Sommarläsning…

…har det självklart blivit i veckan!

Min ambition har varit att komma i säng i tid och det har jag gjort men sedan har jag läst långt in på småtimmarna. Det har i och för sig inte gjort någonting med tanke på ledigheten och att det fortfarande är fritt fram att unna sig en sovmorgon.

Först ut var Eva Swedenmarks ”Om ni inte börjar leva gör jag slut”. Boken handlar om fyra väninnor i sextioårsåldern som har känt varandra sedan de var unga. En av dem, Garbo, har tröttnat på att allt de talar om när de träffas är sina hallux valgus, magproblem, rynkor och trista män. Hon utmanar sina vänner och tycker att de måste göra sig synliga och våga leva det liv som de vill för annars gör hon slut med dem. De fyra väninnorna får alla i uppdrag att skriva en lista på vad de vill förändra och uppnå och sedan redovisa detta nästa gång de träffas.

Pamela är först ut och berättar att hon vill ha hjälp med att hämnas på en man som sol och vårat henne och de skrider till verket. Det börjar med att de tar tillbaka en båt som Pamela egentligen är rättmätig ägare till. Tyvärr tar de fel båt och i den finns en väska med en stor summa pengar. Den ena händelsen leder vidare till den andra och en galen historia tar fart. Händelserna i sig är dråpliga och en smula osannolika men bakom dem finns en mycket djupare underton. Jag tyckte väldigt mycket om boken och håller med om att den skulle passa utmärkt som film.

Därefter fortsatte jag med ”Barnet från ingenstans” som är skriven av Karin Rosvall och Naomi Linehan. Boken handlar om Kari som var ett av tiotusentals norska och tyska barn som ingick i ”Projekt Lebensborn”, nazisternas försök att skapa en ren arisk ras.

Kvinnorna befruktades av tyska SS-män och soldater. När barnen med de rätta generna fötts fördes de till Lebensbornkliniker där de fick bästa tänkvara vård. Kari togs från sin norska mamma när hon var bara tio dagar gammal. När kriget var slut ville dock ingen kännas vid barnen och Kari adopterades av en svensk familj. Boken handlar om hennes sökande efter sitt ursprung och sina biologiska föräldrar.

Boken i sig var läsvärd ur ett historiskt perspektiv men jag tyckte kanske att författarna berättade lite för mycket om ovidkommande händelser. Men när det gäller en självbiografi så handlar det trots allt om en person som vill förmedla sin historia och ser allt i ett sammanhang.

För övrigt lördag och vi kör till stora staden för att köpa bröllopspresent.Sista minuten nästan ja, men det löser sig nog.

Ha en bra dag !

 

Categories: Uncategorized | 44 kommentarer

Inläggsnavigering

44 thoughts on “Sommarläsning…

  1. verkar vara kul bok om väninnor

  2. Två väldigt olika böcker! Den andra låter väldigt intressant tycker jag!

  3. Jag önskar er, och framförallt brudparet, en alldeles fantastisk, underbar, oförglömlig dag!
    Kram

  4. Tack för boktipsen och hoppas det blir en härlig bröllopsdag kram

  5. Åh va mysigt klänningarna som hänger påminner mig om min dag🙂 sista stund är inte bra men det löser du nog😉 när är dagen? idag kanske?? ha det gott å kram

  6. Här fick man bra boktips verkar det som. Försöker också vänja mej att komma i säng i tid. Så svårt. Sovmorgon är så skönt. Men det blir nog bra när det är dags. Ha en kanondag, själv åker vi till vänner på Öland över helgen. Kraaam

  7. Ha en riktigt fantastisk dag nu! Jag ser fram emot bildbombningen från bröllopet och stort GRATTIS till de unga tu!
    Kram

  8. Tack för boktipsen. Låter helt klart som två läsvärda böcker. Kram.

  9. Swedenmarks bok, jag får vibbar från ”100-åringen som…” fast en kvinnlig variant. Känns spännande, vill jag läsa.

    Gillar historiska romaner, fast den här verkar kanske inte helt toppen. Tror det var den kvinnan som jag såg intervjuas i Skavlans program i vintras.

    Önskar dig också en fin dag! Kram från Ethel

    • Det stämmer. Den påminner en del om hundraåringen fast ur ett kvinnligt perspektiv. Rekommenderas varmt. Den andra är helt ok den med men jag tyckte inte den var så skickligt skriven…

      Tack och det samma

  10. Ha en jättefin dag!🙂

    Kram ♥

  11. Ama: Det får du göra. Hade det varit bröllop i dag hade jag garanterat skrivit om det. Den saken är säker😀

    Kram

  12. Två mycket olika böcker.
    Här går läsandet otroligt sakta.

    Ha en fin lördag, kram

  13. haha, jag har gjort slut med ett par tanter🙂
    (tror såg henne i Babel berätta om den andra boken)

  14. Barnet från inenstans har jag läst efter att jag såg en intervju med författarinnan på både radio och tv- .
    Instämmer i att en del hade kunnat utlämnas. Men tänk så det var!!! Må vi icke glömma!
    Ditt andra boktips fonns antecknat och efter mitten av augusti blir det annat än facklitteratur för min del. Till dess har jag full upp med jobbinläsning. Roligt det också och en del skömlitteratur ingår också, men tonvikt på lite.
    önskar dig en trevlig lördag och att presentuppdraget lyckas.
    Kram!

    • Ja, jag säger det samma. Vi får verkligen inte glömma och historien får aldrig upprepas. Vilket öde för dessa barn som berövades sina föräldrar och sin identitet.

      Tack uppdraget gick så där men vi är på gång.

      Lycka till med jobbinläsningen och ha en härlig lördag!

      Kram

  15. ”Barnet från ingenstans”…skulle det förstås vara.

  16. Ha en trevlig dag i stora staden! Och hoppas ni lyckas med inköpet av bröllopspresenten🙂
    Kram

  17. Ja du….”Barnet från ingenstans” .
    Historien måste hållas i minne….ruggigt det där.😦
    Undrar om folk i framtiden kommer att tro på att det hänt?
    Därav vikten av historien.

    Ha de bra nu.

    • Ja, visst måste vi minnas. Det skulle jag tro att de flesta kommer att göra. Jag menar ondskan har inte direkt blivit mindre på vår jord… Ja, historia är ett mycket viktigt ämne!

      Tack och det samma.

  18. Det låter som två läsvärda böcker. Det är alltid kul med boktips!
    Kram❤

  19. Härligt med läsning!

  20. Den första boken är nog i min smak. Lev livet medan du lever och älta inte sjukdomar och annat! Kram

  21. En bra bok är svårt att lägga ifrån sig och du vilade ju i alla fall i sängen😉 Det är skönt att strunta i alla rutiner som man brukar ha och göra lite som man vill ibland.
    Kram

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

