Är det ok att mörka…

…att man har katt?

Underlåta att nämna det och ta bort alla kattsaker från lägenhen?

Syster min tittade på lägenheten i dag och bad att få se källare och tvättstuga. Där var det instuvat massor med kattsaker så mäklaren konstaterade att ”Ja, det har ju katt…”.

Nu är inte vår mamma allergisk men sonen är. Dock inte så illa att det direkt vore en katastrof. Men tyvärr är det så att katthår och annat kan finnas kvar flera år i en lägenhet. Jag har en annan släkting som är så allergisk att hon aldrig hade klarat av att bo där. Förmodligen hade hon reagerat redan på visningen.

Ärligt talat tycker jag faktiskt man ska upplysa om att det har funnits djur i lägenheten. Speciellt när det tydligt framgår att vi tittar för någon annans räkning…

Eller är jag för petig?

Trevlig tisdag!

Categories: Uncategorized | 50 kommentarer

Post navigation

50 thoughts on “Är det ok att mörka…

  1. sockenvagenssota

    Nej det är det verkligen inte!!!! ÄR själv allergisk och har svårt att besöka dem med katt så jag vet hur jobbigt det är… KRAM

  2. NEJ, du är inte petig, det är VIKTIGT! Man kan iaf tala om hur MKT ett djur har funnits i bostaden.
    Kram…♥

  3. Inte ett dugg petig!! Det är lika illa med cigarettrök – där kan de oftast inte mörka det hele dock.. Vi hittar fortfarande katthår efter vår honkatt och hon har varit borta i 15 år… det kryper in överallt och det kvittar hur mycket man städar.

  4. Tycker INTE du är för petig, känns ganska själv klart att man informerar om det finns djur i boendet !

  5. Du är absolut inte för petig! Givetvis måste det upplysas om det funnits djur i lägenheten och likadant med rökning. I början, när vi bodde här, kunde jag helt plötsligt få röknoja. Vi målade ju och tapetserade innan vi flyttade in, men ändå kunde jag känna röklukt och sen fick jag höra av grannarna att tanten som bott här före oss var storrökare.
    Kram, Ingrid

    • Ja, sådant kan tyvärr sitta i väldigt länge. Även om man målar om. I vårt grannskap fick man riva ner väggarna i ett rum!

      Kram

      • Vi har varit rökare både Åke och jag, så vi hade nog tagit lägenheten även om vi känt till att här rökts, men nog är det underligt att det kan bita sig fast så.
        Kram

  6. Men nu tror jag! Klart man ska berätta om vilka djur som funnits i boendet…det kan ju få förödande konsekvenser vi allergier!!! Hur f-n tänkte mäklaren där? Jätte dåligt tycker jag.
    Ärlighet varar längst.
    Kram Sussi

  7. Nä du är inte alls för petig. Det kan ju vara jätteviktigt att få veta det.
    Ha en fin dag!
    Godmorgon!

  8. Ännu värre att överta en rökares lägenhet :(
    Men det finns sanering för sånt också.

  9. Morrn Znogge. Men när det tycker jag verkligen man bör tala om liksom att man haft hund eller fåglar eller är rökare med. Jätteviktig för många som är högallergiska ju.!Borde tas upp med mäklarna detta tycker jag så det kommer med.. Visserligen kan man ju fråga innan visningen men enklast om det står i annonsen
    Ha en bra dag men glöm inte regnkappan för jösses så det regnar idag med.

  10. Nej, absolut inte! Är man allergisk så är man. Och inget ska mörkas på en visning. Då undrar man ju nästan vad som mer finns dolt…
    Ha en bra dag!
    KRAM

  11. Jag har faktiskt inte tänkt på det, eftersom jag inte har några djurallergiker ikring mig. Men visst har du rätt! Det är INTE rätt att mörka en sån viktig detalj.

  12. Jag hade inte tänkt på det trots att Batman är allergisk. Skulle jag ha visning så hade jag ju rensat lägenheten rejält (för att det skulle se snyggt ut) och då hade kattsakerna åkt allt världens väg. Inte för att luras på nåt sätt!

  13. Det borde rimligen vara så att hyresvärd eller bostadsrättsförening har koll på om hyresgästen har haft husdjur. Det är ju en himla viktig upplysning för den som tillträder lägenheten.

  14. Nej, du är inte petig. Klart man ska informera om att man haft djur, speciellt pälsdjur eftersom många är allergiska.

  15. De hänsynslösa talar sällan om att de har katt. Tycker det är botten, vi är många som är allergiska mot detta djur

    Ha en bra dag.

  16. Att plocka undan inför en visning är inte ovanligt men om det bara var kattsaker de plockat undan och att de medvetet ville mörka detta faktum att de hade katt är inte okej. Mäklaren är skyldigt att upplysa allt hen vet som kan vara till nytta för köparen när de kommer till beslut om köp eller ej. Däremot har ju köparen en omfattande undersökningsplikt och är man allergisk så får man fråga då frågan är av västentlig betydelse. kramen från Ystad

    • Ja, visst är det så. Jag har nog inte insett hur mycket man plockar undan och stylar. Flera av lägenheterna har nästan sett obebodda ut och definiivt opersonliga, Fortsättningsvis kommer det att bli rejäl utfrågning ;-)

      Kram

  17. Det tycker jag är självklart att dom ska berätta. Hörde om en ännu värre sak. En som inte berättade att en boaorm var borta i lägenheten. Den nya hyresgästen vaknade av att ormen låg på hennes vardagsrumsbord

  18. Jag måste säga att jag inte ens förstår varför de skulle mörka katten! Det hade jag aldrig velat göra. Frågan är, om det var ägaren eller mäklaren… eller deras stylist? De kan ha lite svårt att tåla verkligheten ibland…
    Man ska alltid vara frågvis idag, i alla sammanhang.

    • Precis! Jag tycker man tar bort all personlighet numera, Ser ju ut som om där inte bor någon… Nej, jag hade gärna sett en katt trippa omkring ;-)

  19. Tror inte alla riktigt förstår allvaret i allergier.
    Klart du inte är petig, det är viktigt.
    Kram.

  20. Vad pinsamt att inte säga att där varit katt. :P

  21. turez

    Absolut inte för petig. Sådant kan ta kål på människor. Så absolut inte.

  22. Neeej, så får man inte göra! Jag kom på i sista sekunden när jag skullle annonsera ut gamla husbilen att jag var tvungen att skriva att det varit hund i den!

  23. Hej, Znogge!

    Självklart ska det stå i annonsen om det finns/funnits husdjur i en bostad. De som kommer för att titta kanske är superallergiska och det kan sluta riktigt illa. Borde tas upp med mäklarfirmorna? Vem har ansvaret om någon besökare blir sjuk?
    Kanske är det så att det är upp till var o en att fråga först?
    Hoppas ni hittar något snart eller kanske det finns någon i huset där hon nu bor som vill flytta högre upp så hon kan komma längre ner?
    Lycka till!
    Kram, Agneta

    • Som köpare har man en stor undersökningsplikt och måste fråga om det mesta. Så man lär sig…

      Det hjälper inte att flytta ner för även på första våningen är det trappor. Tyvärr…

      Tack och kram!

  24. Nej det är inte OK … Visserligen tar vi också bort matskålar och sån´t på mäklarens begäran …men hon vet att vi har hund och berättar säkert det … men kanske att man måste fråga … hmm … det ska JAG fråga henne om.

    Kram!

    • Kan vara intressant att veta. Förmodar att man har stor undersökningsplikt själv!

      Kram

      • Jag tror inte att man menar att mörka … men det kan onekligen bli helt fel om någon är allergisk som är intresserad. Fast brukar inte just allergiker fråga om det har funnits husdjur i lägenheten för att vara på den säkra sidan.

        Kram!

        Jo, det tror jag säkert och man har själv en stor undersökningsplikt.
        Kram

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com. Adventure Journal-temat.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 38 andra följare

