Ibland blir jag irriterad…

…och det blev jag i går.

Mötte en matte med sina hundar och vi brukar springa på varandra relativt ofta. Nu var det dock ett tag sedan vilket fick sin förklaring. De hade varit på semester med sin husbil och plötsligt fick jag en synnerligen detaljerad skildring av hela deras resa.

För min del är det helt ok att man berättar om vad man har gjort men på något vis så förväntar jag mig en ömsesidighet. Jag gjorde några tappra försök att inflika något men hon bara avbröt mig, lyssnade inte utan pratade vidare.

Redan efter tio minuter tröttnade Herr Hund och satte sig demonstrativt ner medan Miss E höll ut lite längre. Efter en stund såg hon precis lika uttråkad ut som jag kände mig men vi stod tappert kvar. Sedan fattade jag mig äntligen och såg till att komma loss. Någon fick i alla fall pratat av sig men jag tycker det är beklämmande att en del människor helt saknar förmågan att lyssna eller inse vad det ömsesidiga i ett samtal innebär. Dessutom tycker jag att det är gräsligt oartigt.

Hoppas du får en fin torsdag!

lysint

 

Categories: Uncategorized | 60 kommentarer

Inläggsnavigering

60 thoughts on “Ibland blir jag irriterad…

  1. Ja, sådana ”konversationer” är förfärliga. Kram.

  2. Det finns de som pratar och pratar, pratet tar aldrig slut och finner man sig inte och ursäktar sig med att måste gå så fortsätter de i all evighet… 🙂

    Kram å godmorgon! ♥

    • Precis så var det så det var tur att jag kom loss för annars hade jag väl stått kvar där hela förmiddagen…

      Kram och god morgon❤

  3. det där kallas nog inte ”samtal”

  4. Ja fy så oförskämt. Monologer är inte kul… Fast samtidigt – varför är man så onödigt artig och står kvar och låter den där tiden försvinna till nåt man inte alls uppskattar? Tja… Har nog med uppfostran att göra, antar jag.🙂

    • Jag misstänker starkt att jag hör till den pliktfostrade generationen. Husse brukar faktiskt ta en annan väg när han ser henne…

  5. Det låter jobbigt, men hon hade kanske ingen annan att prata med om sin semesterresa. Känn att du gjorde en god gärning som gav dig tid att låta henne prata ut.😉
    Kram, Ingrid

  6. Åh va jobbigt, har en sådan kollega pratar o pratar tar aldrig slut liksom ..får kanske inte pratat av sig hemma….ha en fin dag kram

  7. Monolog!!! Verkligen oförskämt! Ett under av artighet och tålmodighet att du stod kvar. Men det antar jag du inte gör nästa gång. Man kommer ju helt av sig när liknande händer.
    Kram och trevlig onsdag.

    • Monolog var verkligen ordet och nästa gång kommer jag inte att stå kvar. Någon måtta får det lov att vara!

      Kram och det samma!

  8. Visst är det hemskt med såna människor😦 Tyvärr är jag också lika ”artig” som du och står kvar. Men till en viss gräns. Sen kan jag inte spela teater längre!
    Usch och fy för såna säger jag!
    Hoppas du får en trevlig dag utan att behöva stöta på henne🙂
    Kram

    • Jag kände också att min gräns var nådd och hade lyssnat tillräckligt. Jag mötte henne inte i morse som väl var. Hon har nämligen en förmåga att ”följa efter” när hon ser andra hundägare…

      Kram och ha en bra dag!

  9. Jo, så är det. Undrar om hon läser din blogg.

  10. Instämmer. Att ha förmåga att lyssna är vktigare än att ha förmåga att tala, tänker jag ibland.

  11. Tyvärr finns det rätt många av den sorten tycker jag. Ett samtal har minst två deltagare, annars är det en monolog.

  12. Jag kallar det ouppfostrat och egoistisk. Såklart frågar man i sin tur hur den andra personen har haft det. Sunt förnuft!! Tråkigt:(Så hur har din dag varit:)) kram

    • Visst är det ouppfostrat och tråkigt. Så gör man bara inte. Hittills har dagen varit bra och snart får jag trevligt sällskap!

      Kram

  13. Fy va oförskämt. Förstår att du genomled hela samtalet snarare än deltog och hade trevligt.
    Men du! Ha en fantastisk fin Torsdag! 🙂

  14. Otrevligt, men tyvärr rätt vanligt.
    Jag brukar tänka att de har kanske inte har nån att prata med så när de får chansen passar de på😉

    kram

  15. Haha 😊 lite kul att djuren visade sitt missnöje. Självupptagna människor är något av det värsta som finns. Hade en släkting som betedde sig så och jag gick över gatan när jag såg henne närma sig. Oartigt, I know. Men jag orkade inte lyssna på henne.
    Kram

  16. Känner igen situationen. Man tröttnar fort på sådana personer. Det är inte alla som kan konsten att lyssna.

  17. Tyvärr ganska vanligt och precis som du skriver ett märkligt beteende. Uppenbarligen hade personen ett starkt behov av att få berätta.

    Hoppas att din promenad med hundarna blev fin ändå!
    Kram

  18. Ha ha… sånt händer ja! Det brukar löna sig att tänka ut en flyktstrategi i förväg när man vet att man riskerar att möta såna människor. Att få gå ensam är absolut bättre än sånt sällskap. Ha en bra dag!

  19. Sånt är så jobbigt! Man vill ju kunna ha en konversation och inte bara lyssna när den andra pratar!

  20. Så trist. Hoppas att jag inte är sådan själv, det vore illa. Men i visst har det hänt någon gång att jag pratat för mycket när något tryckt på.

  21. Skriver under PÅ ALLT du skriver om. Dessa människor är så upptagna av sig själva att dom inte ens märker nåt. Dom bara pladdrar på, och inte får man stopp på dem. SUCK!

    Ha det gott och kram fina du.

  22. Läste nyss i tant glad blogg om detta. Tur att man kan välja sitt nära umgänge, sådana människor är såååå självupptagna. Ha det bra och stor kram

  23. Hejsan läste nyss i tant glad blogg om den trevliga människan. Tur man kan välja sitt nära umgänge. Sådana är såååå självupptagna, ha det gott. Kram🌞💙

    • Ja, det är tur att man kan välja själv för i längden blir det så påfrestande. Ganska så snabbt om man ska vara ärlig!

      Kram

  24. Någon gång, när jag har träffat en sådan energitjuv, har jag tänkt att jag skulle vilja göra likadant och bara prata på utan hänsyn bara för att se vem av oss som tystnar först. Förmodligen skulle jag ge upp först för att jag inte vill vara en sån person.

    • Jag skulle också ge upp först för jag skulle känna mig helt fel i den rollen. Men man skulle kanske testa och anlägga moteld!

  25. yfronten

    Verkligen urtråkigt att lyssna på sådana människor! Jag har en kollega som bara pratar om sina problem och ibland får jag lust att säga ”och hur mår jag då?”

  26. Känner igen det där. Visserligen är jag stundvis en riktigt pratkvarn och kan babbla skiten ur folk, men det är som du säger att det är ska vara ömsesidigt. Det ska vara med någon som faktiskt är intresserad utav att stå ut med ens prat. När jag stöter på människor som pratar sönder mina öron utan att jag ens bett om det så brukar jag faktiskt efter ett tag sucka och ba: ” är du färdigt, har du pratat klart nu? För jag måste dra.” haha nästan så jag gillar den pinsamma tystnaden som uppstår ^^

    • Jag kan också prata mycket men det är liksom med rätt människor och sedan är jag beredd att lyssna precis lika länge! Jag gillar ditt sätt att avsluta ”konversationen”😀

  27. Känner verkligen igen det där, inte på det vis att jag är den som pratar utan jag är den som aldrig hinna prata när jag möter sådana. Inser de inte själva hur de pratar på….
    Kram

    • Jag undrar verkligen det också! Kändes som om jag var på en föreläsning med en lärare som bara malde på… Ömsesidigheten är viktig för annars blir jag liksom bara tystare och tystare själv.

      Kram

  28. Haha fy jag tycker jag är omgiven av sådana människor faktiskt, även de jag gillar. De pratar väldigt bra men är ganska dåliga på att lyssna.

  29. Jag har en släkting, som jag undviker att ringa till. Hon gör likadant. Pratar i evigheter om sina barn och barnbarn och sina grannar (som jag inte känner). Jag blir trött i örat. Så synd.
    Så, det du beskriver, det skriver jag under på.
    Kram❤

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

