Det känns så där…

…när min mamma berättar att hon tycker att nattpersonalen är ovänlig.

Snäser och svarar otrevligt…

Min mamma hade pratat med en sjuksköterska som gav henne rådet ”säg inget till dem för då blir det kanske värre” och så lovade hon i sin tur att prata med dem.

Sådant kan få mig att gå i taket för som patient är man i ett utsatt läge och i en beroendeställning. Så jag tågade raskt ut på expeditionen och talade med en annan sköterska. Fick direktnumret till avdelningsföreståndaren. Tyckte jag skulle ringa henne. Hon hade hört det förr…

Så har det varit liknande tongångar i natt så kommer jag att kontakta henne under dagen. Visst, alla kan ha en dålig dag och en gång är ingen gång. Jag kan också förstå om det är stressigt. Men händer det igen är det inte ok. Inte på långa vägar och jag är inte rädd för att säga till. Men det borde inte behövas. Kan man tycka…

Annars måndag och ny vecka.

Ha en fin dag!

Categories: Uncategorized | 56 kommentarer

Inläggsnavigering

56 thoughts on “Det känns så där…

  1. Det verkar vara rena lotteriet vilken personal som dom gamla stöter på. För våra anhöriga måste jag säga att det var mest positivt faktiskt. Synd om dom som träffar på grinig personal.

  2. Jag blir så ledsen när jag läser om hur din mamma har det. När man är i det situationen så är man så liten och sårbar och just därför tycker jag faktiskt inte att personal som jobbar inom vård, omsorg (och skola för den delen) har rätt till en dålig dag!

    Empati och vänlighet är ett måste annars får man faktiskt se sig om efter ett annat yrke.

    Din mamma har ändå tur som har dig. Du orkar och vågar kämpa för henne, men många är ensamma…

    Hoppas det läser sig för er.

    Kram/Fina Frun

  3. Tycker du skall ringa jag…. oavsett om det händer igen eller inte för har hon upplevt det så och övrig personal också säger att de hört det så är det hög tid att någon ryter i. Så får man hoppas att avdelningsföreståndaren är av vettig sort ….

    Som vår släkting som de sagt till att det inte gick att laga sängen när hon låg på ortopeden… och gammal som hon är så gillade hon läget och led. Mamma härsknade ju till och gick ut till exp och hej hopp vilket fart det blev på dem. Samma kväll var gaspatronen i sängen bytt. Nä det är för jäkligt emellanåt, men finns som tur är bra ställen också. Gäller bara att hamna rätt..

    • Bra att din mamma röt till. Fräckt att säga att det inte gick. Jag menar så svårt verkade det trots allt inte vara…. Ja, man ska hamna rätt. Gäller mycket här i livet!

  4. Jag säger då det…tur att hon har dig!
    Kram!

  5. nej fy, arbetar men med barn, gamla och/eller sjuka så FÅR man inte ha en dålig dag, bara att bita ihop och le och vara vänlig oavsett, annars byta jobb! KRAM

  6. Så är det överallt, alla är inte professionella, och på sådant ställe är väl klientel väldigt olika, en del dementa och tjôtiga, inte lätt för personalen…

    • Även om man är tjatig eller dement så ska man inte bli illa behandlad ändå. Nu är min mamma glasklar vilket kanske är besvärligt för en del i personalen. Inte hör hon dåligt heller vilket alla förväntas göra… Men tack och lov är majoriteten mycket trevlig!

  7. Vissa personer har helt enkelt fel yrke och istället för att arbeta med människor borde dom sitta på något lager i någon mörk källare…

    • Alla passar inte att jobba med människor. Så är det bara. Fungerar det inte så ska personerna i fråga få hjälp i sitt förhållningssätt. Tycker i alla fall jag…

  8. Det är så tråkigt att träffa på sådan vårdpersonal, när man själv är svag och inte mår bra. Hoppas det var tillfälligt och att det inte upprepar sig.

  9. Fy va jobbigt !!
    För alla med ovänlig personal.
    Då MÅSTE man ta tag i saker…så får det inte vara !!
    Det finns så MÅNGA VÄNLIGA människor…ta in dom ( tycker jag )
    Ha en fin dag.
    Kram Helene.

  10. F.n vad jobbigt
    Ingen ska behöva behandlas så, bra att hon vågar berätta för dig och att du tar tag i det.

    en del ska inte arbeta med människor

  11. Alla kan ha en dålig dag/natt, men så får det bara inte gå till. Bra att din mamma säger till så att du har möjlighet att rätta till missförhållandena.
    Varm kram, Ingrid

  12. Nä det är inte ok och du gjorde helt rätt! Jag jobbar själv natt på ett äldreboende och även om jag har en dålig natt så ska det banne mig inte gå ut över vårdtagarna!! Tyvärr är det ju så att en del valt fel yrke. Sedan blir jag upprörd över vilket svar du fick av den andra sköterskan. ”Säg ingenting…” hur tänker hon där??
    Kram

    • Ja, det undrar jag med och svaret bekymrar mig. Det indikerar att om man säger till så blir man ännu mera ovänligt behandlad. Är det så är det riktigt illa!

      KRAM

  13. sv – ja kanske liiite tidigt, jag kan ge mig till tåls till i oktober, men då är det legitimt att dra igång julandet lite, iaf börja köpa klappar tyvker jag ;-D

  14. Men så jobbigt! Hoppas det ”bara” var ett utfall av en dålig dag…

  15. Nån som kanske inte sovit tillräckligt och inte borde jobba natt eller ens jobba inom yrket.
    Helt rätt att säga till på skarpen och inte bara skaka av sig. Det går ju inte.

  16. Nä fy!
    Verkligen – på dom !

  17. När man jobbar med människor ska man minsann inte vara på dåligt humör eller oförskämd! Då tycker jag man ska byta jobb, illa kvickt :)
    Kramen♥

  18. En del människor ska inte vara inom vården… Maktgalna rackare.

  19. Men vad hemskt! Så ska det ju inte vara! =/

  20. Även om det är stressigt för de som jobbar natten, så ska de inte vara snäsiga mot de personer som de är där för att hjälpa.

    Kram

  21. Nu blev jag ju nyfiken på ert sovrum, anar man ugglor i mossen där med ;-D

  22. Man kan ju undra varför vissa då väljer att jobba inom vården….oacceptabelt!

    • Ja, det kan man göra. Har man inte tålamod med den sortens patienter som finns på en rehab-avd så bör man kanske ta sig en funderare. Sedan kan alla ha en dålig dag. Men det får inte upprepas!

  23. Det finns alltid minst ett rötägg på varje arbetsplats. Och de tär inte lustigt, vare sig för patienterna eller de som jobbar där.

  24. fruktansvärt, säg till! Kram

  25. Vad tråkigt. Tyvärr finns det de som har problem med bemötande inom vården. Trots att just det är något man pratar som mest om.

  26. Bra att du tog itu med saken! Det är inte lätt för den som är sjuk och mår dåligt att framföra klagomål. Och visst är det berättigat att protestera när personal har ett snäsigt uppträdande. Det ingår inte i jobbet. Som chef för en sån avdelning är man säkert tacksam att få info.

    • Nej, det ingår inte i uppdraget. Men jag tror att det är lätt att snäsa av äldre människor. Lite styvmoderligt behandlade och förmodligen hör de inte heller… Så jag ångrar inte att jag sade till.

  27. Ursäkta, men jag blir så förb….d. Hur mycket stressigare kan det bli nattetid när patienterna sover? För av vad jag förstår så ligger inte din mamma på någon intensivvårdsavdelning. Nej, det handlar bara om bekvämlighet och att de kanske inte kan sitta med sina ”stickningar” eller andra privata intressen medan de väntar på att få gå hem.

    Fy, vad jag är elak men så känns det ibland och det är attityden som måste förändras.

    • Jag tror att du har en poäng här. Tråkigt men sant. Nej, hon ligger på en rehabiliteringsavdelning så den akuta medicinska biten är färdigbehandlad och klar.

  28. Bara ta upp det, utan minsta tvekan.

  29. Ja, jag tycker det…

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com. Adventure Journal-temat.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 41 andra följare

