Det där med religion…

…är inte alltid så lätt.

Adepterna hade fått fylla i ett papper kopierat från en mina vänner bok för att berätta om sig själv. Det blev många typiska svar för barn i den åldern vilket inte var så oväntat men ett förvånade mig.

En av frågorna var ”Vad är du rädd för?” och på den svarade en elev ”Gud”.

Måste säga att jag blev lite tagen på sängen men ville inte fråga vidare. Dock var hen talför och berättade att hen var muslim och i Koranen står det att det bara finns en gud. Hur tar man sig an ett sådant svar? Jag valde att säga att samma sak står i Bibeln samt i andra skrifter och då blev hen väldigt konfunderad. Nästa fråga var ”Ber även kristna?” och jag förklarade att vissa gör det men inte alla. Lite beroende på hur troende man är.

Det hela resulterade i att jag kortfattat fick förklara grunddragen i världsreligionerna och berättade om den religionsfrihet som finns i vårt land. Att man får tro på vilken gud man vill och att det är helt okej om man inte tror på någon.

Det blev en väldigt bra diskussion men det blev också påtagligt att religionsfrihet ibland bara finns på pappret. I min profession är jag alltid objektiv men privat så har jag inte lika lätt för att acceptera den makt som religionen kan innebära…

God natt och god morgon!

Messini, Peleponnesos, Grekland

grav

 

Categories: Uncategorized | 55 kommentarer

Inläggsnavigering

55 thoughts on “Det där med religion…

  1. för mej blev det naturligt att fråga mina nya vänner, om de är katoliker, muslimer, jude eller kristna? Även om inte tron så stark i Sverige, så föds man till en religion. I de flesta länder. Så jag lärde mej svara att jag själv är kristen – för även om svenskar förnekar, så gör vi ändå allt viktigt i kyrkan. Som kungafamiljen, som döpte sin senaste prins i kyrkan.

  2. och även om alla våra helger och traditioner är kristna så där tusen år tillbaka, så låtsas svenskar att de inte har en religion… lite märkligt kan man tycka, historielöst.

  3. Jag tycker att man får tro på vad och vem man vill, så länge man inte skadar eller trycker ner nån annan. Tyvärr är det inte så i världen…

    Men intressant svar där av adepten. Det tyder mer på religionstvång tycker jag, istället för religionsfrihet.

  4. Spännande dskussioner kram

  5. Verkligen ett svårt ämne. Tror i alla fall på att var och en får tro det den vill, så länge man inte påtvingar andra sin tro.

  6. Det är inte roligt när barn inte blir informerade om att var och en får tro på det den vill. Där finns mycket att göra både hos vuxna och barn! Kram

  7. Vilket bra samtal! Och det vill ju som lärare till att försöka finna de lämpliga svaren i stunden. En utmaning i sig.
    Egentligen finns det ju en hel del gemensamt i religionerna . men det tror jag inte riktigt har framgått .
    I Bibeln står ju också att det bara finns en gud, som du också påpekade.
    Religion kan var nog så klurigt att begripa sig på. Och inte bara för barn.
    Att vara objektiv kan också i vissa situationer vara svårare än i andra.
    Kram och trevlig lördag!

    • Jag försökte belysa likheterna för det finns en del gemensamma drag. Hen blev i alla fall väldigt förvånad medan övriga elever hade en del kunskaper om olika religioner. Visst är det svårt att vara objektiv. Det kände jag tydligt när det gällde några familjer som tillhörde Jehovas vittnen….

      Kram och det samma!

  8. Viktigt att alla vet att det är ok att tro men oxå tvärtom ..vilken vacker bild har du varit där? fin lördag kram

    • Ja, det är verkligen viktigt! Ja, det har jag. Det var där som ”Mästarnas mästare” spelades in ett år. Yngsta fröken jobbade ett halvår i närheten av Kalamata så jag hälsade på henne där. En mycket trevlig resa som bjöd på det genuina Grekland och inte turistorternas traditionella upplägg.

      Kram

  9. Religion är starten till många ovänskap, krig och bråk i världen, viss religion betyder makt över andra människor, religionsfrihet och frihet att själv välja är inte alltid självklart.

    Vi har gått ur svenska kyrkan, jag gjorde det som 18åring, trots detta har Elin varit med Filadelfias barngrupp, helt enkelt för att jag tycker det hör till allmänbildning, religion den kristna är den svenska modellen😉 utan kunskap kan man aldrig veta.

    kram

    • Kan bara hålla med.I religionens namn har många krig startats och så är det än i dag. Verkligen illa…

      Bra tänkt. Jag menar bara för att ni har gått ur svenska kyrkan så kanske Elin fattar ett annat beslut. Dessutom så skadar kunskapen ingen!

      Kram

  10. Såna djupa funderingar fanns inte på min tid i ”Mina vänner” att sätta på pränt. Man pratade inte så öppet.
    Den fråga och svar jag kommer ihåg mest är: Vilken mat gillar du bäst? Svar: all mat smakar gott när jag är hungrig😀
    Skön lördag. Kram❤

    • Frågorna ser nog lite annorlunda ut i dag. Med tanke på hur vårt samhälle ser ut i dag är det viktig att göra saker talbara…

      Kram och det samma❤

  11. Förstår att det är svårt att förklara för barnen. Känns som ett ansvarsfullt uppdrag.

    Undrar om någon funderar över logiken (brist på?): om det bara kan finnas en gud, hur kommer det då sig då att olika religioner har olika gudar?

  12. Nej, religionsfrihet finns bara på pappret😦
    Men jag har alltid fått lära mig att ”Gud är god”, så lite märkligt var det att eleven svarade att han eller hon var rädd för Gud!
    Nej, det är inte konstigt att det är krig i världen i alla fall!
    Kram och trevlig lördag!

    • Kan bara hålla med om att det var ett märkligt svar. Men det speglar väl bara med vilka ögon man ser med på andra religioner…

      Kram och det samma!

  13. Så svårt det måste vara att komma till ett land där det är religionsfrihet och så kanske det säga hemma att så inte alls är fallet. Ja inget nytt iofs men det blir tydligt vid tex inlägg som detta.

  14. Intressanta tankar om ett komplext ämne

  15. Religion är ett ganska komplext ämne. Skulle även vilja påstå att dom flesta troende är fruktansvärda rädda för Gud. Nu är jag ju inte så mycket troende längre men var det förut och har en familj som vissa är mer elle rmindre troende. Vissa helt radikala att det inte går att föra en diskussion eller ifrågasätta Gud – det får liksom bara inte sker. Har många troende vänner, bekanta eller kollegor som är troende. Och rädslan lär man sig redan i barnsben, man är ständigt att fela i Guds ögon och riskera att hamna i helvetet. Jag ifrågasätter Guds existens men någonstans så tror jag ändå på Gud eller någon högre makt om man säger så. Har väldigt svårt att tro att vi bara kom från tomma intet. Men den stora frågan är: om Gud skapade oss, vem skapade då Gud? Haha inte lätt det här. När jag var liten så vart jag väldigt rädd för dessa tankar, bad alltid om ursäkt till Gud inombords.

    • Så märkligt! Det är inte alls den bilden som mina troende vänner och släktingar har förmedlat. Tvärtom så är gud alltid god. Men jag inser att det kan vara väldigt olika…

  16. Visst är det så att religioner kan många gånger ställa till det om man inte tror på detsamma=/ Man får såklart tro på vad man vill och även vad som gäller politik. Bra svar🤗🤗Kram

  17. Religion har för mig ingenting med gud att göra, religion gillar jag inte alls….

    Kram, en solig jäkel ♥🙂

  18. Förstår att det kan vara förvirrande för ett barn som inte vetat något annat. Kram

  19. Det här är knepigt. Bra att våga prata om det. Men jag har inte kommit på hur man ska göra. Ingen är helt neutral. Det finns i stort sett alltid någon känsla iblandad, någon övertygelse och vi människor är ju sådan som ”läcker”.

    • Det är inte ett helt lätt samtalsämne nej. Men jag tror och hoppas att jag kan vara hyfsat objektiv när jag kopplar på ämnestänket. Privat har jag däremot tydliga åsikter men jag har vant mig vid att skilja på situationerna. Men jag måste erkänna att jag har svårt när det kommer till sekter som Jehovas…

  20. jisses, vilka frågor du kan få.
    men för övrigt anser jag religion vara en vidskepelse. helt otroligt att folk kan ge religionen sån betydelse.

  21. Tycket ändå du hade bra svar där till eleven! Säger som Ama, man får tro på vad man vill,så länge man inte trycker ner någon annan. Tufft är ändock att ta emot Jehovas vittnen på mitt jobb, de tar inte emot blod…

    Sv: Visst bodde vi i San Antonio på Ibiza, haha, kanske var vi där samtidigt?
    Kram!

    • Tack! Säger det samma för jag har haft elever från Jehovas och det smärtade mig. En del är så svårt att hantera. Oviljan att ta emot blod gör mig bekymrad minst sagt…

      Inte otänkbart att vi var där samtidigt😉

      Kram

  22. Fy så hemskt det måste kännas att vara troende OCH vara rädd för gud. Kram .

  23. Det tog du beundransvärt bra. Har samma inställning som dej där. Kramar

  24. Jag har vuxit ifrån av människors makthavare påhittade religioner – tack och lov !

  25. Jag gillade ämnet religion i de första åren iskolan men det var nog mest för att det var spännande historier att läsa om. Senare tyckte jag att det var intressant att läsa om olika åskådningar för att jag är intresserad av människor och våra olikheter. Det är lite vanskligt att prata om religion med barn som är lite osäkra men jag tycker att du gjorde det bra. Informativt men inte på något sätt som om du ville tvinga på hen ditt synsätt.
    Vi gifte oss i kyrkan men min man hade redan tidigare gått ur kyrkan. Jag gjorde detsamma efter att alla våra barn beslutat att inte konfirmera sig och att välja bort religionen. Begravningen var borgerlig och väldigt fin. Min uppfattning är att respekt är den viktigaste åskådningen. Vad man än tror eller inte tror så är man värd respekt.

    • Jag tyckte religion var ett väldigt spännande ämne och jag gillade att lära mig hur och vad andra människor trodde på. Jag är med i svenska kyrkan men en tämligen passiv medlem. Visst vi gifte oss i kyrkan, barnen är döpta och konfirmerade men mer än så har det inte blivit.Respekten för varandra och för allt levande är verkligen A och O oavsett vad man tror på eller om man inte tror.

    • Instämmer.

  26. De religiösa skrifterna i religionerna innehåller så många olika budskap att de tyvärr kan användas till maktutövning av grymmaste slag om man väljer att fokusera på just de delarna. Svårt att hantera ibland som lärare, men jag tror att du lyckades med din balansgång här.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

