Vissa ger sig ut och springer…

…men det är inget för mig tyvärr.

När jag vill ha riktig avkoppling efter en intensiv dag i gruvan så ställer jag mig gärna vid spisen och bakar något gott. Fast smaka är det inte tal om utan det mesta åker direkt in i frysen. Med andra ord så kan man öppna vår frys att få en uppfattning om hur min arbetssituation ser ut!

Tack och lov så kommer kakälskarna från Stockholm på besök lite då och då och den 7:e oktober är det dags igen. Då hoppas jag att de ska konsumera delar av kakbeståndet så att det blir en viss omsättning. Sonens flickvän ska hålla ett föredrag i Lund och passande nog fyller lilla söta rara systerdotter sin första nolla just den helgen så det blir två flugor i en smäll.

Men jag vet så klart att man inte kan försoffas helst så nu har jag så smått börjat cykla på kvällarna igen. Det känns helt okej så länge det är ljust men sedan så ska crosstrainern fram. Dessutom måste jag köpa en cykelhjälm vilket jag har pratat om länge men inte blivit färdig till. Dumt nog för det borde vara en självklarhet…

Hur kopplar du av bäst?

Fredag igen, hur det nu gick till, och jag önskar dig en bra start på helgen!

20160922_182851000_ios

Categories: Uncategorized | 56 kommentarer

Inläggsnavigering

56 thoughts on “Vissa ger sig ut och springer…

  1. Mums kram och härlig fredag/Diana

  2. knåda bröddeg är avkopplande, men det gör jag inte varje dag, trädgårdsarbete är också mysigt, och god bok på det.

  3. Det var ett intressant sätt att koppla av – att baka. Men jag hade inte klarat att inte provsmaka 😊 jag brukar läsa när jag ska koppla av. Önskar att jag var mer fysiskt aktiv men läsningen är bäst för mig.
    Önskar dig en trevlig fredag!

  4. Ja Du jag bakning tillhör en sysselsättning jag tar till då livet snurrar alltför fort å jag riskerar att tappa balansen, har väl aldrig bakat så mycket som under maj månad då oron för min far var som värst.

    Men promenad med the dogs, att läsa en god bok är aldrig fel.

    Ha en fin fredag, kram

  5. Koppla av kan jag göra med en promenad, den behöver heller inte alls vara lång, eller en bra bok.
    Att sitta och titta ut över havet eller promenera längs havet ger också fin avkoppling och tankarna kan rensas.
    Vintertid tycker jag det är avkopplande att tillbringa en vecka i Alperna/ svenska fjällen med utförsåkning och att segla när det nu ges tillfälle.
    Att vara ensam med mig själv kan också vara ren avkoppling eller att träffa vänner….
    Bakning kan också vara fin avkoppling och något jag kunde göra mer av.
    Önskar dig en fin fredag.
    Kram!

    • Det finns verkligen många bra sätt att koppla av på. Att vara vid havet är definitivt en lisa för själen men en god bok är inte att förakta det heller. Förhoppningsvis så hittar vi alla någon bra metod som hjälper oss att varva ner. Vet att många tycker att bakning är rena stressmomentet så vi är alla olika!

      Kram och det samma önskar jag dig!

  6. Baka är faktiskt bra trevligt!😀

  7. Jag har alltid kopplat av bäst när jag motionerar i skogen. Tidigare var det löpning som gällde men numer blir det promenader.
    Sen är det så klart vilsamt att läsa bra böcker. Trevlig helg!

  8. Definitivt med en bra bok… Eller sitter och tittar på havet.

  9. Åh, vad gott det såg ut! Jag är ett riktigt kakmonster😀
    Men att promenera är alltid avkopplande om det är varmt och härligt. Jag vill inte gå och frysa!
    Hoppas fredagen blir bra!
    Kram

  10. Mums va gott men jag hade min ranson igår🙂 men vi har kalas nästa vecka så jag får hålla igen nu he he fin fredag med allt runt om kram

    • Min ranson kommer i morgon men sedan är det smala vägen igen! -0,4 kg på en vecka är okej för min del. Skyndar långsamt…

      Kram och det samma!

  11. Det låter som trevliga flugor du smäller samtidigt.🙂 Gillar dina frestande bilder.🙂
    Hallå där gruvarbetare. Är det inte hjälmtvång som gäller i gruvor?🙂 Jag minns min debut med hjälm. Vi skulle åka till Ven med en skolklass. Då köpte vi hjälmar. Sedan dess är det sällan jag glömmer att sätta den på huvudet. En smart och billig försäkring. Som tonåring/och yngre åkte inte ens en mössa på när det var svinkallt om öronen. Mamma stod och bankade på rutan ibland när jag hunnit trycka ner mössan i skolväskan för tidigt.🙂
    Baka kakor, göra häftiga efterrätter och godis i alla former var ett stort intresse som dog samma dag som jag fick diagnosen diabetes ett.😦 Göra bröd gjorde jag också tills jag gifte mig med någon som var duktigare på den sysslan.
    Motion blir det nästan varje dag. Cykla och promenera. Men när det blir kallare och tristare och ”Den lilla blå” vill sova inomhus kommer min cykel att åka upp på väggen fram till april igen. Hm! kanske kan en annan svart cykel få den platsen denna säsongen.😉 Sedan blir det motionscykel till tuff musik som gäller. Promenader blir det under hela året. Jag leker med hantlar, bollar i olika storlekar. Men det finns stunder när jag kan sakna tennis. Den roligaste sporten som jag sysslat med.😀
    Böcker. Jag förstår inte de som sitter och slösar bort tid med att läsa om saker som är påhittade. Hur orkar de ta sig igenom en tegelsten. Vad får de ut av den meningslösa sysslan. Jag har även hört, på långt håll, att det till och med finns levande människor som har det som yrke att låna ut/tipsa om böcker. Fy vad fjantigt.😉 Nu måste jag sluta för jag ska gå och fika med Wallander. Sedan ska han visa platser som jag ska foto och lägga in på bloggen. Han har diabetes två. Men jösses med wienerbröd och andra sötsaker han kan vräka i sig.🙂
    Trevlig helg. Äntligen drog jag Znogge i teburken.
    Kram Bosse

    • Visst är det trevliga flugor! Dels är första nollan stor, dels är det trevligt när ungdomarna kommer hem på besök.

      Visst borde man alltid ha hjälm för det är en billig livförsäkring och huvudet ska man ta väl hand om. Dessutom är det knappast så att man slår sig mindre om man skulle cykla om kull eller bli påkörd nu. Finns också många nya hjälmmodeller med olika finesser och god säkerhet.

      Jag kan verkligen förstå att inte bakning står högst upp på din lista numera men samtidigt så förmodar jag att du har utvecklat din kosthållning på annat sätt. Den diabetessköterska som brukar besöka oss säger alltid att alla borde äta som en diabetiker gör. En som är rädd om sig själv ska kanske tilläggas.

      Du menar inte att det finns folk som lånar ut böcker och har det som sitt levebröd! Det kom verkligen som en chock för mig😉 Nåja, man lär så länge man lever!

      Kram och hälsa Wallander från mig😉

  12. Bakning är inte något som jag ser som avkoppling, utan det är ett nödvändigt ont, som man måste ta till ibland för att visa att man är en duktig husmor.😉 Med ålderns rätt struntar jag numera i den aspekten och det finns med andra ord inte så många kakor i min frys.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid
    .

    • Husmorsaspekten struntar jag helt i utan bakar bara för att det är kul! Det finns gott om yrkesmän om man vill göra det lätt för sig😉

      Kram och det samma!

  13. Alltid något att bjuda på och stressa av samtidigt, låter bra tycker jag ,-)
    Själv målar jag eller gör skulpturer ,-)
    Läser en bok gör jag helst senare på kvällen.
    Ha en finfin fredag
    KRAM Primrose ,-)

  14. Två flugor på smällen är inte helt fel…🙂
    Baka kan absolut vara lite avkopplande, fast jag är ofta för glad för resultatet för att ägna allt för mycket tid åt det. Korsord och sudoku kan för en stund få mig att släppa tillvaron runt omkring. Långa, ganska raska naturpromenader är nog det mest undergörande för min del, verkligt meditativt.
    Önskar dig en härlig helg!
    Kram Mia!

    • Korsord löser jag gärna men det ska helst vara på nätet. En promenad är verkligen aldrig fel för man tänker på allt eller inget…

      Önskar dig det samma!

      Kram

  15. Dig skulle man bo hos! 😄
    Jag erkänner direkt att jag efter middagen är avklarad hamnar i soffan. Efter att ha varit på fötterna i 8 timmar i butiken så finns det ingen energi kvar till nått annat tyvärr…
    Ha nu en riktigt trevlig helg när den börjar!
    Stor kram! ❤

    • Om vill njuta av sju sorters kakor så är det rätt plats ja😉 Förstår att du behöver avkopplingen. Minns att det var långa och intensiva pass när jag jobbade i affär…

      Tack och det samma!

      Kram❤

  16. Det verkar nästan som om fredagarna kommer tätt efter måndagarna nu för tiden, allt går så fort.
    Hjälm på, det är nästan ett måste, eller hur? I alla fall vid cykling.
    Tänk så gott för dina kakälskare att det finns nytt och färskt i frysen. Det kan vara mycket gott med kakor.
    Jag kopplar av, gärna med ett korsord, lugnande och jag får annat att tänka på. Läsa en bok kan också vara bra men då kanske inte någon jättespännande, då tar den all energi.
    Kram och trevlig helg.

    • Hjälm är verkligen A och O och lika viktigt för stora som små. I alla fall vid cykling som sagt😉

      Korsord gillar jag också att lösa men det ska vara på nätet. Gillar snabbheten där!

      Kram och ha en bra kväll!

  17. Cykelhjälm är bra, men jag cyklar utan. Åh då skulle jag vilja byta frys med dej, kakälskare som jag är. Crosdtrainern stod där och tittar på mej, jaja snart svarar jag. Lycka till och ha de t så trevligt kraaam

    • Visst är cykelhjälm bra men ändå har jag inte köpt någon… Dumt men ja, så är det. Även här tittar crosstrainern men just nu tittar jag inte direkt tillbaka. Men snart så…

      Kram

  18. Avkoppling för mig är att gå ut i det fria och ta en lång promenad eller ta fram något handarbete under höstens långa kvällar. Än är det för tidigt här. Solen skiner fortfarande länge under September månad. Hoppas att ditt fina besök hjälper dig med att äta upp av ditt storbak🤗🤗

    • Långa promenader är verkligen avkopplande. Som hundägare kommer man ut en hel del även om Herr Hund inte klarar så långa promenader. Det kommer de säkert att göra om jag känner dem rätt😀

  19. Avkoppling för mig är att klappa mjuk & len päls hihi men även sitta nere vid Vätterns kant & bara va´ eller gå med älsklingen på golfen 💕 …
    /Kram finaste & ha det så gott!

  20. Ordet avkoppling förknippar jag varken med att springa eller baka. Jag kopplar nog bäst av med en bok eller en film. Det senare alternativet gör ofta att jag somnar, så det borde väl vara min bästa avkoppling då🙂

  21. Hej znogge! Får hälsa nu när jag tittar in hos dig, det är så länge sedan sist! Springer gör jag inte, men går mer än gärna och det är avkoppling, den bästa i mitt fall. Så har jag lite tystnad som jag bara är i sitter stilla eller ligger med benen högt på soffan. Bakat har jag gjort i dag, inte så vanligt det blev rulltårta och i förrgår bakade jag matbrödbullar. Gillar det du skriver om att kolla din frys så får du en koll på när stressen slår till!🙂
    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram

    • Tack! Man får helt enkelt ha sina metoder och denna visar sig vara mycket säker😉 Tystnad är A och O, speciellt när man har mycket människor omkring sig under arbetsdagen. Då är det skönt att inte ha 32 barn hemma😉

      Tack och jag önskar dig det samma!

  22. avkoppling är att inget göra! ev. se på film eller lyssna på en bok eller spela spel med maken. inget mer ansträngande. ska alltså göras i sittande eller liggande läge. det är avkoppling. inget svettalstrande alltså.

  23. Fotografera och bildbehandla är min avkoppling. Så att läsa förstås eller bara sitta å glo helst på något hav. Kram och härlig fredag

  24. Jag kopplar av i naruren. Fota och wf är också avkopplande…🙂

    Kram ❤

  25. Oj vad det låter som att din frys är rena guldgruvan för mig. Är tokig i bakverk, men avskyr att baka. Som avkoppling använder jag olika saker beroende på varför jag är i behov av det. Gottar gärna ner mig i en bok eller lyssnar på musik om jag inte är för trött. Är i stallet med hästarna om jag har tid, eller tar en stilla promenad. Är jag dödstrött och inte har ork för något kan jag faktiskt använda tv:n till avkoppling.

    • Att umgås med djur är alltid en lisa för själen och väldigt avkopplande! Visst är det också skönt att sjunka ner i soffan och slötitta på något på TV. Kanske en bra film eller något att skratta gott åt…

  26. Nej, springa ska man inte göra😉 Alldeles för hög belastning och stor skaderisk. Promenader är mycket bättre och skonsammare mot kroppen. Eller är jag bara avundsjuk på de som kan springa?! Som någon klok person har sagt så är den bästa motionen den som blir av och alla har vi våra egna favoriter. Min frys är också hem för många kakor men tyvärr så gillar jag även att äta dem.
    kram.

    • Visst är den bästa motionen den som blir av så självklart ska vi fokusera på den och inte på vad vi inte gjorde…

      Kakor är gott men man får besinna sig😉

  27. Jag kopplar av när jag sitter och redigerar bilder🙂

  28. Jag är nog en sådan där jobbig en som gärna tar sig en runda i ett motionsspår då när det varit lite kämpigt på jobbet – det har blivit ett antal om ja säger så😉
    Kram

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

