Sommarläsning…

…och just nu har jag avslutat Viveca Stens ”I sanningens namn” som är den åttonde och senaste boken i serien ”Mord i Sandhamn”.

Vanligtvis brukar jag inte vara så förtjust i hennes böcker men den här fångade mig direkt. En riktig bladvändare som är väldigt svår att släppa och därför läste jag slut den in på småtimmarna.

Varje sommar samlas hundratals barn till seglarlägret på Lökholmen, den lilla ön mittemot Sandhamn. Men ledarna klarar inte av att hålla alla barn under uppsikt och snart utses en hackkyckling. Mobbningen ökar för varje dag och blir allt grövre. Samtidigt lurar någon i skuggorna, som bevakar varje steg som barnen tar. 

Nora Linde ska påbörja sin svåraste rättegång sedan hon kom till Ekobrottsmyndigheten. Hon har åtalat en VD i byggbranschen som förskingrat miljontals kronor och ser fram emot en fällande dom. Men den åtalade mannen är fast besluten att inte hamna i fängelse, kosta vad det kosta vill och rättegången får förödande konsekvenser.

Thomas Andreasson är tillbaka på Nackapolisen efter en kort sejour hos ett bevakningsföretag. Han är lättad över att arbeta som polis igen men relationen med sambon Pernilla är ansträngd. När ett barn försvinner från seglarlägret måste Thomas lägga sina privata bekymmer åt sidan. Ett förtvivlat sökande inleds samtidigt som tiden håller på att rinna ut.

Boken har parallella handlingar som sakta men säkert möts under resans gång. Så ett rejält villospår dessutom men det gör bara att spänningen stiger ytterligare. Ytterligare bra bok för den som gillar genren.

Annars onsdag och nu bara två veckor kvar av ledigheten. Jag har dessutom noterat att det blir mörkare betydligt tidigare på kvällarna och visst är det augustisuset man anar i träden…

Ha en bra dag!

morden

Categories: Uncategorized | 36 kommentarer

Inläggsnavigering

36 thoughts on “Sommarläsning…

  1. bra mord hör sommaren till… Bara njut, räkna inte dagar.

  2. Jag läser just nu en bok av Anna Jansson som är så spännande med mord och sånt. Jag läser i perioder det är väl ofta så. Ha en skön fortsatt sem och en skön dag. Kram.

  3. Jag fastnar sällan för böcker som är åt det ”tyngre” deckarehållet. När jag läser är det oftas mer lättsamma böcker. Dom senaste författarna jag läst, och mina favoriter är Lucy Dillon, Sophie Kinsella, Marian Keys och Nora Roberts🙂
    Så tråkigt att det börjar bli så mörkt nu😦
    Kram

    • Lucy Dillons böcker gillar jag. Mysiga på något vis och oftast lite lättsammare.

      Ja, det är lite tråkigt men inte mycket att göra åt saken…

      Kram

  4. Osäker på om jag läst något av Steen men jag förstår att många uppskattar hennes böcker. Skönt när man hittar en riktig bladvändare.

  5. Jag gilla hennes böcker om Sandhamn, kanske för att jag i yngre dagar tillbringade en del tid där.Nej, men de är lättlästa och jag tycker om hennes sätt att skriva.
    Tyvärr ligger skönlitteraturen nere just nu till förmån för mycket faktaplugg, men den skönlitterära tiden återkommer.
    Tack för bra recension och jag har inte läst den här boken. Inte ännu!
    Kram och trevlig onsdag.

    • Var sak har sin tid och man kan inte hinna allt! Förstår att du har annat på bokfronten som kräver fokus.

      Kram och det samma!

  6. sockenvagenssota

    Den gillade jag med! Läste just ut boken vågspel, och var nu upp och köpte två pocket som nytt tidsfördriv🙂 kram

  7. Den boken har jag läst🙂 har nog läst det mesta av Viveca Stens serie ”Mord i Sandhamn”,
    har Du tänkt på att precis som i Midsommer så sker det även en mängd mord i Sandhamn…
    otäcka ställen😉

    kram

  8. svar Eftersom Elin bröt armen då hon hoppade studsmatta/trampolin på Sporthallen har hon varit lite rädd å osäker, men nu har det börjat ge med sig å hon törs använda både arm och kroppen.

  9. Tack för tips, ska inhandlas.

  10. Tycker att Sommaren varit lång. För jag har gjort så mycket trevligt. Håller med dig. Nu känns augusti på intrång. Även om jag gillar sensommaren, så vilja vara kvar.
    Kramis fina bloggvän, för det är du.

    • Tack. Jag tycker inte sommaren känts så lång men jag tror det beror på att båda hundarna blev sjuka och vi haft en del negativt att fokusera på. Men snart väntar trevligheter i alla fall!

      Kram

  11. yfronten

    Du hinner läsa mycket på semestern! Jag gör tvärtom; läser under terminerna och tar läsledigt på loven. Fast några böcker blir det ju.🙂

  12. Deckare är det bästa jag vet! Spännande läsning och perfekt när man är ledig!
    Ha en trevlig kväll
    Kram

  13. Jag gillar Viveca Steen, men du har ”lurat” mig så nu plöjer jag ”Vecka 36” av Sofie Sarenbrant! Den verkar lovande! Kram

  14. Förstår att du sträckläste – dyrt att läsa den där långsamt ju…😉

  15. Kanske är något för mig faktiskt!

  16. Mysigt med böcker på sommaren, och hittar man en riktig bladvändare är lyckan gjord.

    Kram till digT

  17. Jag har inte läst någon av Steens böcker (heller ;-)). Har inte känt mig intresserad, men den här får du mig att vilja läsa!

    Bara två veckor kvar? Det är väl lång tid, tycker jag. Börjar förstås känna av att sommaren springer iväg lite för snabbt. Idag blir det bärplockning och läsning. Jag läser just nu Den du borde frukta av Ingrid Elfberg. En psykologisk thriller utlovas på framsidan och den utspelar sig i min hemstad Göteborg. Extra roligt. Storyn har börjat bra och spännande (har bara kommit till sidan 21). Kram från Ethel

    • Det är alltid spännande att läsa böcker där miljön är bekant och man känner igen sig. Hoppas boken fortsätter i samma still och håller måttet. Jag gör en anteckning om den för psykologiska thrillers brukar oftast vara bra. Lycka till med bärplockningen och ha en bra dag!

      Kram

  18. Ja, jag har också märkt att mörkret är på väg. Stearinljus lyser upp mina kvällar och det känns mysigt och bra🙂

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

