På mitt nattduksbord…

 

ligger nu Oates  senaste som heter Dykvinnan.

”I april 1965 slängs den femåriga Jewell Kraeck ner i dyn i Black Snake River för att dö. Hennes yngre syster Jedina har redan kvävts till döds; senare hittas hennes mumifierade kropp på en soptipp vid floden. Flickornas mor som lider av religiösa vanföreställningar har nämligen bestämt sig för att offra barnens liv till Herren. Men Jewell överlever mot alla odds. Hos det barnkära kväkarparet Agatha och Konrad Neukirchen får Dyflickan ett nytt liv, nu som Meredith Ruth.

Så börjar Dykvinnan, ytterligare en av Oates mäktiga, skoningslösa och i grunden djupt sorgliga berättelser där tragiska kvinnoöden vävs samman med kritiska bilder av det amerikanska samhället.”

I skrivande stund har jag inte hunnit bestämma mig för vad jag tycker men om det stämmer som The Times skriver att det är ”En otäck och vacker spökhistoria om det förflutnas makt.” så finns det nog hopp.

Den inledande scenen vid flodstranden är stark…

Categories: Uncategorized | 19 kommentarer

Post navigation

19 thoughts on “På mitt nattduksbord…

  1. Låter inte som en bok för mig, för jag gillar inte skräckhistorier……brrrr…..:-/

  2. Låter som om det vore en bok för mig.
    Håller just nu på att traggla igenom ´´fyrvaktaren´´ av Camilla Läckberg. Har svårt för henne, och förstår inte de som gillar hennes böcker

  3. En ny författare för mig.
    Låter lite läskig. Boken alltså ;)
    Trevlig helg Znogge!

  4. Jag har bara läst ett par böcker av henne, jag tycker hon är svårläst…

  5. Det var en ny bekantskap för mig, du får återkomma när du läst ut boken och berätta vad du tyckte.

  6. Låter otäck men intressant.

  7. minagladadagar

    Spännande! Jag gilla henne skarpt. De bästa böckerna hon gjort tycker jag är Blonde & Mitt i livet.
    Kram!

  8. Bra men ibalnd lite tungt… Tänk att vi fick skånsk mat på invigningen på Bokmässan :)

  9. Oates är för sorglig för mig och för ostrukturerad i tid och rum. Jag läser inget av henne numera, blir bara lessen och arg. Men säkert har hennes böcker litterära kvaliteter och uppskattas av många.

Kommentera

Blogga med WordPress.com. Adventure Journal-temat.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 38 andra följare

