      Kram

  24. Det måste vara väldigt ovanligt i alla åldrar att man niger när man hälsar men hon ville väl visa dig respekt🙂 Lite kul upplevelse även om det gör att man känner sig lastgammal😉
    Jag handlar väldigt sällan numera. Det blir när någon av ungarna kommer och sedan brukar jag ha matlådor för flera veckor.

    • Jag kände mig som 80+ vilket knappast stämmer. Adepterna brukar säga att jag tänker som en elev så detta var ett bakslag😉

      Man gör som det passar en bäst. Hittar rutiner liksom…. Matlådor är väldigt praktiskt!

  25. Udda med nigande och jag begriper att du kände dig gammal. Undrar om det är mer vanligt bland invandrare att man niger för personer inom vissa yrkesgrupper, exempelvis lärare? Jag har inte drabbats av det på länge. Blir lite imponerad när jag läser om din framförhållning i matinköp. Minns att min mamma brukade ”månadshandla”, dvs gjorde storinköp en gång i månaden, men så samlade hon kvitton och skrev upp allt i en liten bok, både inkomster och utgifter, blå och röd färg. Oj, så avlägset det känns. Här har vi bara fem kilometer till lanthandeln och handlar alldeles för ofta.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

