Varför inte en paj…

…tänkte jag!

Förvisso har vi inget eget äppelträd med äldsta frökens svärfar har och han delade generöst med sig. Helt fantastiskt så mycket frukt som träden ger i år och även om man plockar och plockar så märks det knappt inte.

Så en paj fick det bli! En underbar äppelsort med alldeles eldröda skal och även fruktköttet är nästan rödfärgat så jag kände att det är nog dags att sätta ett nytt träd här hemma. Härligheten hamnade dock i frysen för att avnjutas till helgen i stället.

I dag kommer de nygifta hem från sin resa och Husse som har semester hämtar vid tågstationen i stora staden. Själv får jag åka med en kollega men det går lika bra det. Vad som däremot känns segt är att vi är inkallade till obligatorisk kvällskonferens vilket inte hamnar på dagens pluskonto. Tyvärr är det sällan några muntrare sittningar och man har bara en längtan efter att få komma hem. Men härtill är jag nödd och tvungen som det så vackert heter.

Trevlig tisdag!

äpple

Categories: Uncategorized | 58 kommentarer

Inläggsnavigering

58 thoughts on “Varför inte en paj…

  1. Ezter

    Låter inte som någon kul kvällsaktivitet. Men pajen, den låter god🙂 Hur är det med Husses fot?

  2. Konfererande efter en lång dags arbete är sällan fruktbart. Ibland är detta att lägga ut regelmässig konferenstid respektlöst mot inkallade deltagare. Tiden blir meningslös. Ofta är grupperna för stora för att kunna diskutera i. Det blir alltså mest information. Och den kunde i många fall lika gärna ges via mail eller på annat sätt.

    Äppelträd har vi funderat på att sätta ibland men avstått. Jag anammar en äldre kollegas inställning därvidlag:
    – Om det är ett dåligt äppelår då får varken jag eller någon annan äpplen. Om det är ett bra äppelår så är grannarna tacksamma om jag kommer och befriar dem från en del så de slipper plocka upp på gräsmattan. Alltså är det dumt att ägna möda åt egen äppelodling. ;-))

    • Jag kan bara instämma till 100%! Mycket information kan man själv snabbt och effektivt läsa sig till.

      Intressant äppleträdsteori som det onekligen ligger en hel del i!

      • Vi har en konferensvariant som jag gillar; varje måndag morgon kl 8.00 finns vår rektor i värt lärarrum för att kunna ge och ta info. Närvaro är inte obligatorisk. Fast jag är där varje gång.

  3. Mums! Lyckliga vi som har egna äpplen som räcker till vårkanten, ekologiska. 😊

  4. Ingen kul kvällsaktivitet du har, såna möten är inget kul men hoppas det går bra. Pajen ser god ut, vi hade ett äppleträd på ön men en hare åt runt stammen en vinter han gick nog ut på isen och hade kalas…Det var så goda äpplen men vi får väl sätta ett nytt. Kram.

    • Sådana möten är inte roliga men det är bara att acceptera. Så harar kan förstöra ett träd så pass. Det visste jag inte…

      Kram

  5. Åh så god den ser ut, din paj! Nu vattnas det rejält i munnen ska du veta🙂 Hoppas att du tar dig igenom konferensen med livsglädjen i behåll!

    • Den brukar bli supergod så helgens utsvävning är räddad😉 Tack det ska jag säkert göra. Handlar trots allt bara om två timmar…

  6. Äppelträd var det första vi planterade, familjeträd med fyra olika sorter. Min mor betalade, tror jag, för vi hade inte råd. Nu äter även barnbarnen våra egna ekologiska äpplen. 😊

  7. Åh äppelpaj – så gott!!

  8. Äpplepaj, aj aj, så gott!😀
    Hoppas dryga dagen går som smort ändå. Kram❤

  9. Svenska äpplen är bäst!

    Det verkar som om det är mycket av både bär och frukt i år. Våra rödavinbärsbuskar på landet dignar av bär. Jag plockar slarvigt, struntar i om hälften av bären ramlar ner på marken. Orkar ändå inte plocka allt🙂.

    • Visst ska det vara svenska äpplen! Även vinbär har det varit gott om. Buskarna hos äldsta fröken formligen dignade av vita vinbär! Tror inte att de hann plocka alla heller…

  10. Hösten är ju egentligen den bästa tiden, med äpplen med mera. Även den är dock lite för kort i norr!

  11. WOW! Vilken paj! Men lyckades du verkligen frysa in den utan en endaste liten smakbit? Duktigt i såna fall🙂

    Hoppas kvällsaktiviteten inte drar ut alltför länge på tiden…

  12. Åh, den pajen smälter nog i munnen! Ser väldigt god ut🙂
    Så roligt att få hem de nygifta och höra hur de haft det på sin resa!
    Hoppas kvällen går fort!
    Kram

    • Den brukar bli väldigt delikat. Jag ser verkligen fram emot att få träffa dem och höra hur de har haft den.

      Tack det får vi verkligen hoppas att den gör!

      Kram

  13. Gott med en paj. Muuuums.

    Låter lite trist med sittningen där. Men snart är den över.

    Ha en fin dag och kram.

  14. Alla verkar fixa till en paj i ett nafs, så är det inte för mig och varje gång jag försöker (har kanske försökt två gånger) så har det blivit rätt så misslyckat… 🙂

    Kram ♥

  15. Så fint att ha tillgång till dessa fina äpplen. Blir ju något helt annat med de man plockat själv och på ”egna” (lånade) äppelträd.
    Äppelpaj gillas högt här också så nu får jag nog tillverka en. Blev klart inspirerad!
    Kvällsmöten är inte direkt vad man längtar efter…Men valet är ju inte stort.
    Önskar dig en trevlig dag, dock blir den ju lång.
    Kram!

    • En hemgjort äppelpaj är sällan fel. Speciellt inte när den serveras med vaniljsås som smaksatts med en klick vispgrädde…

      Det är bara att gilla läget och att infinna sig. Trots allt så går två timmar fort😉

      Kram och det samma!

  16. Äppelträd har vi, ett enda… vi fick det för 11 år sedan då vi gifte oss, men då älgen mumsar på trädet vintertid så… några äpplen har det icke blivit i år, inte ens en liten blomma.
    Vi fick faktiskt ytterligare ett äppelträd året efter då Elin föddes❤ men tyvärr så klarade det trädet inte vintern (älgarna).

    Jag hoppas kvällens möte blir intressantare å mer givande än vad Du nu tror.

    kram

    • Vilken otur med era träd. Några älgar har vi inte så det behöver i alla fall inte hindra oss😉

      Tack, man kan alltid hoppas!

      Kram

  17. Mums så gott! Ja det är ett riktigt äppelår i år. Vi har ett pytteträd i stugan som ger max 5 äpplen per år men nu är det runt 20 äpplen på det lilla (tydligen ryska) äppelträdet.

  18. En av höstens fördelar är all frukt som finns i trädgårdarna nu! Äppelpaj är suveränt gott!
    Det bästa med tråkiga obligatoriska möten är att tiden tickar på så man kan komma hem! Kram

  19. Hoppas att foten läker som den ska på husse.
    Härligt med en äppelkaka och den ser god ut också.
    Äpplena lyser då verkligen röda.
    Trevlig kväll.
    Kram!

    • Hittills verkar det läka planenligt i alla fall! Jag tror aldrig att jag sett så intensivt röda äpplen och så goda dessutom!

      Tack, kram och det samma!

  20. Så goda äpplena ser ut.
    Hoppas kvällen förlöpte väl. Kram

  21. Usch för möten utanför arbetstid, jag vet! Vi måste ibland åka in FÖRE vi börjar jobba för arbetsplatsmöten.
    Så mycket du bakar! Blir så imponerad, jag bakar typ nästan aldrig! Mums för äppelpaj, funderar på att göra äppelmos av lite äpplen på vårt träd…( har aldrig gjort äppelmos förut, men det kan ju inte vara så svårt) kanske räcker det till en paj också?!
    Hoppas kvällen går bra!

    • Så irriterande att behöva åka in före för arbetsdagen eller natten blir lång nog ändå. I mitt föräldrahem gjorde vi ofta eget äpplemos och jag minns att det var så gott.Men en paj är inte fel det heller😉

      Tack, det gjorde den!

  22. yfronten

    Det är så härligt med röda äpplen! Inte för att jag brukar äta äppelmos men det blir fin färg av röda äpplen. Och pajen ser ju fantastisk ut!

  23. Äppelpaj i alla former är fantastiskt gott. Ha en trevlig kväll, myser i kvällssolen, kraaam

    • Paj är alltid helrätt så nu är helgens utsvävning i hamn😀

      Här hann kvällssolen försvinna innan jag var hemma men nu är konferensen i alla fall avklarad.

      Kram

  24. Vi hade obligatoriska kvällsmöten var 6:e vecka förut. Gissa om vi blev glada när dom beslutade sig för att ändra så vi har dessa möten oftare och på dagtid istället😉 Trist när man måste offra en hel kväll.. Kram

    • Det var verkligen ett bra initiativ att förlägga mötena dagtid i stället.Kvällarna föredrar jag att tillbringa under andra former😉

  25. jjennyamanda

    Åh vad gott!😀

  26. Den sorten kallade vi för ”Salsäpplen” då det trädet växte utanför finrummet hos pappas kusin😊 Toppengott äppelmos blir det och vackert rosa. Mums. Tyvärr bor de inte kvar där.. Synd att vi inte bor närmare varandra. Då hade jag beställt en kasse.

  27. Mums för paj. Jag gillar många sorters fruktpajer. Det hade varit trevligt att ha ett eget äppleträd igen. Kan också sakna det. Kul att läsa att de haft det bra på sin smekmånad. Trist att du inte mådde bra på er. Men orsaken var inte så dum.🙂 Vilket fint sensommarväder vi fått. Du borde haft förlängt sommarlov. Inskrivet i ett kontrakt med små bokstäver.
    Kram Bosse

    • Fruktpajer är alltid goda och man kan mixa hejvilt! Med tanke på orsaken till mitt mående så fick jag ändå lön för mödan! I morgon ska det visst bli ännu varmare och jag slutar sent. Lite surt men bara att acceptera…

      Kram

  28. Inga Magnusson: Vi har en liknande också varje måndag fast vår är obligatorisk. Även jag är där😉

  29. Han var säkert lika glad att någon hjälper till att äta upp alla äpplen🙂 Jag har också stoppat in några pajer i frysen till bistrare tider. Alltid bra att ha som reserv.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

