Jag måste bestämma mig…

…för om jag ska göra som jag brukar eller försöka.

Det handlar alltså om mina pelargoner och höstens obönhörliga avancemang.

Antingen gör jag som vanligt och ger dem respass via trädgårdsavfallet eller så försöker jag få dem att övervintra.

Sökte på några sidor och det verkade inte vansinnigt svårt. Visserligen är inte mina fingrar speciellt gröna men det är nästan så att jag är sugen på att försöka. Går det så går det, liksom. Jag skulle nämligen tro att trädgårdsmöblerna får flytta in till helgen.

Någon som brukar lyckas med detta?

Trevlig torsdag!

Categories: Uncategorized | 43 kommentarer

Post navigation

43 thoughts on “Jag måste bestämma mig…

  1. Jag såg också något sånt på tv en gång. Kul, försök! ;)

    Sv:Ja jag är verkligen glad för tröjan. :)

  2. jag har dem som inneväxter, som mormor hade förr i tiden…..

  3. Det där är inget för mig. Det blir komposten och nya till nästa år.
    Kram.

  4. Trädgårsmöblerna lyckas vi med varje år :-)

  5. På jobbet har jag dom stående i ett blöjförråd. Vattnar typ en gång i veckan. Till våren klippen jag ner den lite och sätter nya skott.
    Hemma,där jag inte har ett bra förråd så låter jag dom stå i fönstret. Kan bli lång och ful. Men likaså där…jag klipper ner dom på våren och tar nya skott. Prova att övervintra som,du.
    Kan jag,kan du!
    Kram!

    • Nja… Det är jag inte säker på men tror att jag testar. Känns lite synd att inter försöka. Men de får så i förrådet. Om de får plats där.

      Kram

  6. Övervintra pelargoner är ingen konst alls. Huvudsaken är att det inte är för varmt. Jag har brukat ha mina i källaren, där de har stått hela vintern utan vatten. Sen är det bara att ta fram dem, plantera om och beskära, så sätter de fart igen.
    Kram, Ingrid

  7. Spara dem så får du fina nästa år :)

  8. Hej Znogge Så här gör jag sen 15 år tillbaka Låt dem stå lite till så där fin som den är nu men sen tar du fram saxen kapar den rakt av lämna ca 5 cm grenhöjd kvar på alla ge den liten skvätt vatten obs skvätt ställ ner den i din l källare ca 10 grader är lagom går med 12 med gärna halvmörkt sen efter en månad i med pekfingret är den så kruttorr så en skvätt igen det skall bara liksom 4 matskedar vatten ung sen framåt en månad igen kollar du Sen i mars kan du se till att den får lite ljusare lite varmare den visar dig då att den vill leva då får den stå så du kan plantera om den i ny fin jord med rotklumpen med så h när den kommit igång så upp med den i ljust fönster gärna lite kyligt inte direkt sol så blir den så fin det är lite passandes och man kan kanske göra på annat vis men det ver inte jag mina har klarat sig så här liksom fuxiorna gör jag samma med. Ha en bra dag

    • Låter ungefär som det jag läste bara att man skulle klippa ner på våren. Men jag får nog klippa lite redan nu. Tror jag gör ett försök!

  9. Eftersom jag som är betongfreak klarar det så lovar jag att du också gör det! Jag tar in mina i ett frostfritt, men ändå ljust, förråd. Glömmer nästan bort dem (betyder i praktiken en vattenskvätt var tredje vecka eller så) och tar sedan fram dem när ljuset kommer tillbaka i februari/mars någon gång. har en ärvd pelargon som jag klarat på det sättet sedan 2006.

  10. vackra blommor! själv är jag usel, men skulle önska att jag kunde :)

  11. Min mamma lyckades alltid. Hon hade dom i ett svalt överskåp i köket ovanför skafferiet. Mer vet jag inte, själv har jag aldrig ens försökt.

    Men som du säger, går det så går det.

    Lycka till! :-)

  12. Jag tar in dem och ställer dem i fönstret i min hörna, där det är lite svalt under vintern, för jag vill inte ha så mycket värme här på övervåningen. Det fungerade förra året med en som jag sen tog skott av. Nu ska jag försöka med fler. Lycka till.

  13. Det är något jag aldrig gett mig på (kanske för att jag aldrig ägt en), men varför inte testa? Det kan inte gå mer än åt skogen. :)

  14. Jag har absolut inga gröna fingrar. Så oftast blir det att köpa nya blomster.

    Ha en bra dag

  15. Klart du ska prova, det kommer att lyckas!
    Jag brukar övervintra mina och det brukar gå bra, trots att de står för varmt…
    Lycka till,
    Sussi

  16. sv: Tack för grattiset! :-D

  17. Jag brukar alltid övervintra pelargoner, eller försöka övervintra ska jag kanske skriva :) Jag brukar lyckas med att vattna ihjäl dom och om det inte går så brukar februarikylan knäcka de hårt prövade blommorna eftersom jag inte kommer mig för att dra ner rullgardinerna och kasta över blommorna ett täcke förrän det har varit 20 minusgrader i flera dagar ;)

    Men annars är det faktiskt en baggis!

  18. Helt klart ska du prova! Fungerar det inte, finns det ju nya att köpa nästa år :)
    Kramen rara du♥

  19. Jag slänger min hänsynslöst och det skär lite i hjärtat för de blommar ju fortfarande rätt så fint men jag måste liksom få till vinterdekorationerna innan frosten slår till. Jag har gjort några få försök att få växter att övervintra men de har misslyckats så det får vara,. Ska bli spännande att höra sen till våren hur det gick för dig och hur du bar dig åt.

Kommentera

Blogga med WordPress.com. Adventure Journal-temat.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 37 andra följare

