Daily Archives: söndag, oktober 31, 2010

En summering av dagen…

…ser ut så här:

  • vaknade av hundarna
  • men alla andra sov nog
  • lite shopping
  • lite hemarbete
  • god mat
  • lat kväll
  • med en dos av grämande…

…men det är en annan femma så god natt från mig!

Categories: Uncategorized | 6 kommentarer

Röd och genomtänkt!

I och med att jag äntligen fick tummarna loss och klippte mig aktualiserades en annan fråga. Fönen! Den gamla tog eld för någon månad sedan när jag simmade.

Nej, jag hade inte den med mig i vattnet utan den antände i omklädningsrummet. Fanns ingen möjlighet att rädda den utan jag dumpade den på studs. Efter lång och trogen tjänst får man väl säga. Jag köpte den för åtta år sedan när vi skulle på bröllop i Kivik och kom iväg utan. Löjligt billig men väldigt bra och relativt hållbar. Nu blev det en röd sak från OBH Nordica. Har ingen aning om den är bra men till min kalufs ska den nog räcka.

Sedan lockade yngsta fröken in mig på villospår! Hon skulle köpa nya skor att ha på sitt arbete och plötsligt satt jag med supersköna träningsskor på fötterna. Inte nog med det, jag som inte vet om jag följer med till ”Hurtbullarna”, jag köpte dem också. Så antingen får jag fortsätta att träna eller så får skorna åka i retur. I ärlighetens namn gick det kanske lite väl snabbt. Fast ändå inte, för mina gamla skor lämnar onekligen en hel del att önska. Bra skor är viktigt har man lärt sig.

Eller…

Categories: Uncategorized | 26 kommentarer

”Mitt hem är min borg”…

…så frågan är om jag kan eller vill överge det…

Varken Husse eller jag är speciellt roade av trädgårds- eller renoveringsarbete och dessutom har två av barnen flyttat hemifrån. Så från och till pratar vi om hur praktiskt det vore med en bostadsrätt. Gärna med en liten täppa och här i vårt område. För in till stora staden vill vi inte. Inte i dagsläget i alla fall men det kommer kanske.

Idag dök den upp i tidningen. Helt perfekt om det inte vore för ett visst renoveringsbehov. Bland annat av badrummen vilket vi liksom genomlidit redan en gång. Betalat för dessutom! En rejäl summa.

Men frågan är om jag kan flytta rent mentalt? Jag är ingen hoppjerka på något vis och avskyr egentligen blotta tanken på det. Vårt hus är liksom vi! Ingen annan har bott här. Hela vårt gemensamma liv till sammans. Barnen, deras rum…

Sådan är jag men jag vet också att det finns människor som känner precis tvärt emot och tycker att en flytt är uppiggande och ger omväxling i tillvaron. Själv kan jag nästan känna en aning av panik bara av att tänka tanken…

Är man knäpp eller är man knäpp?

Men jag tror vi ska gå på visningen i alla fall…

Categories: Uncategorized | 29 kommentarer

Plötsligt var det stopp!

En gigantisk buske, säkert två gånger tre meter, spärrade vår väg.  Den var väldigt risig, hade sätt sina bättre dagar så jag förstod mer än väl att den inte längre platsade i trädgården.

Men sedan var det stopp!

I mina tankebanor då…

Färska bilspår visade att busken dumpats där ganska nyligen och då undrade jag hur man tänkte? Tillgång till bil, en återvinningscentral med generösa öppettider men man valde ändå att köra in på ett grönområde och lämna sitt trädgårdsavfall där.

Tyvärr var det inte första gången och säkert inte sista heller, för i denna synnerligen välbärgade kommun gör många lite som de vill…

Pinsamt men sant!

Så vi rundade busken, Herr Hund lyfte elegant på benet för att lämna sitt bidrag och sedan gick vi vidare.

För övrigt en fantastisk morgon. Inte speciellt fint väder. Nej nej, men alldeles vinstilla och helt tyst. Normaltiden förstås! För så heter det. Inte vintertid har jag lärt mig nu. Vi var ju ute en timme före och det märktes. Trots allt är det ju söndag ;-)

Ha en fin dag!

Categories: Uncategorized | 28 kommentarer

Vi kom först…

husse och kusin

…och utan present för den anlände syster min med.

-Det gör ingenting, det viktigaste är att ni kom! svarade födelsedagsbarnet.

Och det kom från hjärtat. Han menade det verkligen.

I talen raljerades det lite om pengar i allmänhet och god ekonomi i synnerhet. Visst, byter man ut en bokstav i mitt yrke så får man en maffig månadslön. Därtill ett stort hus och pool. Tonen var rå men hjärtlig för alla konstaterade samma sak. Snällare och mera ödmjuk person finns nog inte. Värmen därtill. Gigantisk!

Sedan kan jag säga att som barn bar jag min dockbarnstol på huvudet för att en viss ohängd kusin inte skulle kunna komma åt den!  

Men vart vill jag då komma?

Kanske till att ödmjukhet, värme, omtanke och vänlighet är en otrolig tillgång. Vem du än är!

Men det visste ni redan ;-)

Fast vissa sanningar tål att upprepas!

God natt och god morgon!

Categories: Uncategorized | 12 kommentarer

Blogga med WordPress.com. Adventure Journal-temat.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 38 andra följare