Det historiska perspektivet…

 

…får gärna finnas med om möjlighet finns.

Det fanns i Grekland!

Ett tag funderade jag på hur många antika städer man kan se? Blir det inte samma sak tänkte jag och funderade på att avstå.

Men nej, är man historiskt intresserad så blir det aldrig samma sak. I alla fall inte för mig. Bara vetskapen om att ett väl utvecklat samhälle funnits där jag står gör att något griper tag i mig. Någon sorts respekt för tidens gång.

En andäktighet.

Inom räckhåll fanns Sparta, Olympen och Ancient Messini.

Det blev det senare på grund av möjligheterna att ta sig dit. Visserligen tappade bilen en dörr men det löste sig.

En mycket givande men ack så varm dag som avslutades med en snabb glass. Snabb av den enkla anledningen att jag fick syn på ett vackert kapell och en så fin kyrkogård som liksom krävde en snabbvisit.

Här några bilder som får avsluta min resa till yngsta fröken, Kalamata och Grekland.

Afaristo!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Categories: Uncategorized | 26 kommentarer

Post navigation

26 thoughts on “Det historiska perspektivet…

  1. Historiska vingslag är härligt !

  2. Härligt :) kram Diana

  3. Fina bilder och visst är det så att man blir förstummad över den gamla kulturen och byggnaderna de lyckades bygga för så länge sen.

  4. Det är så omöjligt att låta bli att fundera på hur det var när det begav sig på sådana platser.

  5. Det är svindlande tankar när man ser spåren efter en så gammal kultur. Man undrar hur dom hade det på den tiden. Arkeologerna ger oss delvis svar på detta men kanske inte vad som rörde sig inom de som levde då.

    • En del svar får vi men inte alla. Fantastiskt hur långt utvecklingen hade kommit kring Medelhavet jämfört med här i norden.

  6. Älskar historia.
    Vilka underbara bilder du bjuder på.=)
    Ha en mysig torsdag!
    Kram

  7. Så spännande! Jag har varit i Rom en gång… inte läst så mycket grekiskt.

  8. Jag älskar Grekland med snudd på perversion. Typ. För strändernas och kalamataolivernas skull så klart. Men nästan ännu mer för den hisnande känslan av att kliva runt i en veritabel kulturvagga.

  9. Fy fan vad coolt!! Det är så häftigt! Jag besökte ju Knossos i Kreta och det är mäktigt att se något så gammalt! Hoppas få¨åka just till grekland och se allt det du sett! :D
    Kram

  10. Jag är också historieintresserad så jag antar att Grekland vore ett intressant land att besöka. Dessutom är väl maten nästan värd att dö för?!
    Kram.

  11. Det kan aldrig bli för mycket historia! Eller ju… på en dag… (tex så såg jag inte konsten för alla tavlorna i London en gång, det blev för mycket intryck). Men planerar man det rätt så kan det inte bli för mycket. :)

    • Nej, det kan det inte men man får planera. Man kan inte ta allt på en gång utan sprida gracerna under resans gång. Då blir det bra balans och lagom :D

  12. Historia var aldrig ett favoritämne i skolan men att se historiska platser är intressant. Jag tror inte grekerna tycker att ”har man sett en har man sett alla”. Däremot, tycker jag, har mina föräldrar varit lite väl nitiska och åkt runt och tittat på nästan alla stavkyrkor i Norge…

    • Historia som ämne och historia i verkligheten är två olika saker. Sedan tycker jag att historia som ämne gör att man får mer ut av det man ser. Kanske är det inte nödvändigt att se alla stavkyrkor…

  13. Man måste ge det lite tid. Vi överdrev det hela första gången vi var i Mexico. Till slut sa jag – en pyramid till och jag spyr!!!
    Fast det är fantastiskt att få känna historiens vingslag.
    Men det ska vara måtta med allt :-)

    Är resan redan slut??? Måste finnas mer! :-D

    • Äh, vill inte trötta ut er med bilderna på mig och på nöjeslivet så det får räcka så här! Men vi ska på utflykt i dag så vem vet vad vi ser då ;-)

Kommentera

Blogga med WordPress.com. Adventure Journal-temat.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 38 andra följare

