Nej, det har inte fungerat…

 

…i dag heller med hemtjänsten.

Två gånger har mamma blivit uppringd av olika personer och båda hade glömt nycklarna.

Båda gångerna förvarnade de dessutom om att de var ett par timmar försenade.

Andra gången var min syster där och pratade med kvinnan som ringde och då blev det fart minsann. Personal fanns på plats bara en halvtimme för sent vilket man får ha överseende med.

Så på måndag blir det ett samtal med kommunen. För den bistra sanningen är att fungerar det inte bättre än så här kan inte mamma bo hemma.

Senast jag pratade med henne grät hon av oro.

Ja, jag är jävligt arg för att tala klarspråk!

Categories: Uncategorized | 38 kommentarer

Inläggsnavigering

38 thoughts on “Nej, det har inte fungerat…

  1. Förstår din ilska , tycker kommunen att man kan behandla äldre hur som helst fy skytton så illa !

  2. Riktigt dåligt!

  3. På dem bara säger jag, för det är INTE acceptabelt. Punkt. Jag hade blivit topptokig… Hoppas att du är lika laddad på måndag :) Det är jäkligt illa att hon skall behöva känna sig så orolig. Som sagt, en eller max två gånger med missad nyckel är väl någorlunda överkomligt, men som det verkar är det ju rena Wild West… Väntar med spänning på resultat, för skinn på näsan har ni ju så det lär hända saker.

    Ha en fin lördagskväll!

    • Känner mig lätt tokig måste erkännas men också arg och ledsen. Syster min jobbar inte på måndag så hon ringer. Blir bra för hon kan vara väldigt envis… Lär garanterat återkomma i ärendet!

      Önskar dig det samma!

  4. Jag har nu ingen egen erfarenhet av hemtjänst (annat än när jag åkte med på nätterna när jag jobbade extra för tiotalet år sedan), men det låter som rena skiten. Är det så här verkligheten ser ut???

  5. Hade du förväntat dig att hemtjänsten skulle fungera?
    Men som anhörig blir man frustrerad när det inte funkar med hjälp

    Jag har jobbat inom hemtjänst och vet att på helgerna är det mycket extra personal,så det är rena turen om vårdtagarna får hjälp när de ska

    mvh

  6. Tyvärr så får man som anhörig ligga på hela tiden för att det ska fungera. Borde verkligen inte vara så.

  7. Jag blir så himla irriterad på sådant!
    Att man som anhörig ska behöva ruska upp i de ledande personerna för att något ska hända.
    Hoppas att det blir en bättring eller att hon får komma till ro någon annanstans.

  8. Men fy så det fungerar :-(. Speciellt i början är det ju viktigt att din mamma får komma in i det i lugn och ro, utan att behöva oroa sig.

  9. Typiskt tråkigt!

  10. Men h-vete vad är det som är så svårt för dom?! Glömt nycklar… Hoppas innerligt det löser sig å det snabbaste!!!
    Stackars mamma :(
    Sov gott,
    Sussi

  11. Fy fabian vad dåligt och tänk de gamla som inte har några anhöriga som kan ställa upp och kämpa för dem. Hoppas verkligen de tar till sig och sköter det jobb de har betalt för att göra. :(
    Kram Ullis

  12. Men herre min tid! Hur svårt kan det vara att se till att man har nyckeln med sig. Vad är det för virrhjärnor kommunen har anställt! Grrrr….
    Jag tycker så synd om din mamma och om er också!
    Varm kram, Ingrid

  13. God kväll, Znogge!
    Tyvärr är din historia inte ovanlig utan mycket vanlig! Det är så det ”fungerar” :-(
    Jag har haft hemtjänst i 6 år nu då jag har problem med ryggen/benen och om jag skulle skriva i en blogg om min vardag med hemtjänsten skulle ingen tro på mig :-( Bra att du skriver om verkligheten!!

    Några nycklar lämnas inte ut här trots att dom har tjatat om det för det är bekvämare att bara kliva in i mitt hem när dom har tid…never! Tänk om jag sitter på toa när någon dåligt svensktalande man kliver in här!! Eller är halvnaken eller…
    Mitt hem är mitt och ingen genomfartsled. Man blir dessutom behandlad som om man vore total idiot av många som kommer. Ungdomar som förklarar för mig hur jag ska tänka och göra…Grrrr!
    Dessutom är fakturan som kommer varje månad ”saltad” till max ty antal timmar jag betalar för får jag ej, men ord står mot ord och gissa vem som har rätt?? Håll kollen på fakturan!

    Har kontaktat politiker inom kommunen och andra höjdare men utan resultat! Dom är väldigt trevliga i telefon, men dom ringer inte ens tillbaka som utlovat. Man kan sparka sig trött för mindre!

    Mamma hade larm vilket var bra och endast en nyckel lämnade jag till dagpersonalen utifall hon inte var i form att öppna själv, men kan man det så ta tillbaka nycklarna fr. dagpersonalen. Dom används ju uppenbarligen inte ändå. Dessutom är det vikarier stup i kvarten och lätt att någon gör en kopia..har hänt :-(
    Att komma flera timmar försent är en kränkning utan dess like! Dålig planering!
    Har man glömt nyckeln så ropar man inte genom brevlådan utan ringer fr. mobilen och talar om att man står utanför!
    Ska man sitta och vänta på mat i flera timmar så är det bättre att man får färdiglagad mat en gång/vecka och den ställer dom i frysen och värmer i micron.
    Man behandlas som om man bor på ett sjukhem och det är fritt fram för vem som helst att komma o gå som dom vill och dom tar liksom ”över” mig och mitt liv och kräver att jag ska göra och tänka som dom vill….pyttsan! Man ska vara tacksam för den hjälp man får betala dyra pengar för!
    Det var ett elände för mig att få ansvarig att lova att ringa mig på förmiddagen för jag vill veta vilka som kommer och vilken tid för städningen.
    Kan också meddela dig att nu har jag haft nytta av mina ringrostiga usla kunskaper i spanska…!!
    Ramlar in en spansktalande man här och halvskriker åt mig på usel svenska som knappt går att förstå att jag ska gå in i ett rum och stanna där medan han och kollegan städar….aldrig i livet. En del saker ”försvinner” så lätt om man inte är med hela tiden och kollar.
    Han skällde ut mig men då sa jag till på skarpen på spanska och då blev det annan låt i skällan…

    Bara tanken på alla som är i mitt sovrum får mig att må illa liksom kommentarerna om mina möbler och annat!! Ska dom inte ha någon åsikt om men…! Sak samma hände med mamma innan hon dog. Vedervärdigt var det och redan då var det samma skit som nu..nåja något bättre var det i mitten på 90-talet.
    Men det finns ju privata alternativ och RUT numer och det är vad regeringen vill att man ska ha för då minskar arbetslösheten!!
    Men då krävs det att man har gott om pengar.
    Barn som lägger sig i är icke populärt alls kan jag meddela.
    Jag har kämpat nu sedan mammas tid i mitten på 90-talet och har försökt för egen del, men inget händer, tvärtom. Tyvärr är det lågstatus att jobba inom hemtjänsten av någon underlig anledning.
    Att inte bli behandlad med respekt i sitt eget hem ger klena nerver och annat!
    Man måste vara frisk för att orka med alla dessa människor som springer här som om dom ägde både mig och min bostad och talar till mig som om jag vore ett litet barn…!!
    Men herregud vi som är 60+ har väl för katten haft ett liv före sjukdomarna??
    Din mamma får säkert höra ett och annat liksom jag och det tar på krafterna.

    Önskar dig och din syster lycka till om ni som jag ska försöka få en ändring till stånd! En varaktig alltså!

    Varm kram, Agneta

    • Jag blir matt av det du beskriver men inser också att det är så verkligheten ser ut. Den bistra trots att vårdplanering målar upp en annan bild. Nu måste mamma lämna ut nycklar eftersom hon inte kan öppna själv. Ja, ett lycka till behövs för vi slåss mot väderkvarnar. Så känns det i alla fall…

      Kram

      • Man känner sig onekligen som Don Quijote i det kapitel där han trodde att väderkvarnarna var jättar och det är just precis vad detta handlar om. Kommunen är en jätte som ingen rubbar.
        Man känner sig efter en tid som Rosinante, mager och utmärglad, både fysiskt och psykiskt.
        Hoppas innerligt att ni hittar ett bättre alternativ än nuvarande.
        Nattiskram

    • Hej Agneta, har läst hela din kommentar som var avsedd för ”Znogge”. Jag blir helt förtvivlad och sorgsen över att du (och många med dig) ska behöva stå ut med en sådan vardag! Helt otroligt att det kan få pågå.

  14. Det ni beskriver här ovan, både Znogge o Agneta är ju alldeles förfärligt! Det måste ju gå att anmäla det hela på något sätt och få något slags upprättelse. Det låter oerhört kränkande och förnedrande. Ingen ska behöva bli behandlad så. Men det måste ändå vara olika i olika kommuner. Min mamma hade hemtjänst sina sista år i livet och det fungerade helt suveränt, de var vänliga och trevliga och behandlade alltid min mamma värdigt.

  15. Fy, stackars er så hemskt. Så stressande för alla att inte kunna lita på att det fungerar.

  16. Fy vad ledsen man blir av att läsa detta. Hoppas det ordnar sig!
    Kram

  17. Morr morr!

  18. Det är hemskt tråkigt att höra att det inte fungerar!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com. Adventure Journal-temat.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 41 andra följare

