Daily Archives: torsdag, september 27, 2012

En summering av dagen…

 

…ser ut så här:

  • bra dag på jobbet
  • hyfsat möte
  • bakade vetebullar
  • en del hemarbete…

…och sedan hann jag inte mycket mer!

Mot sängen i sällskap med ny bok :D

Sov sött!

Categories: Uncategorized | 5 kommentarer

Nå, hur gick det då?

 

Mötet i sig var väl bra och resultatet hyfsat.

Något annat boende fanns det självklart inte.

Inte en chans!

Bor man i Malmö stad ska man i princip vara dels döende, dels dement för att det ska komma i fråga. Nu är tack och lov mamma ingetdera så därför är hemgång om en vecka det som gäller. Hemgång med rullstol och två olika rullatorer. Två trappor upp utan hiss…

Positivt var dock att en sjuksköterska skolar in mamma under två veckors tid innan det är dags för hemtjänsten att ta över. ”De har ju så bråttom” konstaterade en av handläggarna. Jo tack, det känner man till…

Hur som helst så hoppas jag att det ska gå bra. Att allt ska fungera så att mamma kan känna sig trygg. Lägenhetsfrågan vet jag inte svaret på än men vi får kämpa vidare och kolla olika alternativ. För mammas det är det en stor lättnad att komma hem och jag förstår henne!

Nu går jag och bakar vetebullar.

I rent terapeutiskt syfte!

Categories: Uncategorized | 30 kommentarer

Jag är så trött på…

…att ekonomin får styra.

För så tror jag tyvärr att det är.

Vi pratade med en av kommunens biståndshandläggare som helt förnekade att det fanns möjlighet att få hjälp med boende till vår mamma. Sorgligt men sant om det skulle vara så.

Sedan  pratar vi med en bekant som arbetat som biståndshandläggare och då får vi ett helt annat svar. Får tips om lagparagrafer, rättigheter och skyldigheter  samt vad man som anhörig ska framhålla.

Just nu känns det som att inom vården vill man bara få hem patienterna så fort som möjligt och sedan ska anhöriga helst ta över ansvaret. Fixa, trixa, sälja och köpa lägenheter. Så några snabba besök av hemtjänst på det!

Ärligt talat så tycker jag att en del av det som jag har sett under mammas sjukdom och rehabilitering är rent ut sagt för jäkligt! Personal som tycker att patienterna är till för dem och inte tvärtom. Kommunen som helst inte vill ta något ansvar. Låter så fint på deras hemsida om medbestämmande och möjlighet att få påverka sin situation som gammal och sjuk.

Trygghet och livskvalitet.

Jo, god middag, säger jag bara!

Visst finns det mycket folk ”på golvet” som gör ett fantastiskt jobb men det räcker inte när det inte får kosta…

Vi ska alltså ha en uppföljande vårdplanering i dag. Syster min kan inte vara med så jag får hålla ställningarna.

Trevlig torsdag!

Categories: Uncategorized | 28 kommentarer

Blogga med WordPress.com. Adventure Journal-temat.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 37 andra följare