Lördagen inleddes med Edinburgh Castle…

…som dominerat stadens siluett sedan 1100-talet.

Slottet är landets främsta nationalsymbol och den populäraste sevärdheten. Din Eydin, ”Eidyns fästning” har varit den viktigaste fästningen under de skotska krigen. Den har varit kungligt palats, kasern, fängelse och parlament. På slottet finns den kända ödesstenen som ska vara den sten som Jakob använde som huvudkudde när han drömde om änglarna som steg upp till himlen. Där förvaras också de skotska kronjuvelerna och vi köade ett bra tag för att se den kända kronan. När vi väl kom fram så berättade ett anslag att kronan var på annan plats eftersom drottningen var i stan. Lite snopet men vi överlevde.

Värt att titta på är Porthuset, Kungliga palatset, St Margaret’s Chapel, fängelsevalven, Guvernörens hus, Stora salen och kanonen Mons Meg som kunde skuta iväg en kanonkula på 150 kilo men än 3,5 kilometer. Dessutom finns det krigsminnesmärken och en del utställningar om slottets och Skottlands historia. Man kan självklart njuta av vackra vyer över Edinburgh och är man där i augusti så kan man med fördel besöka Edinburgh Military Tattoo. Om man befinner sig på slottet klockan 13:00 så får man inte missa ”One O’clock Gun, en stor kanon som avfyras vid samma tid alla dagar utom söndagar.

I vanliga fall hade jag varit i mitt esse på en plats som denna och stannat väldigt länge men mitt ständiga behov av en toalett gjorde tyvärr att jag delvis tappade fokus. Men jag tog mig i alla fall samman och fotograferade så här kommer ”några” bilder från vårt besök.

Min fredag på hemmaplan ska ägnas åt storhandling och i eftermiddag blir det veterinärbesök med hundarna. Vaccinationerna måste förnyas eftersom de snart ska bo ett par nätter på pensionat.

Hoppas du får en bra dag!

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

 

Categories: Uncategorized | 24 kommentarer

Inläggsnavigering

24 thoughts on “Lördagen inleddes med Edinburgh Castle…

  1. Ezter

    Det var synd att ni fick ändra era planer lite, men tur du inte blev ännu sämre! Kul att se dina bilder, missade att kommentera headern i förra kommentaren. Häftig🙂

  2. Snopet med Kronjuvelerna, men som tur fanns det ju annat Ni kunde se🙂 kram

  3. ser skotskt ut, inte besökt slottet, kul att se dina bilder.

  4. Vilken fin header! Känner igen hunden och vi var på puben här i samband med Edinburgh Tattoo.
    Edinburgh Castle är ju mäktigt och du fick med många fina bilder. Tackar! För oss blev det ett snabbare besök där eftersom vi ville se mer av Edinburgh den 1 1/2 dag vi var i stan. Men Tattoot var en höjdare.
    Ser med glädje fram emot fler inlägg från Edinburgh.
    Lycka till med pälsarna idag och trevlig fredag.
    Kram!

    • Kan tänka mig att det var en höjdare men vi var ju där vid fel tid. I alla fall utifrån den aspekten. Annars var det nog rätt lagom med turister under vårt besök. Augusti hade garanterat inneburit längre köer överallt!

      Tack, kram och det samma!

  5. Så fina bilder och bildspel. Har tyvärr inte varit i just Edinburgh 😣Jag har varit på andra fina skotska ställen. Tack för upplevelsen och information. Trevlig helg😚😙

    • Tack. Kan tänka mig att det finns väldigt mycket annat att s och uppleva så kanske får det bli ett återbesök. Vi får helt enkelt se. Tack, och jag önskar dig det samma😀

  6. (två av sönerna var med i Arméns Musikkår och då var det Tattoo i Globen, mäktigt!🙂 )

  7. Så trevligt med bildspelet! Det känns nästan som man är med ”på riktigt”
    Hoppas veterinärbesöket går bra!
    Kram och trevlig fredag

  8. Jaaaa! Måste erkänna att jag faktiskt längtat efter att få se ett Znogge-bildspel från resan.🙂 och jag blir inte det minsta tjurig om du lägger in fler.😉 Jag uppskattar att sätta mig skönt och luta mig tillbaka och njuta av en härlig mix av bilder. Du är en pärla på det.🙂
    Läcker ny header. Nu ska jag vandra tillbaka istället och starta från flygplansbilden. Bye
    Trevlig helg.
    Kram Bosse

    • Tack för det! Jag lovar att det kommer fler tillfällen framöver för dig att titta på bildspel😀 Trevlig vandring!

      Kram

  9. Nu har jag läst och sett allt och den första frågan som kommer upp är denna?
    Edinburgh eller Dublin? Om du ”tänker bort” UVI och hotell/hotellgrannar. Vilken av dessa städer skulle du rekommendera mest? Svårt att svara på så här nära inpå sista resan. Undra vad du svarar om ett par år.

    • Om jag tänker bort UVI och grannarna så skulle jag säga Dublin. Det var något med stämningen och andan i staden. Men jag skulle aldrig avråda någon från att besöka Edinburgh som också är en underbar stad!

  10. Grym header och jättefint bildspel.
    Synd att du missade kronan fast den hade kanske ändå inte fått plats i bagaget. 😊😲😉
    Solig kram ❤

    • Tack! Nej, det hade den nog inte gjort och förmodligen så hade det blivit tvärstopp i säkerhetskontrollen😉

      Kram tillbaka❤

  11. Såg himla fint ut där🙂 Men dåligt av dom att inte ha den där skylten med att kronan var borta INNAN ni började köa… Fast jag trodde i och för sig att dom skotska kronjuvelerna gömdes under kilten…😉

    Hoppas det har gått bra hos veterinären!
    Ha en härlig fredagskväll🙂

    • Superdåligt för har man UVI vill man inte köa en sekund mer än nödvändigt…

      Tyvärr gick det inte alls bra men det är en annan femma.

      Tack och det samma!

  12. Svårt att föreställa sig att byggnader kan finnas kvar och fungera fortfarande efter tusentals år. Och man undrar också hur det var möjligt att bygga något sådant med dåtidens primitiva redskap.

  13. Roligt att få se alla dina fina bilder. Det verkar ha varit ett givande besök trots frånvaro av krona och letande efter toaletter.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

