Dagsarkiv: tisdag, november 2, 2010

Jag blir lika lättad varje gång!

När jag kom hem låg det ett kuvert från Unilabs AB och jag förstod att det var svaret på mammografiundersökningen. Så med fumliga fingrar slet jag upp kuvertet och läste:

”MAMMOGRAFIUNDERSÖKNINGEN VISADE INGA TECKEN PÅ CANCER I DINA BRÖST!”

Vilken lättnad! Jag har nämligen en förmåga att oroa mig nästan hysteriskt medan jag väntar på svaret. Denna gång fick de dessutom ta om en bild vilket gjorde det ännu värre. Husse, som är inom den medicinska tekniken, berättade att det är inget ovanligt alls men ibland är mitt sansade jag och logiska tänkande fullständigt borta.

Hur som helst så är jag tacksam för att bli kallad till hälsokontroller. Det finns aldrig några garantier för något här i livet och ingen vet vad som händer eller väntar runt hörnet. Men jag hörsammar alltid kallelserna för då har jag i alla fall gjort vad jag har kunnat. Vad som ligger inom min makt.

Många gånger räcker det inte. Varken för min mormor eller min pappa. Men trots allt är det bättre att gå än att inte.

Kategorier: Uncategorized | 40 kommentarer

”Du kommer ihåg allt”…

…säger Husse när jag delger honom en och annan sanning. Självklart i all vänskaplighet men en svagt sur underton kan ibland anas.

Nåja, någon sådan finns det inte här utan enbart positiva tankar. I dag fyller nämligen min syster år. Min syster som anlände när jag var åtta år gammal. Vi talar alltså om en ganska så stor åldersskillnad. Hur som helst så hade nästan alla andra barn syskon och det ville jag så gärna också ha. Riktigt så att jag längtade efter en lillasyster eller lillebror.

En dag skulle min mamma och jag åka till stan för att uträtta något ärende. Jag minns det som om det var igår. Vi stod utanför stora gamla gymnasieskolan och min mamma sa

-Du kanske undrar varför vi ska till stan men jag måste köpa en mammaklänning. Du ska få en lillasyster eller lillebror!”

Förmodligen var det ganska så ovanligt att meddela denna glada tilldragelse vid en busshållplats i stora staden men det bekyrade inte mig ett dugg. Jag blev bara så otroligt glad över nyheten för som jag hade längtat.

Ett halvår senare föddes min lillasyster och i dag fyller hon år.

I kväll blir det kalas. Så på väg hem från jobbet måste en present ordnas. Har ett par idéer så vi får väl se…

Kategorier: Uncategorized | 21 kommentarer

Vissa sanningar…

…står sig i längden!

En av dem är helt klart kombinationen Husse, jag och båtresor. Så fort vi ens tänker tanken att närma oss havet och båtar så kan man ge sig den på att vindarna ökar. Gärna till stormstyrka eller åtminstone styv kuling. Inget undantag denna gång kunde jag konstatera när jag svängde in om dmi.dk som oftast har tillförlitliga prognoser.

Antingen storm eller så går båten sönder så varför jag inte gillar att flyga övergår mitt förstånd!

Vi tänkte oss en liten tur söderöver här i veckan och vilken dag som är aktuell är inte svårt att lista ut. Någon övernattning blir det inte utan bara en inköpstur och lunch på stan. Husse vill bunkra upp med Weissbier, detta rävgift där jästfällningen fått stanna kvar i flaskan. Lite annat smått och gott blir det säkert också skulle jag tro.

Men jag hade liksom tänkt mig strålande sol, blå himmel och ett spegelblankt Fehmarn Bält. Nåja, om allt går som det ska så lär en bro stå klar där om en åtta år eller så. Europas längsta bro och vindarna ett minne blott. Eller kanske inte.

Personligen måste jag säga att denna skuta passar mig bättre. I alla fall för kortare turer sommartid  ;-)

Navigare necesse est!

Trevlig tisdag

Kategorier: Uncategorized | 28 kommentarer

Blogga med WordPress.com. Adventure Journal-temat.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 37 andra följare