Otack är världens lön!

När man arbetar med barn och ungdomar händer det självklart då och då att det uppstår bråk och konflikter. Trots gott om rastvakter så ser vi vuxna inte allt. Dels beror det på att barn som retas och bråkar sällan gör det i närheten av någon vuxen, dels händer vissa saker så snabbt att man helt enkelt inte hinner reagera förrän bråket är ett faktum.

Men jag tycker att vi är duktiga på att reda ut konflikter och följa upp vad som har hänt. Vi har en tydlig och dokumenterad arbetsgång för det och alla vet vad som gäller. I går fick jag och en kollega göra en insats på det planet vilket resulterade i att jag fick ett surt mail vilket jag dumt nog läste precis innan jag skulle lägga mig. Så där argt skrivet och kryddat med en svordom. Förvisso inte utskriven i klartext utan bara med första bokstaven och sedan punkter men budskapet gick fram.

Först tänkte jag svara redan i går men bestämde mig för att sova på saken och rådgör med min kollega om formuleringen. Ingen stor grej egentligen men om vi inte vill att barn och ungdomar ska använda ett tråkigt språk till varandra så tycker jag att vuxna ska föregå med gott exempel. Ganska så självklart i min värld…

Hoppas du får en fin onsdag!

kapten-haddocks-svordomar-1371160876

Categories: Uncategorized | 42 kommentarer

Inläggsnavigering

42 thoughts on “Otack är världens lön!

  1. Klokt att sova på saken :)kram

  2. Tror Du tjänade å att låta mailet vila, en natts sömn å samråd med kollega innan Du svarar verkar bra.

    ”Barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör”

    kram

  3. Absolut en självklarhet, bra gjort att sova på saken. Önskar dej en bra dag trots allt. Kraaam

  4. suck för en del föräldrar… 😳

  5. Så trist med sådana mejl. Det låter som att det snarare är avsändaren som borde sova på saken innan hen skickar mejl.

  6. Fy så trista och hemska de där mejlen är. Har själv ägnat morgonen åt att svara på sura mejl om att google minsann hade sagt att vi hade öppet igår, fast att vi hade stängt. Försöker utan syrligheter förklara att google inte är vår officiella informationskanal, utan man får faktiskt snällt klicka sig vidare till vår hemsida om man vill ha aktuell information. Kollegan fick läsa igenom att jag inte var för eh otrevlig i mina formuleringar.

    • Suck säger jag bara och jag förstår din irritation. Själv klart måste man besöka hemsidan för att få rätt information. I vissa lägen är det bra att ta råd av kollegor!

  7. Klokt att inte svara på mejlet direkt…..

    Kram ♥

  8. Verkligen trist med mail som är otrevligt formulerade men säkert klokt att du inte svarade igår.
    På skolor där jag arbetat var det policy att kalla adepternas vårdnadshavare till skolan om det kom trista mail eller telefonsamtal och vid dessa samtal var alltid rektor med som samtalsledare och givetvis inblandade lärare. På ett möte kan man ju inte gömma sig…
    Kanske kan detta vara något.
    Hoppas det hela reder ut sig under dagen.
    Kram!

    • Ja, det var klokt att jag besinnade mig. Händer det fler gånger så får det bli en annan åtgärd och metoden från din skola är inte dum alls. Jag har svarat föräldern i fråga men inte fått något svar. Kanske är sista ordet sagt…

      Kram

  9. Så tråkigt när det blir så! Men det var nog bra att du väntade med att svara på mejlet! Hoppas det löser sig under dagen!
    Kram

    • Ja, ibland får man sansa sig😉 Jag har svarat men inte hört något mer. Känner dock att detta är inget som ska dras i ”långbänk” utan för min del är saken avslutad nu.

      Kram

  10. Tråkigt med sånt! Kanske har du rätt i att det är dumt att läsa mail på kvällen när du ändå inte kan göra nåt Ett problem som jag har sett i kommunpolitiken är arga och utagerande mail till politiker kvällstid där man ofta kan misstänka att avsändaren inte är nykter. Det är ju också på det viset att sådana mail är offentlig handling PM det gäller verksamheten. Spelar inte roll om dom kommer till en privat mottagare.

    • Jag har hört liknande förklaringar faktiskt. Många inser nog inte att mailen är offentliga handlingar men så är det. Det gäller även mitt svar så man kan inte svara i affekt utan det måste vara sakligt och genomtänkt.

  11. Det är alltid bra att lugna sig lite innan man svarar. Detta är det allra första jag skriver på min nya dator🙂

  12. Så det var alltså en förälder som skrev så till dig? Lågt isf. Fegt att inte ta kontakt med dig IRL. Underbara ”svordomar” kapten Haddock har uppfunnit!

  13. sockenvagenssota

    Det låter klokt resonerat utav dig. Hoppas ni fick till en bra och tydlig formulering! Kram

  14. MMm, alltid en utmaning när man jobbar med människor, oavsett ålder på dem. Själv blir jag utskälld via telefonen lite nu och då, trots att det ibland inte ens är mitt jobb som har med saken att göra. Är väl tacksamt att ringa och gorma på någon som sitter i en servicetelefon…och än lättare är det ju att skriva ner sin ilska i ett mail! Tyvärr. För de skulle nog många gånger aldrig våga säga sakerna de mailar om öga mot öga…

    • Tror att du har helt rätt. Det är så lätt att skriva något men skrivet är skrivet. Kan tänka mig att din situation är otacksam många gånger…

  15. Fy vad tråkigt… Men jag tycker du gjorde helt rätt i att sansa dig med svaret. Lätt att man blir en anings omogen i sitt beteende om man handlar i vredesmod.

    Hoppas att du slipper höra mer om detta nu!
    Kram

  16. Ja, fy sjutton. Klokt att sova på saken. Kram.

  17. yfronten

    Jag är väldigt känslig för svordomar! Det låter så illa om till exempel en rektor svär och i skrift är det hemskt, även om inte alla bokstäver är utskrivna! Apspektakel var ett bra ord, det ska jag börja använda!🙂

    • Visst är det allt annat än okej trots att bokstäverna inte var fullt utskrivna. Andemeningen fanns liksom där… Det tycker jag😀

  18. Tänk så lätt det är att skylla på någon annan med ett argt mail. Bra att du sov på saken men ändå satte ner foten, Hoppas att den föräldern också sansat sig och sovit på saken! Kram

  19. Bra att du sov på saken, och diskuterade igenom med din kollega, innan du svarade.

    Kan tänka mig att just den här delen av yrket, är både energikrävande och tråkigt.

    Styrkekram ❤️

    • Det var nog klokt för jag ville svara rakt men ändå seriöst och korrekt. Pajkastning är inget för mig. Ja, det är den sämre sidan av yrket men de positiva överväger!

      Kram❤

  20. Visst känns det att ta emot sura kommentarer! Tur att det positiva överväger stort!

  21. Bra att du inte agerade direkt även om det vore befogat att ifrågasätta. Personen som skrev mailet hade förmodligen inte samma kloka insikt om att det är bättre att tänka efter före. Men väldigt tråkigt att det alls ska behöva bli så. Visst måste frågor få ställas men varför kan så många föräldrar inte se de egna barnens fel?

    • För min del är det helt okej att föräldrar såväl frågar som ifrågasätter men jag tycker inte det är ok med svordomar i ett mail. Därför är jag nöjd med att jag sov på saken!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

