Sommarläsningen…

…har inte avstannat men jag har bara inte hunnit med att recensera böckerna utan jag har bara läst på.

Just nu läser jag Sofie Sarenbrants senaste som heter ”Tiggaren”.

Minnesstunden är känslosam. En ung kvinna är död, under ofattbara omständigheter.Men i bakgrunden befinner sig en person som intensivt betraktar de sörjande, mån om att själv inte bli sedd.

Samtidigt faller Stockholms tiggare offer för vad som verkar vara en psykopatisk seriemördare. Polisen famlar i mörkret – och den enda personen som kan stoppa morden måste göra allt för att stanna i det fördolda.

Tiggaren är den obehagligt aktuella och spännande femte delen om kriminalinspektör Emma Sköld. Oavsett om boken läses som en fristående deckare eller en fortsättning på serien kommer läsaren att få ta del av Emma Skölds starka och rättmätiga hämnd.

Jag började läsa boken i går kväll och hade tänkt läsa en halvtimme eller så men det blev mer. Kunde helt enkelt inte släppa den. Jag rekommenderar dock inte att läsa boken som en fristående deckare utan jag tycker att man ska läsa böckerna om Emma Sköld i rätt ordning. Förvisso inleds ”Tiggaren” med en kortare tillbakablick men det är ändå många trådar som hänger i luften. Sarenbrants böcker slutar alltid med en cliffhanger som direkt visar på att en ny bok kommer att komma. Hittills har det fungerat men hur länge kan hon fortsätta på samma koncept?

Hur som helst så är boken spännande och bra så den som uppskattat hennes tidigare böcker lär inte bli besviken på denna.

boken

 

Categories: Uncategorized | 34 kommentarer

Inläggsnavigering

34 thoughts on “Sommarläsningen…

  1. Jag gillar Sarenbrants böcker men Tiggaren har jag icke läst… än🙂

  2. Flera av Sofie Sarenbrants böcker har jag läst men inte denna men det ska bli.
    Tack för bra recension!
    Är just nu mest upptagen av facklitteratur inför en kommande jobbresa så skönlitteraturen vilar ett tag.
    Kram!

  3. jo, det tar sin tid att berätta om böckerna, bra för minnet tror jag.

  4. Jag måste verkligen bli bättre på att läsa🙂

  5. Själv inväntar jag mina nya glasögon, så att jag kan läsa ordentligt igen. Fortsatt god läsning🙂

  6. sockenvagenssota

    Åhhh den står på tur att läsas här, förra var ju en kliffhanger och jag vill veta vad som händer… Ska ta å skaffa den så snart som möjligt! Kram

  7. Ingrid

    Tack Znogge! Jag har läst de andra böckerna av henne efter att rekommederat dem, så visst ska jag läsa den här också. Själv håller jag på med Kristina Kappelins bok Italiensk dagbok. Mycket bra!
    Ha en skön dag!
    Kram, Ingrid

    • Den har jag hört fler nämna så den kanske jag ska göra en anteckning om. Bra boktips får man inte för många av😀

      Kram och det samma!

  8. Har inte läst någon, men har hört talas om Tiggaren och sett författaren intervjuas i tevesoffan. Blev intresserad. Men ska kanske då börja med den första.

    Ibland kan man känna sig lite lurad om böcker slutar med en kraftig cliffhanger. Helst vill man inte ha några lösa tråda kvar. Fast det kanske beror på hur det görs. Håller med dig. Hur länge kan hon hålla på?

    • Ska du läsa dem så börja absolut med den första för det ger ett bättre sammanhang tycker jag. Denna bok slutade faktiskt lite annorlunda men förra boken hade en cliffhanger som hette duga! Kan det indikera att det inte blir fler i denna serie…

  9. Att läsa böcker i rätt ordning är nog att föredra, tycker åtminstone jag även om böckerna är fristående i sig.

    Tackar för tipset🙂

    • När det gäller denna serie rekommenderar jag verkligen att man börjar med den första. Men så är det oftast när samma karaktärer återkommer!

  10. Har inte läst något av Sarenbrant, främst eftersom jag sällan läser hennes genre. Men jag har hört mycket gott om henne. Många som inte kan slita sig.

  11. Vi har så många bra deckarförfattare i det här landet! Jag har inte läst något av Sarenbrant – ännu! Tack för tipset! Kram

    • Ja, det har vi verkligen! Speciellt roligt att så många kvinnliga författare lyckats och nästan sopar mattan med vissa av gubbarna😉

      Kram

  12. Ezter

    Hur många är det just i den serien? Ska på bibblan innan vi ger oss iväg igen. Datorn är totalt kaputt, så jag är rätt frånvarande. Dessutom har byns dataaffär slagit igen…

  13. Jag gillar INTE cliffhangers! Böcker får gärna gå i ”serier” men alla ska avslutas på ett korrekt vis utan lösa trådar!

    Fast eftersom jag inte läst nån så går det ju an ett tag. Man behöver ju inte vänta på att efterföljaren ska skrivas…😉

    • Den förra boken hade verkligen världens cliffhanger! Nästan så att jag blev irriterad faktiskt… Denna slutade bättre vilket kan tyda på att det inte blir fler i denna serie. Vi får väl se…

  14. Håller med, trots att de är fristående hör de samman och bör läsas i ordning. Själv har jag dock missat att läsa Visning pågår … och har Tiggaren kvar att läsa.
    Kram.

  15. Jag hade tänkt läsa just hennes böcker i ordning, och hittade henne på instagram och skrev att jag nu äntligen skulle börja läsa hennes böcker, då tipsade hon-(författaren själv!) att jag skulle börja med boken ”Visning pågår”….som inte är den första boken? Nu är den läst, och den var bra-såklart ska jag läsa fler böcker av henne!

    • Så märkligt att hon tipsade om den. Jag hade läst första boken om Emma sköld först. Den du läste är den tredje i serien… Helskumt!

  16. Jag läste de två böcker hon skrev innan den här serien och gillade dem inte alls, så jag kommer nog inte att läsa nått mer av henne.

  17. Rolf

    Jag klarar inte att läsa den typen av böcker och jag klarar inte av att se sånt på film.Det är billiga poänger-mord och att göra en historia av det.Verkligheten överträffar just nu dikten med råge.Tycker jag:-)
    Ha en fin kväll!

    • Det kan jag hålla med dig om just när det gäller denna bok. Men jag tycker ändå att det är spännande underhållning för stunden. Allt är en smaksak men det finns något för alla😀

      Tack och det samma!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

