Fiskars…

…har tagit mitt trädgårdsliv till nya höjder!

I går när jag kröp omkring på framsidan av vår trädgård och med nedslående resultat kämpade med maskrosor så kom vår granne ut. En granne vars trädgård ser ut som ett veritabelt slagfält så därför blev jag minst sagt förvånad när han dök upp.

Ännu mer förvånad blev jag när han erbjöd mig att låna deras maskrosborttagare och sedan demonstrerade den för mig.  Guds gåva till mänskligheten säger jag bara och då menar jag inte vår granne!

”Nästan så att det är roligt” var hans kommentar och jag höll med honom! Blev helt fascinerad av att på två röda kunna få upp en maskros med rot och allt.  Efter en stund var trädgårdstunnan halvfull för ja, så illa är det hos oss.

Hur som helst så insåg jag att det är skillnad på redskap och redskap. Plötsligt blev trädgårdsarbete riktigt roligt och snabbt gick det. Så nu är det vi som inskaffar en maskrosborttagare och ju snabbare desto bättre! Med andra ord så finns det hopp!

Trevlig söndag!

 

3b13a64ee2ccafe3b0999cd07db7d927_205247_fiskars-xact_z1_1464358505__550x561

Categories: Uncategorized | 42 kommentarer

Inläggsnavigering

42 thoughts on “Fiskars…

  1. bra verktyg är guld värt.

  2. Rensa maskrosor, puh dom vill man ha bort snabbt kram

  3. Då får det bli en sådan till nästa säsong.

  4. praktisk !!

  5. Härligt att det finns saker till allt nästan precis som det skall vara , hoppas du får en skön söndag kram

  6. Där ser man hur bra det är med bra redskap ,,-))För visst ska det vara kul att fixa i trädgården, får skaffa lite fler redskap till sommarstället ,-)
    Ha en härlig Söndag.
    KRAM Primrose ,-)

  7. Men, finns det så bra prylar nu. Då vi bodde i villa så vet jag att några år var det gräsligt mycket maskrosor på vår tomt. Som jag fick slita för att få bort dom. Skönt att din granne tänkte på dig.
    Trevlig söndag.
    Kram!

  8. Kul när hjälpmedel funkar så bra…🙂

    Kram ♥

  9. (köpte bra sekatör i England)

  10. Man ska ha bra grejor, så är det bara!😀
    Kram och solig söndag!❤

  11. Vilken snäll granne som lånade ut redskapet till dig! Och visst blir det mycket roligare när man har grejer som fungerar🙂
    Kram och trevlig söndag

  12. Så bra! Har hört talas om dem, men trodde inte de var så effektiva!

  13. Praktiskt med snäll granne som har verktyg att låna ut🙂 Ha en fortsatt skön söndag, kram

  14. Trevligt. I övrigt tycker jag att det mesta trädgårdsarbetet är rätt trist, tyvärr. Kram.

  15. Tur det finns redskap för det mesta eller kanske t.o.m allt!

  16. Men så härligt!!! Samma känsla som när man införskaffar en köksmaskin som faktiskt gör nytta och inte bara står och ser snygg ut.

  17. Nu vill jag inte vara pessimistisk eller så… Men jag slogs mot maskrosorna med alla möjliga verktyg i 25 år. Dom vann. Maskrosorna alltså…😉

    Men alltid kul om trädgårdsarbetet blir roligare🙂

    Kram och lycka till!

  18. Maskrosor hade vi också när vi bott i hus med stor gräsytor men när vi köpte denna manick, också Fiskars så behövde man inte ligga på knä och utrota, en klar fördel för själ och rygg.
    Tyvärr så var det inte direkt bestående, utan underhållsjobb med manicken krävdes för en del gillar maskrosor mer än andra och fröna sprider sig lätt.
    Men det blev klart bättre och mer ergonomiskt för ryggen.
    Satsa på en redan nu för de kan vara svåra att få tag på till våren…
    Men du. det är ju också lute friskvård i utrotningen…(Jag hade svårt att se det dock…)
    Kram!

    • Visst jobbar man delvis i motvind men det är i alla fall skönt att ha en bra arbetsställning och inte slita på ryggen i onödan. Vi kommer att köpa en redan nu för anfall är bästa försvar😉

      Kram

  19. Inte ens den gör mig OK med trädgårdsarbete, men jag skickar ut ungarna med den…

  20. Fiskars är en by i södra Finland,Raseborg heter kommunen. Fiskars bruk började i tiderna tillverka plogar och har senare tillverkat all världens verktyg. Mest berömda har varit Fiskars sax. Manicken för att tukta maskrosorna kom i handel för ca tio år sen skulle jag tro. Annars är Fiskars värt ett besök om du någon gång kommer till Finland. Där bor ca 600 fast boende men besöks av 150 000 turister per år. Där har samlats en massa konstnärer av alla de slag. Vackra gamla hus o.s.v. Jag bor ungefär 20 km från Fiskars. Har läst din blogg en tid men blir inte av att kommentera.
    Grejen är bra finsk uppfinning

    • Tack för intressant information! Jag visste absolut inget om Fiskars men imponerades starkt av denna utmärkta produkt😀 Trodde faktiskt det var ett svenskt företag men äras den som äras bör! Kommer jag till Finland så vet jag en plats som bör besökas!

  21. Ibland bara måste man ha vissa hjälpmedel. Men jag är ofta skeptisk innan jag väl provar. Jag minns hur jag skrattade åt alla som skaffade vattenkokare och jag tyckte att det var det mest onödiga man kunde ha. Ända tills min man köpte en och jag fick prova. Sedan skrattade jag inte åt andras vattenkokare längre utan åt min dumhet att döma ut bra grejer😉

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

