Ännu en varm och skön…

…sensommardag bjöd söndagen på!

Efter att ha mjukstartat dagen med sovmorgon och sen frukost körde vi och hämtade svärmor. Hon hade ännu inte varit i äldsta frökens och svärsonens hus så det var på tiden. Dock orkade hon inte med någon längre stund men vi hann i alla fall fika tillsammans och njuta av goda kakor från favoritkonditoriet. De nygifta hade framkallat en av bilderna från bröllopet och ramat in och den fick svärmor. En väldigt uppskattad present och man märkte verkligen hur glad hon blev. Tyvärr fanns nämligen inte orken för henne att vara med på bröllopet…

När vi hade lämnat svärmor så körde vi till stranden i lilla grannhålan. Ryktet om en vattentemperatur på 22 grader gjorde att jag ville ta ett dopp. Det ångrade jag verkligen inte för det var precis så varmt och alldeles underbart. Husse fegade dock ur och stannade på land och pratade med sonen. En smått irriterad son som funderade på att säga upp sin lägenhet. Han betalar 10500 kronor i andra hand för en etta och hade fått reda på att avgiften bara är 1500 kronor per månad. Så fungerar andrahandsvärlden i huvudstaden och jag förstår hans irritation men det gäller att hitta något annat vilket inte är helt enkelt.

Själv ska jag hitta vägen till gruvan igen för nu har vardagen knackat på.

Hoppas du får en bra start på veckan!

sondag

Categories: Uncategorized | 49 kommentarer

Inläggsnavigering

49 thoughts on “Ännu en varm och skön…

  1. Att bara vara jag

    Önskar dig en fin arbetsvecka och fortsatt varma dagar. Kram ♥

  2. Härligt med dopp i sep🙂 satt ibikini hela lördagen kram

  3. Helt galna priser på boendet i storstads regionen. Jag förstår Din son. kram

  4. Man får njuta av dessa fina dagar, bara +8 grader på morgonen… Sonen bred prata med banken och köpa en egen lägenhet.

  5. Är det ingen bostadsrätt som sonen hyr? Min dotter betalar också mycket men ägaren gör ingen vinst att tala om eftersom där är lån på lägenheten och den hyrs ut möblerad.
    Önskar dig en bra måndag!

  6. Men så mysiga bilder! Kram

  7. Ja den bostadsmarknaden i Sthlm är uppåt väggarna. Eventuellt har min son fått tag på en lgh i andra hand i norrort för 5.500 kr vilket man får se som ”billigt” trots förort och kanske ett område som inte är det bästa.

  8. Vilken trevlig dag! Och ett så fint collage!
    Ett bad här hade jag nog också kunnat tänka mig.
    Vad gäller Stockholm så går det att komma undan billigare me dlägenheter en bit utanför stan. Solna, Nacka och Sundbyberg ligger ju så nära Stockholm och då blir prisern ahelt annorlunda. Alltså väldigt höga.
    Vi har vänners ungdomar som bor i Hässelby, ca 30 minuter med t-banan och med eget kontrakt på hyreslägenhet och de betalar 13 000/mån för två rum på 58 m2.
    Hyreslägenheter med hög månadskostnad går att få om man mailar privata hyresvärdar för de kan själva välja en del av sina hyresgäster. (Allt måste inte lämnas till bostadsförmedlingen)
    Men jämfört med detta så är ju sonens summa ok och Solna ligger ju nära stan. Mycket pengar är det förstås.
    Kanske kan det var idé att köpa en liten lägenhet för trost lån och avgift bör det inte bli över 10.000 och då är det till sig själv man betalar.
    Bostäder är ju en bristvara i stan.
    Kram och trevlig måndag!

    • Det var en verkligt skön söndag och bad kan man inte få för många av.Tillgång och efterfrågan påverkar direkt prisbilden påverkar direkt prisbilden så här gäller det att tänka i andra banor. Annan ort, privata värdar eller köpa. Vi får väl se hur han tänker sig det. Kanske en gemensam lägenhet igen…

      Kram och det samma!

  9. Det måste vara en bostadsrätt för någon hyresrätt på 1500 finns inte. Men visst tas det ut rejäla hyror…. Solig kram ♥

    • Det är en bostadsrätt för hyresrätter ligger betydligt högre. Men nog vet folk att ta betalt. Tiigång och efterfrågan i ett nötskal…

      Kram❤

  10. Det var ju ett j-la påslag på hyran! Förstår verkligen hans irritation!
    Vädret, ja, lika fint idag… Vilken gåva!

  11. Vansinniga pengar för lägenheten😦 Jag förstår absolut att han känner sig lurad!
    Men förstår att det är svårt att få tag på något annat! Hoppas det löser sig för honom!
    Kan tänka mig att svärmor blev glad över att få vara med en stund hos ungdomarna🙂
    Kram och trevlig måndag!

  12. Mysigt påhälsning i huset med din svärmor, tuff du är som badade. Ha en bra dag, kramen

  13. Låter trevligt med badtemperatur i september! Men så är det kanske alltid i södra delarna av vårt land. Bostadspriserna i Stockholm är helt galna. Mina barn har ibland löst det med att dela lägenhet med någon kompis som har ett rum över. Går att kolla runt i bekantskapskretsen. Köpa en liten lägenhet går ju också till rimlig månadskostnad tills räntorna går upp. Utanför tullarna så sjunker priserna ordentligt. Fördelen med köp är ju att sen hänger man med i prisracet och tjänat på sitt boende, bor i princip gratis som det har sett ut i flera år nu.

    • Nja inte alltid men september brukar oftast vara en ganska så fin månad. Fast i vattnet brukar det vara lite svalare så man får passa på.

      I Stockholm förlorar man aldrig på att köpa men det gäller att ha till kontantinsatsen som inte är helt billig. Vi får väl se hur det går.

  14. Det är förskräckligt hur det är med andrahandsuthyrning i större städer. Jag känner till personer som lever på att hyra ut lägenheter. Bra inkomster när de har några stycken. Det behöver byggas många, skapligt billiga lägenheter i nästan hela Sverige.

    • Ja, har man mer än en lägenhet så kan man skapa sig en förmögenhet på det. Visst behöver det byggas många lägenheter och det kan inte bara vara svindyra sådana. Som det är nu är det inte ok…

  15. Han kan kräva tillbaka den överhyran. Det finns reglerat i lag hur mycket man får ta ut i andrahandshyra. Han kan ta hjälp av jurist hos hyresgästföreningen om han är medlem.
    Vad skönt det lät med bad i den temperaturen.
    Söt häst på bilden🙂

    • Tack för länken som jag har vidarebefordrat till honom. Han är inte medlem men det är bra att ha svart på vitt.

      Visst är den fin och ganska så sällskaplig dessutom😀

  16. Snacka om ockerpriser där… Fy fasen! Jag förstår att han går i taket…

    Haha! Jag har inte badat i havet ännu i år. Inte ens igår, trots att det var minst 30 grader i vattnet. Idag, kanske…😉

    Gomorron!

  17. Härligt med ett sensommardopp.
    Galet hög hyra. Kram.

  18. Andrahandsmarknaden i Stockholm är vidrig…

  19. Skön dag och härlig badtemperatur. Fikakalaset verkade vara av det slag som man har med sig länge. Det är fint att få sig lite sådant emellanåt.
    Hoppas sonen hittar mer prisvärt boende inom rimlig tid – jag förstår verkligen hans frustration.
    Fortsatt fin vecka!

    • Det blev en väldigt mysig söndag men nu är vardagen här igen.

      Vi får väl hoppas det men priserna verkar ha ökat ännu mer så helt lätt är det nog inte…

      Tack och det samma!

  20. Jag googlade lite på skälig andrahandshyra för bostadsrätt och reglerna ändrades 2013 så att möjlighet att ta ut högre hyra blir lättare. Privata affärer har en relativt lättläst sida om detta:
    http://www.privataaffarer.se/bostad/hogre-andrahandshyror-472314
    Du, som har juridikstudier i bakgrunden, har nog lättare att läsa ren lagtext men det här var mer i min nivå😉
    Roligt att svärmor i alla fall orkade vara med en stund och så skönt att kunna bada i mitten av september utan att frysa🙂

  21. yfronten

    Det var ett saftigt pris för en etta i andrahand! Jag vet hur det är i Stockholm för jag har kompisar som bott i tredjehand och fått flytta flera gånger om året.

  22. Malde

    Det är åt skogen med andrahandshyrorna i storstäderna… En gnutta lägre hyror i ytterområdena. Vet att Botkyrkabyggen har en variant av uthyrning av hyresrätter som de kallar ”Kompisbo” sedan flera år. Då är man flera som delar på en lägenhet, men har varsitt kontrakt. Mer information här: http://www.botkyrkabyggen.se/artikel/kompisbo-1
    Har för mig att flera har börjat med detta, men minns inte riktigt vilka. Vill han ha lite mer info om vilka områden i Botkyrka som inte är så kul att bo i är han/du välkommen att höra av er. Jag vet inte var han arbetar, men jag som arbetar mitt inne i city har en restid med kollektiva färdmedel på ca två timmar ToR per dag, vilket är rätt normalt. Maken jobbar i Rissne och har ungefär samma restid som jag. Vi bor i Tumba, en bit från centrum mot motorvägen till.

    Skönt med bad🙂

    Kram❤

    • Tack för tipset! Jag vidarebefordrar länken till sonen så får han läsa själv. Det är ganska så viktigt att bo rätt tycker jag men man får också rätta mun efter matsäck. Sonen arbetar mitt i centrala Stockholm och har i dag en restid på en timme totalt vilket också är en fördel. Ja, vi får väl se hur det utvecklar sig…

      Hur skönt som helt och förmodligen blir det ett i dag med😀

      Kram❤

  23. Va härligt med ett dopp i september! Så underbart att sommaren håller sig kvar!
    Förstår att bröllopsfotot blev en extra kär gåva då hon inte orkade med att närvara vid bröllopet. Det var fint gjort av dom!
    Men 10500:- Det är ju skamligt! Fy så fult gjort att utnyttja alla utsatta på det viset!
    Hoppas han hittar något nytt snart!

    Ha nu en riktigt fin arbetsdag!
    Kram

    • Det är verkligen uthyrarens marknad och det verkar snart inte finnas någon övre gräns för vad man kan ta ut i hyra.Inte helt ok tycker jag…

      Kram

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

