Den skotska maten då…

…hur var den kanske någon undrar?

Jag skulle vilja säga att den var väldigt internationell så tillvida att samtliga kök finns representerade precis som det brukar vara i större städer.

Sedan är det upp till en själv att välja om man vill äta landets specialiteter eller satsa på säkrare kort. Jag testar gärna medan Husse är lite fegare. Frukosten hade ett rejält utbud och var delvis kontinental men samtidigt så kunde man beställa vilka varma rätter som helst så mätta det blev vi. Full skotsk frukost är inte fel alls men blodpuddingen den gillade jag inte!

En av våra favoritrestauranger blev en italiensk som hade ett mycket bra utbud och fantastiskt vällagade rätter men det hindrade inte oss från att slinka in på en pub och äta en härligt god skotsk paj. Härligt med mina mått mätt men Husse föredrog andra smaker.

Ett ställe som vi åt lunch på var på ”The elephant House” som anses vara ett av Edinburghs bästa te- och kaffehus. Känt är det i alla fall för där satt ofta J.K Rowling när hon skrev böckerna om Harry Potter. Även Ian Rankin och Alexander McCall-Smith har tillbringat mycket tid där. Maten var medioker men tillströmningen av gäster var enorm. Så ja, en liten turistfälla skulle jag nog vilja säga men visst, nu har vi också varit där!

Önskar en trevlig dag och tänker extra på Husse som börjar arbeta igen på måndag. Inte helt rätt helgkänsla… God natt och god morgon

Detta bildspel kräver JavaScript.

Categories: Uncategorized | 36 kommentarer

Inläggsnavigering

36 thoughts on “Den skotska maten då…

  1. inte behöver man svälta – eller törsta i Skottland (maken passade på att testa olika skotska whisky också 😳

  2. Såg himla gott ut det där – jag gillade även blodpuddingen jag🙂

    Du passade väl på att plita ihop en bestseller när du ändå var på det där Elefanthuset?😉

  3. Spännande lite som här i Riga kram

  4. Nu kan jag ju bara undra om det är samma italienska restaurang som jag fastnade för år 2009. Kanongod mat minns jag att det var. Tyckte dock det var lite lustigt för servitören kom gåendes med en stor svartpepparkvarn och frågade om vi ville ha nymalen peppar på maten. Något vi inte riktigt tyckte passade med det vi åt.

    • Precis samma restaurang! Nymald svartpeppar till allt vilket väl ibland passade så där😉

      • Antar att Edinburgh inte är så stort, men vilket kul sammanträffande att vi fastnade för samma restaurang🙂

        Svar; Kan bara hålla med!

  5. Jag har provat haggis och det var ju speciellt… Annars finns det ju internationell mat på många håll idag.

  6. Det var verkligen många godsaker där på bilderna!
    Ha en trevlig fredag
    Kram

  7. Jag tycker ofta man hamnar i det Italienska köket var man än är!

    Kram Jenny

  8. Inälvsmat ogillas… ibland bör man ju testa landets specialitet😉
    Nu är det typ bara fyra veckor kvar av sommarlovet å sedan blir det höst, vinter… kram

  9. Åh allt ser så gott ut ,-)
    Inte kui att börja jobba igen efter en semester!
    Första dagarna tar det verkligen emot.
    Ha en mysigt Helg.
    KRAM Primrose ,-)

    • Usch ja, de första dagarna är inte roliga alls men sedan så kommer man snabbt in i rutinerna i gen tycker jag. På gott och på ont…

      Kram och det samma!

  10. Haggis och blodkorvar hoppar jag över, men i övrigt tyckte jag våra hotellfrukostar på olka ställen i Skottland var väldigt bra och maten i övrigt också. Vi var ju på rundresa och middagar var beställda, men alltid bra mat och flera rätter att välja på.
    Gillade verkligen din ”matkavalkad”.
    Kände igen ”The Elephant House” och här blev dte för oss bara en liten bit mat.
    Kul att ni också hittade hit. Men visst, en turistfälla.
    Hoppas på att Miss E är lite piggare och att ni får en bra fredag.
    kram!

    • Vi snubblade in där av en ren slump och begrep inte varför det var så långa köer med det förstod vi snart. Vi åt var sin varm macka där bara och drack en öl. Helt ok men inte mer än så.Men vi njöt av mycket annat gott ändå.

      Hon verkar pigg i alla fall!

      Kram och det samma!

  11. På ena tallriken ser jag tungor och ögon, 👅👀👅👀👅👀
    Men det var förhoppningsvis
    en synvilla. 😉
    Det ser ut som ni fått smakat mycket gott. 😋

    Glad fredag och kram ❤

  12. Jag har alltid gillat brittiska mat överhuvudtaget, även om jag kanske inte äter precis allting. Haggis t ex har jag inte provat.
    Kram❤

  13. Det är alltid roligt att prova de lokala rätterna, men den lilla erfarenhet jag har av engelska restauranger lockar inte direkt och jag inbillar mig att skillnaden mellan det engelska och skotska köket inte är så stor. Italienska krogar däremot, är nästan allt ett väldigt säkert kort var man än befinner sig.
    Kram, Ingrid

    • Kan bara hålla med. Det italienska köket är alltid ett säkert kort och bjuder på mycket gott se det blir alltid något besök på en sådan restaurang!

      Kram

  14. Oj va gott det såg ut blir ju hungrig nu🙂 fina upplägg oxå det gör ju stor del🙂 klart man skall prova mkt när man reser🙂 hoppas hunden är bättre kram

  15. Irene

    Aj då! Och jag som tänkt varna dig för Elephant house. Var där i midsomras, samma åsikt som du

  16. sockenvagenssota

    Mums! Vilken god semester ni verkat ha haft! Önskar er en njutbar och härlig helg! Kram

  17. Såg jättegott ut på faten. Intressant att vara där harrypotter böckerna skrivits. Jag är ett fan av dom filmerna. Härlig resa ni haft, ha det bra på fortsatta semestern. Kraaam😀💚💙

  18. Lite av tjusningen med resor är att prova de lokala rätterna. Men lite feg är jag också och vill i alla fall förstå vad det är för något jag beställer.
    När Harry Potterböckerna kom blev jag lika fast som mina barn. Spännande för alla åldrar.

  19. Maten ser ju god ut. Mina fördomar om engelsk mat är att den är smaklös och enkel, mycket pudding och inälvor. ;- )Men det kan mycket väl vara fel, jag har ju bara besökt landet vid två tillfällen och det var länge sedan.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

