Jag är helt fascinerad…

…av den ”sockerskräck” som drabbat Sverige.

Folk är beroende, desperata, mår dåligt och behöver gå på speciella dieter.

Men vad har det tagit åt er? Ja, jag säger er för jag har nämligen inte nappat på denna trend. Socker är ett naturligt ämne som finns i flera av våra livsmedel. Ett ämne som vi faktiskt behöver. Självklart i normala mängder. Äter man normalt så är det inget konstigt heller.

För något år sedan var det fettet som skulle undvikas. Nu är det ok speciellt i vissa dieter även om hjärnan visst tar lite stryk. I bland i alla fall. Vissa kärl också om man ska vara sanningsenlig.

Som vanligt är lagom bäst men socker är faktiskt inte farligt.

Äter du en normal kost, rör på dig till husbehov så är det nog tämligen lugnt!

Ha en fin torsdag!

Categories: Uncategorized | 45 kommentarer

Post navigation

45 thoughts on “Jag är helt fascinerad…

  1. ja kära nån… jag undviker iofs socker till vardags, i alla fall det vita, men en och annan kaka eller chokladbit då och då dör man inte av.

  2. TACK!
    Det verkar som vi måste ha något att oroa oss över och undvika.
    Kan möjligen journalister ha något med det att göra? ;) Artiklarna duggar i alla fall tätt! Kram

  3. Tycker som du vännen.
    Det kan aldrig vara bra att bara äta det ena eller det andra….vi behöver både fett och socker men i lagom mängd.
    Alla dessa bantningstrender gör mig bara trött.
    Ha en fin dag min vän!
    Kram

    • Ja, lagom är bäst och en smula sunt för nuft. Sedan kan det så klart vara av hälsoskäl som man behöver utesluta något men det är en annan sak!

      Kram

  4. jag håller med dig, ha en trevlig helg nu

  5. Jag instämmer helt! Man blir så trött på de här dietråden och just nu är det sockret som är rena giftet. Tänk vad ägg var farligt ett tag – åt man mer än ett par ägg i veckan var man riktigt illa ute. Nej, det är bäst att äta vanlig normal kost och strunta i alla de här modenyckerna.

    Kram och ha en fin helgdag!

  6. Det förunderliga är att mat generellt och vissa saker i synnerhet har blivit ”faror” som vi måste undvika?? Äta bör vi annars dör vi – och vi dör även om vi äter!!

  7. sara - Glitterögon

    Sunt förnuft. Lagom dos av allt så mår kroppen bra :)

  8. Med kunskap kan man hantera alla dessa artiklar och skriverier.

    En normalfungerande person, dvs en person vars liv ser ut som det människan ursprungligen var skapad för, har inga problem om hon äter normalkost. En person som inte rör sig, sitter parkerad i soffan, hans/hennes muskler blir insulinresistenta och allt överskott i blodsockermängden (som hos den rörliga personen lagras i musklerna) lagras där det enklast finner plats, dvs som bukfett under bukmuskulaturen.

    Så, det är väl ett enkelt val, rör dig och du har inga större problem med sockerintag, sitt i soffan och lagra fett i buken med de konsekvenser det kan ge.

    Häpp! :)

  9. Naturligt socker, ja, men det finns nästan inte en yoghurt att hitta utan socker (eller sötningsmedel), inte flingor, mussli, knappt bröd.. Allt ska vara SÖTT, kolla barnmatshyllorna…. Svenske äter otroliga mängder lösgodis, choklad, läsk. Inte naturligt.
    P.S.
    Sonen sa att mina kängor fungerar även på sommaren i terräng och på klippor :)

    • Det håller jag med om. Man behöver inte tillsätta massvis med socker eller sötningsmedel. Den söta smaken är helt klart en vanesak. I tidernas begynnelse hade jag socker i mitt te. Nu tycker jag det smakar gräsligt.

      Det låter som perfekta skor för även andra delar av året vill jag ha bra på fötterna. Vi promenerar så pass mycket…

  10. Gladmymlan

    Det beror lite på , för mej är socker inkörsporten till mer eller mindre ” frosseri” alltså ju mer mat med socker/stärkelse jag käkar , ju hungrigare blir jag. Det triggar liksom.
    Dock är jag inte manisk alls men jag har det i baktanken, käkar jag nåt med ex mkt socker, fika eller dyl, blir jag jätte suugen på allt möjligt några timmar efter.
    På så vis kan ju socker bidra till att man går upp i vikt , äter större portioner etc.
    Jag själv tror på den gyllene medelvägen, lagom av allt är bäst:-)
    kram

    • Ja, lagom brukar vara bäst. Men visst, känner man som du gör är det bara att avstå. Trots allt vet man bäst själv hur man fungerar…

  11. Ja, det är märkligt…Det finns trender i allt, till och med bantningsmetoder och dieter. Det fanns en tid då jag provade allt. Idag kör jag med vanligt ”bonnaförnuft” och har kommit fram till att det funkar bäst.
    Ha en fin torsdag du med!
    Kram

  12. Jag håller helt med dig! Det kommer så mycket ”forskning” som inte är värd ens det egna pappret och media hakar på som vanligt. Dieter hit och dieter dit… Har alltid försökt låta det sunda förnuftet styra och det har jag inte mått dåligt av.

  13. Ja vissa skolor och förskolor har blivit helt vansinniga och plockat bort allt som kan sätta guldkant på tillvaron…men inte vi. Vi har torsdagsglass, glass vid födelsedagar, godit till jul och andra festliga tillfällen. Våra barn är inte feta, överviktiga eller ens småmulliga utan nästan lite för smala trots den söta diet vi har. Inte heller har de problem med tänderna heller.

  14. Lagom är alltid bäst.. men tillsatt socker på förskolan har vi inte haft på många år… Inget barnen frågar efter heller, vi har istället fruktsallad vid födelsedagar och ibland lite ovanligare frukter vid festliga tillfällen. Alltid uppskattat. de enda som gruffar lite ibland efter strösocker är ny personal, fniss..

    • På min skola är man också sparsamma med socker och väljer andra alternativ. Men till julbordet bjöds det både på peppakakor och skumtomte.

  15. Väl skrivet. Jag undrar vad det är som händer. Vi slutar tänka och blir rädda för allt. Lite smuts, socker, fett allt ska vara kliniskt och väl sköljt och väl förpackat. Nej lite lagom av allt är min devis. Men med handen på hjärtat så kanske det blivit lite mycket av allt på sistone. Men det är aldrig försent att bli lagom. David Eberhard har skrivit en bok som heter I trygghetsnarkomanernas land. Även om den är en smula tjatig har den sina poänger.

    • Jag minns när det kom diskmedel som skulle ta död på alla bakterier. Totalt galet och nästan farligt. Nej, lagom är bäst även om det låter som en generalisering!

  16. Det är väl främst såna som jag, diabetiker, och de som ligger i riskzonen för att bli det, som ska vara försiktiga med sockret. Vi får också i oss mycket socker genom frukt och dryck och det gäller att hitta lagomnivån.

    Sen behöver hjärnan socker. Det är det enda bränslet som hjärnan behöver och inte klarar sig utan. Det är väldigt viktigt inom demensvården, att se till att dementa har tillgång till socker.

    Kram

    • Självklart får man inte strunta i hälsoaspekten det förstår jag också. Naturligtvis sak man inte heller frossa i onyttigheter som godis, läsk och kakor. Men det får inte överdrivas åt andra hållet heller.

  17. Ett bra inlägg och håller med dig till 100 %, inget som jag kan skriva mot.

  18. Anders farfar sa alltid:
    Det ska va måtta med allt!

    Det stämmer ju ganska bra det :-)

  19. Lagom är bäst … men vill man gå ner i vikt av en eller annan anledning är det lättast om man tar bort sockret ur kosten. Jag vet. Jag har provat. Med några undantag då och då.

    Fast sedan … när allt är kirrat och klart så är Lagom bäst igen.

    Kram!

    • Eller fett! På så vis tappade jag åtskilligt i vikt en gång i tiden. Metoder finns det flera av så man får väl hitta den som passar bäst.

      Det som jag reagerar på är när friska och normalviktiga personer skyr socker och blir helstressade. Det kan inte vara sunt!

      Kram

  20. Visst verkar vi enkelspåriga emellanåt. Än är det fettrik kost som ska göra oss smala och vackra, än ska vi akta oss för fett… osv. Det senaste metoden jag såg var en annons om någon vinägerdiet som skulle vara så bra så vi inte behöver varken tänka på vad vi äter för övrigt eller att röra på oss mer.

    Jag har alltid trott att medicinen är att äta mindre och röra mig mer, är bäst för min kropp. Fröken lagom, kanske… :-)

  21. Ja, folk går alltid på överdrifter. Verkar vara grundläggande hos dem flesta. Man springer alltid åt samma håll.
    Dock kan man inte undvika socker helt. Om någon tror det så är man en fullständig dåre.
    Men för vissa är det som alkohol för alkoholisten. Man kan inte ta det bara lite och då och då. Jag ligger själv i den gruppen. Får jag en Aladin ask som present till Jul och försvinner den på en enda sittning, och karusellen är i gång. Helt plötsligt så måste jag ha min daglig reella dos av tjockglad ;) – ja så skulle man kunna kalla det.
    Så för vissa finns bara antingen eller…

  22. Pingback: tjocklad…och varför inte tjockglad… « Divage

  23. Jag håller med. Man ska avstå. Men sen kommer julen och en av mina vänner envisas och även mina kunder att ge en ask Aladin eller nåt annat smaskig choklad… Då jag har avstått, oftast redan ett helt år, tror jag att jag klarar av att ta bara lite i taget. Men nej. Så fort jag känner smaken av chokladen är det kört. Kan ta veckor månader innan jag kan göra en uppryckning. Nu har jag sagt till henne på skarpen att jag helst ser det att i fortsättningen avstår hon att ge såna presenter. Man ger väl inte alkoholisten heller en flaska alkohol. Eller gör man det?
    Viljan är stark men ha begäret är en riktig monster.

    • Nej, det skulle ingen drömma om att göra så då ska man självklart inte ge en chokladask heller. För visst, ett begär kan vara mycket starkt…

Kommentera

Blogga med WordPress.com. Adventure Journal-temat.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 37 andra följare

