Då var det konstaterat!

Vi har en familjemedlem med diabetes och det är miss E som drabbats. Ja, jag väljer uttrycket drabbas för medicineringen är inte helt enkel och hundar får lätt insulinchock.

När det gäller tvåbenta har jag tämligen god koll men hundars snabba matsmältning gör det hela mer komplicerat minst sagt och dessutom så kan de inte berätta om sitt mående. Förvisso är man som matte förvånansvärt bra på att se när något inte stämmer men i detta läge räcker det inte alltid.

Det är en lindrig diabetes och därför så blir det första steget att under en fyraveckorsperiod prova med ett speciellt foder för diabetiker. Dessutom ska hon ta en kur antibiotika eftersom hon har en urinvägsinfektion också. Därefter så tas nya prover på blodsockret och har ingen förbättring skett, vilket jag vid min gud hoppas, så är det insulin som gäller. Något av en utmaning har jag förstått men vi lämnar inget oprövat. Dessutom rekommenderas kastrering om en tik är drabbad för det kan ta bort sjukdomen.

Vi får helt enkelt se hur det här utvecklas…

…men håll gärna en tumme!

2d760cae-443c-4d5d-b53f-fb35482de2b7

Categories: Uncategorized | 30 kommentarer

Inläggsnavigering

30 thoughts on “Då var det konstaterat!

  1. Christine

    Tumme hålls! 👊

  2. Känns som att läget är under kontroll och att ovissheten lämnat.

  3. aow det har jag aldrig hört om men hoppas det löser sig håller tummen🙂 ha en fin kväll kram

  4. inte enkelt, inser det

  5. Trist besked. Ändå tänker jag efter att ha läst din text, att det hade varit värre om det var något med hjärtat. Om det är en lindrig variant och sötnosen E har en UVI kanske Hba1C-värdet går ner till rätt sida övre gränsen, när antibiotikan och den nya kosten bidrar med hjälp. Låt oss hoppas det.
    Intressant läsning med det sistnämnda. Det var nytt för mig. Vad beror det på? Hur ofta hjälper kastrering? Hade de någon färsk statistik på det?
    Ge en extra kram till E från en ”söt” gubbe.

    • Framför allt hoppas jag att E godkänner den nya kosten. Är det ett byte rakt av? Eller får du blanda lite av den ”vanliga” maten också?

      • Miss E äter vad som helst så vi bytte rakt av direkt. Lika bra det när hon nu är det marvrak hon är! Annars byter man gradvis men det hade vi inte tid med!

    • Eftersom det är en lindrig variant så hoppas vi på kost och antibiotika. Om inte det hjälper så räds jag inte att testa insulin. Det är mitt ansvar även om det kostat och kräver mycket arbete.

      Det har att göra med att kvinnliga könshormon ställer till det för bukspottkörteln. Exakt hur vet jag inte. Vårt problem är bara att kastrering leder ofta till inkontinens och det har Miss E redan…

      Kramen är överlämnad från den ”söte” gubben😉

      Kram

  6. Håller både tummar och tår! Vår gamla älskade burma som dog i januari hade diabetes. I två omgångar! Katter är inte alls lika känsliga som hundar och människor och de kan till och med få igång sin insulinproduktion om de får insulinsprutor, så det var vad som hände första omgången diabetes. Vi fick några diabetesfria år innan den kom tillbaka. Tack och lov gillade han när vi tog blodprov och brydde sig inte alls om insulinsprutan, så det var rätt smärtfritt på så sätt. Fast det krävde en del schemaläggning och alarm, eftersom det skedde dagligen två gånger 7 på morgonen och 19 på kvällen, så någon i familjen behövde vara hemma och vaken de tiderna.

  7. Håller tummen, lilla gumman!
    Så typiskt att det ska vara svårare, men hoppas att det ordnar sig!
    Ha det fint nu KRAM Primrose

  8. Håller alla tummar!
    Kram

  9. Klart vi håller tummarna. Känns dock som betydligt bättre än hjärtfel!

  10. Skönt med ett besked även om det var ett tråkigt sådant. Givetvis håller jag tummarna och önskar och hoppas att det går tillbaka.
    Stor kram och många tankar.

  11. Så skönt att ni i alla fall fick ett besked! Jag ska givetvis hålla tummarna för att allt blir till det bästa!
    Kram

  12. JA men skönt att få ett besked iallafall, framförallt om en sådan sjukdom. Nu har jag bara människor omkring mig som har denna, mamma min och en nära väns son. Förstår din oro, men håller tummarna att det bara är lindrig och proverna visar bättre svar efter ni testat den nya kosten.
    Kram

  13. Jag håller båda mina tummar och min vovvas tassar för att det blir bra! Kram

  14. Självklart håller jag tummarna för att fodret ska räcka! Håller tummarna hårt. Kanske kan det vara urinvägsinfektionen som ställer till det också? Jag märker på mig själv att det är många faktorer som påverkar blodsockernivån.
    Kram

  15. Jag håller tummen hårt, hårt och hoppas antibiotika + ändring av fodret räcker,
    tänkte för övrigt att det är tur i oturen detta kom nu under sommarlovet… Du är ju hemma,
    även om Du helst velat göra ”roliga saker”, men det är ju lättare då Du inte har ett jobb att sköta.

    kram

  16. Låter jobbigt men ni fixar det säkert

  17. Tummar hålls såklart.

  18. Jag håller tummarna och hoppas med er på att det ska räcka med förändrad kost. Kryakram till lilla voffsingen.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

