Daily Archives: fredag, oktober 8, 2010

En summering av dagen…

…ser ut så här:

  • började med möte halv åtta
  • bra och föredömligt kort dag på jobbet
  • köpte jacka, halsduk och mössa
  • ytterst snabb städning
  • skosulor till middag
  • slapp kväll…

…vilket var precis lagom krävande en fredag som denna. Snart säger jag…

…Sov sött!

Categories: Uncategorized | 12 kommentarer

Supersnyggt!…

…tyckte yngsta fröken men jag vet ändå inte. Får fundera vidare…

Husse tyckte också det var snyggt men lät så där lagon road. Började i stället mumla om att han behövde nya byxor…

 ”Tjald og lal og lir” (Braj, lösaktighet och kåthet)! För er som inte förstod mitt danska citat…

Bara så ni vet…

Om någon skulle föreslå något liknande ;-)

Nu när det är helg och så…

Categories: Uncategorized | 4 kommentarer

Vad är jag ute efter?

Sedan några veckor tillbaka har jag insett att behovet av en ny vinterjacka är stort. Men jag har i ärlighetens namn inte vetat vad för sorts jacka jag behövt. Fast vetat och vetat…

(bild hittad på google)

…yngsta frökens jacka från Bondelid är jackan med stort J för mig och egentligen den som jag vill ha. Men det finns två aber. Dels fanns den inte inne i min storlek, dels kan jag tycka det är så där att vi har likadana jackor. Något med ålderskris eller så? Hur kul är det om vi är ute och går tillsammans? Lite patetiskt kanske… Eller ännu värre, mycket patetiskt!

Förra året köpte jag en duffel från Peak och den  har jag inte använt så mycket. Jag har en tokful lagom varm svart täckjacka så vad jag behövde var en varm jacka som passar på långa hundpromenader. Så på vägen hem köpte jag en ganska ordinär lite längre jacka.

”Hur tråkig som helst!” muttrade jag varpå expediten slängde en rostbrun skapelse runt min hals. ”Precis dina färger!” hojtade en annan kund och plötsligt var jag med mössa. Jag som aldrig använder det.

Yngsta fröken brukar vara pålitlig i sådana här sammanhang så när hon kommer hel i kväll ber jag om ett expertutlåtande. Under tiden fortsätter jag och muttrar, nu med dammsugaren i min hand…

Categories: Uncategorized | 18 kommentarer

Bloggens Oscar ”awarden”…

…landade i går in från Ingrid som själv skriver i bloggen Livet efter 70. Jag bugar och tackar för denna utmärkelse.

Nu ska jag enligt reglerna avslöja tre saker som ligger mig varmt om hjärtat. Först tänkte jag skoja till det lite med tanke på att det är fredag och svara vin, män och sång. Men eftersom jag är en seriös kvinna så gör jag naturligtvis inte det utan väljer:

  • min familj i vilken Herr Hund och Miss E ingår
  • att få vara frisk
  • att trivas och ha det bra på mitt arbete

Viktiga saker för den vardag som vi kallar livet och som pinnar på ganska så fort!

Sedan ska jag välja ut fem bloggar att sända awarden vidare till. Men det gör jag naturligtvis inte heller! Dels har den snurrat ett tag, dels uppskattar jag alla läsare lika mycket. Var och en på sitt sätt så jag kastar den likt en brudbukett och så är det fritt fram att fånga den ;-)

Vin, kvinnor och sång är för övrigt en retorisk kliché och triad som innehåller tre element. Men det finns även med fyra till exempel på persiska. Nu är det inte mitt bästa språk så det får bli den svenska översättningen:

Två kloka vänner, två flaskor årgångsvin, en poesibok och ett mysigt hörn i trädgården.

Inte fel alls men jag vill ändå avsluta med den danska varianten:

Tjald og lal og lir

Fast den översätter jag inte! Det här börjar så smått påminna om en svamlig språklektion… Dessutom är jag en seriös kvinna ;-)

Trevlig fredag!

Categories: Uncategorized | 30 kommentarer

Blogga med WordPress.com. Adventure Journal-temat.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 38 andra följare