Det är skillnad på fredagar…

…och fredagar även om dagen i sig oftast ger en guldkant åt tillvaron.

Förra läsåret slutade jag halv tolv, var hemma vid tolv och hur gott var inte det! Helgen kändes mycket längre och jag han fixa undan lite och ibland ta en sväng med dammsugaren innan Husse kom hem.

I år är det bistrare tider. Jag slutar tre och landar in här halv fyra vilket är stor skillnad. Nu kanske någon tycker att jag är gnällig och att halv fyra uppfattas som tidigt av många men det är ju det här med förtroendetiden. Tio timmar per vecka förväntas jag arbeta hemma efter arbetsdagens slut vilket är på gott och på ont. Fast i ärlighetens namn så tycker jag mest synd om adepterna för mig går det ingen större nöd på. Det är ganska sent att sluta tre en fredag när man är tio år gammal och dessutom består eftermiddagen bara av teoretiska ämnen.

Men det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna så onsdagar är min tidiga dag numera. Fast riktigt samma sak är det ändå inte…

Nåja, helg är alltid helg och den är minst sagt välkommen.

Hoppas du får en fin fredag!

En galleria i Edinburgh

karusell

Categories: Uncategorized | 40 kommentarer

Inläggsnavigering

40 thoughts on “Det är skillnad på fredagar…

  1. Att sluta tidigt en fredag borde ju vara en mänsklig rättighet🙂

    Elin går aldrig längre än till kl 14, hon börjar 8 varje morgon.
    Att vi slipper sovmorgon är jag glad över… de blir aldrig bra.

    Visst är Idrott å fysisk aktivitet bra, mycket bra, men det är icke elevens val när det redan är bestämt.

    kram

    • Våra fyror slutar kring tre varje dag så de har långa dagar. Håller med. Elevens val ska ge eleverna en valmöjlighet för annars får det falla under ämnets timplan och ram-

      Kram

  2. det är skönt att få mer ledig tid på helgerna, min kompis jobbade bara fyra dagar, ledig hela fredagen.

  3. Håller med – det är något särskilt med fredagar. Jag jobbar ofta helger men känner ändå att det är något särskilt i luften på fredagar.
    Kram

  4. Inte många som tänker på att lärarjobb pågår även hemma. Men tidig onsdag är inte fel heller. Jag startade min jobb-avvänjning med helledig onsdag och det var guld. Var ju pigg igen de två sista arbetsdagarna i veckan. Innan dess var torsdagarna slitiga. Jag hade hunnit bli trött efter tre arbetsdagar, men ändå var det inte sista dagen i veckan med ledig dag efteråt. Ha en bra fredag och en bra helg!

    • Nej, det är inte så många som tänker på det. Men den bistra sanningen är att det är alltid något att förbereda eller rätta. Fast det finns så klart fördelar med yrket också även om de börjar minska i antal tycker jag tyvärr…

      Tack och det samma!

  5. Ezter

    Innan slutade Maken ett på fredagar. Nu fyra. Det är stoooor skillnad. Tortyr tycker jag!

  6. Det är en stor skillnad att sluta halv tolv och senare gå över till
    halv fyra, väldigt stor skillnad…..

    Kram ♥

  7. Det borde vara förbjudet att sluta så sent😀 fredag är ändå fredag❤
    Happy friday😉 kram!

  8. Förstår att onsdagar inte alls känns lika som att sluta tidigt på fredagar. Synd att det blivit en annan dag. Jag har varit ledig torsdag och fredag denna vecka. På lördag drar min arbetsvecka igång igen😦 Kram

  9. Tycker inte att du är gnällig, det är ju en stor skillnad.
    Istället för ”nästan” tre dagar blir det två.
    I slutet av veckan är man trött och en ljusglimt med kort Fredag piggar upp alla lärare som elev.
    Fredagar är Fredagar en dag man är ”lite” gladare så där av bara farten ,-)
    Hoppas solen skiner på dig, här lyser den så fint.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)
    Bilden ser spännande ut,fin ,-)

    • Jo men så är det! Helgen blev mycket längre men nu känns den så kort. Nåja, det är bara att acceptera hur det är. Men helt klart var en kort fredag en riktig ljusglimt men nu känns fredagen som en rejäl uppförsbacke i stället.

      Här är det soligt, varmt och en skön sommardag så jag hoppas på en lika skön kväll!

      Kram

  10. Visst gör dom där timmarna skillnad! Men då kan du ju i första hand skippa det där med dammsugningen. Onödigt att slösa tiden på det…

    Ha en härlig helg!
    Kram

  11. Tre är sent för de 10-åriga eleverna och med de teoretiska ämnena på eftermiddagen. INte genomtänkt där inte…
    Och du nämnde inte att förtroendetiden på 10 timmar i veckan sällan räcker, är säker på att du vissa veckor lägge rmycket mer.
    Har antecknat sedan många år tillbaka hur mycket förtroendetid jag kom upp i var vecka och snittade på 15 timmar under en 10 års period. En hel del….
    Skönt att du i alla fall har onsdagar som lite tidigare dag…Alltid något!
    Önskar dig en fin fredag!
    Kram!

    • Nej, helt genomtänkt är det inte men det var svårt att få ihop schemat detta läsår. Ja, vissa veckor blir det betydligt mer. Dels övertid i gruvan, dels mer förtroendetid hemma. Över tid blir det väldigt många timmar…. Man är tacksam för det lilla så på onsdagar måste jag vara disciplinerad och gå hem diret.

      Tack och det samma!

      Kram

  12. Men visst är det stor skillnad, tycker också det är sent för dom att sluta tre. Jag slutar halvett fredagar, får se om drt håller i sej. Trevlig helg kramar

  13. Jag skulle nog också föredragit att sluta tidigt på fredagarna, men får väl försöka hitta på något trevligt att göra på onsdagseftermiddagarna.
    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

  14. Lite synd att inte kunna sluta tidigt en fredag.
    I år har jag den lyxen både på torsdagar och fredagar så jag klagar inte. Kram.

  15. Förstår att det blir stor skillnad med tiden där nu när du slutar senare…:/ Men helg snart!! kram

  16. Förstår att det känns lite trist att komma hem så sent en fredag. Nu går det väl an så länge det är ljust, men sen när det blir mörkt är det inte så mycket kvar av kvällen!
    Men hoppas ni får en fin fredag
    Kram

  17. Det är stor skillnad på att sluta tidigt än fredag eller en onsdag så jag förstår att du tyckte att det var bättre förra året. Vi människor vänjer oss väldigt fort vid allt som är bra och lite långsammare vid det som känns sämre. Men jag hoppas att det snart ska kännas ok🙂
    Kram.

    • Visst är det skillnad och stor sådan men det är bara att acceptera läget. Kanske blir det bättre ett kommande år. Men visst kändes fredagen seg för såväl stora som små…

      Kram

  18. Du får ta lillhelg på onsdag istället!

  19. Förstår känslan din, det är ju skönt att hinna landa lite innan helgen börjar.
    Kram

  20. Det skadar inte att ha någon ”kort dag”, det mår både lärare och elever gott av. Trevlig helg!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

